Bourse24 Ads 236

بورس 24 - پنجشنبه (14 تیر)، مجمع عمومی عادی سالیانه پتروشیمی زاگرس با حضور 88 درصد از سهامداران زاگرس برگزار شد...

تقسیم سود 420 تومانی به ازای هر سهم در مجمع پتروشیمی زاگرس

بورس24 - پنجشنبه (14 تیر)، مجمع عمومی عادی سالیانه پتروشیمی زاگرس با حضور 88 درصد از سهامداران زاگرس برگزار شد و اعضاء هیئت مدیره این شرکت گزارشی از صورت های مالی و برنامه های آتی خود قرائت کردند.

قابل ذکر است، در حال حاضر زاگرس با ۳.۳ میلیون تن ظرفیت چهارمین تولیدکننده بزرگ متانول جهان بوده و بزرگترین تولیدکننده مجتمع متمرکز تولید جهان به شمار می رود.

بر همین اساس بود که دیداری مدیرعامل پتروشیمی زاگرس در این مجمع  عدم تامین مستمر سرویس‌های جانبی و تک محصولی بودن و رقابت شدید در بازار آینده متانول و همچنین نرخ گاز خوراک، گاز سوخت و اکسیژن از چالش‌های مهم شرکت در سال‌های مالی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ عنوان کرد.

از سویی دیگر  قطعی خوراک گاز متان باعث کاهش ۴۸۱ هزار تنی و کمبود اکسیژن باعث کاهش ۳۳۳ هزار تنی متانول در این مجتمع در سال ۱۴۰۲شد.

دیداری یادآور شد: افزایش قیمت خوراک و سوخت نسبت به سال ۱۳۹۸ باعث شد که در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۳ همت برای تامین آن پرداخت شود.

مضافا قیمت هر مترمکعب گاز در سال ۱۳۹۸ معادل ۱۲۶۰ تومان بود که در سال ۱۴۰۲ به ۶۱۳۰ تومان رسید.

ضرر همتی قطعی حامل های انرژی

با تاکید بر صورت های مالی نیز درآمد عملیاتی زاگرس  در سال ۱۴۰۲به ۲۶ همت رسید که نسبت به سال مالی قبل افزایش ۲۰ درصدی را نشان می دهد. همچنین سود عملیاتی شرکت رقم ۱.۲ همت را ثبت نمود که کاهش ۵۵ درصدی و سود خالص هم با ۱‌۳ همت کاهش ۵۰ درصدی را به همراه داشت.

قطعی گاز خوراک در فصل‌های سرد،مسدود شدن تعدادی از حساب‌های بانکی توسط سازمان امور مالیاتی،عدم دسترسی به شرکت لایسنسور به منظور بهبود و ارتقای تکنولوژی فرآیند، محدودیت‌های جدی در انتقال ارز و عملیات بانکی بین‌المللی، تامین مالی پروژه‌های توسعه شرکت و صعوبت در تامین قطعات یدکی و مواد شیمیایی و کاتالیست از دیگر چالش‌های پیش روی شرکت پتروشیمی زاگرس در این مجمع عنوان شد.

تشریح سرمایه گذاری و درامدزایی طرح ها

قابل ذکر است، پتروشیمی زاگرس برای کسب درآمد و سود از محل تولید، طرح هایی را تعریف کرده و برخی به مرحله اجرا رسیده است.

بر همین اساس ، طرح احداث واحد اتانول سنتزی در تاریخ بهمن ماه سال ۴۰۱ آغاز و در مسیر تکامل زنجیره ارزش تاکنون مراحل خرید لیسانس و بسته مهندسی فرایند و انجام مهندسی پایه با پیشرفت واقعی ۵۶ درصد را گذرانده است.

پروژه های تبدیل متانول به اتانول سنتزی، MTO در مجتمع پتروشیمی زاگرس اجرایی و انجام خواهد شد.

پیش بینی می‌شود این طرح  در شهریور ماه سال جاری این مرحله به اتمام برسد.

همچنین موافقت اصولی بانک مرکزی از محل خط اعتباری چین به عنوان پروژه اولویت‌دار صنعت نفت به میزان ۲۶۵ میلیون دلار برای اتانول سنتزی با عاملیت بانک تجارت ، اخذ شد.

پیشرفت کل پروژه ۴.۶۸ درصد و پیشرفت برنامه ۵.۴ درصد ارزیابی می شود.

همچنین پروژه ساخت کارخانه اکسیژن ASU و نیروگاه برق در مجتمع با هدف تضمین سودآوری شرکت به شمار می رود و هزینه ساخت واحد ASU که ۱۷۰میلیون دلار بوده برابر پرداخت یک سال و نیم هزینه تأمین اکسیژن مجتمع است.

تقسیم سود 75 درصدی

طی این مجمع مدیرعامل پتروشیمی زاگرس و در پاسخ به سهامداران زاگرس  با اشاره به پرونده های حقوقی نرخ خوراک و یوتیلیتی تصریح کرد:

 فقط از محل دادخواهی نرخ یوتیلیتی بالغ بر ۷ همت به شرکت برگردانده خواهد شد.

همچنین در پرونده شرکت هیزل حکم دیوانعالی امارات برای پرداخت خسارت گرفته شده است.

حاشیه سود شرکت نسبت به سال ۱۳۹۷ که ۵۰ درصد بود که به ۵ درصد در سال ۱۴۰۲ کاهش یافت.

در پایان این مجمع و بر اساس رای سهامداران پتروشیمی زاگرس، نیز ۷۵ درصد سود انباشته  تقسیم شد و به ازای هر سهم زاگرس 420 تومان تعلق گرفت. 

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 240


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24