Bourse24 Ads 236

هلدینگ مدیریت انرژی امید تابان هور که با نماد «وهور» در بازار سرمایه فعال بوده و به عنوان یک نهاد مالی و یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران صنعت برق در کشور به‌شمار می‌رود، پس از معرفی به عنوان برنده سبد چهارم مناقصه احداث نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت مجموع 500 مگاوات که قرارداد آن در حضور رییس‌جمهوری فقید شهید، آیت‌ا... رییسی به امضا رسید، به تازگی نیز از برنده شدن در مناقصه مربوط به احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های بادی در پنج ساختگاه واقع در منطقه میل نادر شهرستان نیمروز استان سیستان و بلوچستان با ظرفیت مجموع 500 مگاوات خبر داده است که به همین سبب با دکتر «محمدتقی بابایی» مدیرعامل و نایب رییس هیئت‌مدیره هلدینگ مدیریت انرژی امید تابان هور به گفت‌وگو نشستیم که بخشی از آن در ادامه آمده است.

مدیرعامل هلدینگ مدیریت انرژی امید تابان هور خبر داد: «وهور» برنده مناقصه سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه‌های بادی شد

بورس24 : هلدینگ مدیریت انرژی امید تابان هور که با نماد «وهور» در بازار سرمایه فعال بوده و به عنوان یک نهاد مالی و یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران صنعت برق در کشور به‌شمار می‌رود، پس از معرفی به عنوان برنده سبد چهارم مناقصه احداث نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت مجموع 500 مگاوات که قرارداد آن در حضور رییس‌جمهوری فقید شهید، آیت‌ا... رییسی به امضا رسید، به تازگی نیز از برنده شدن در مناقصه مربوط به احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های بادی در پنج ساختگاه واقع در منطقه میل نادر شهرستان نیمروز استان سیستان و بلوچستان با ظرفیت مجموع 500 مگاوات خبر داده است که به همین سبب با دکتر «محمدتقی بابایی» مدیرعامل و نایب رییس هیئت‌مدیره هلدینگ مدیریت انرژی امید تابان هور به گفت‌وگو نشستیم که بخشی از آن در ادامه آمده است.

* وهور به‌تازگی با انتشار افشای الف، خبر از برنده شدن در مناقصه سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌های بادی داده است. لطفا فرآیند طی شده در این مناقصه را تشریح کنید.

- پیرو ابلاغ مصوبه شورای اقتصاد درباره تصویب احداث 3000 مگاوات انرژی تجدیدپذیر بادی در مناطق مستعد کشور از محل صرفه‌جویی سوخت نیروگاه‌های حرارتی با استفاده از ظرفیت ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، آگهی فراخوان ارزیابی کیفی برای احداث نیروگاه‌های بادی از سوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) در آذر ماه سال گذشته منتشر شد که پیرو این اقدام، هلدینگ مدیریت انرژی امید تابان هور با تهیه اسناد مربوطه در این فراخوان و پیش مناقصه حضور یافت و پس از ارایه مدارک و مستندات لازم، مجوز سرمایه‌گذاری و تاییدیه نهایی فنی و مالی به میزان 500 مگاوات را از ساتبا در آخرین روز کاری سال 1402 (27 اسفند ماه) دریافت کرد.پس از این مرحله، اسناد مناقصه به همراه پیشنهادهای قیمتی «وهور» در مهلت قانونی مقرر برای ساتبا ارسال و جلسه بازگشایی اسناد مناقصه عمومی در پروژه‌های احداث 1970 مگاوات نیروگاه بادی (افزایش یافته از 1750 به 1970 مگاوات بر اساس الحاقیه شماره سه مناقصه) مشتمل بر 34 ساختگاه با ظرفیت‌های متفاوت در چهار استان خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، سیستان‌وبلوچستان و قزوین به صورت قانونی، در تاریخ 3 تیر ماه 1403 با حضور اعضای کمیته مناقصات، نمایندگان سرمایه‌گذاران و دکتر «محمود کمانی» مدیرعامل محترم سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) برگزار شد.

* وهور در این مناقصه، چه ظرفیتی و در کدام ساختگاه‌ها برنده معرفی شده است؟

- با توجه به اینکه هلدینگ مدیریت انرژی امید تابان هور هم‌اکنون با مالکیت 99 و نیم درصدی سهام شرکت تولید نیروی برق سبز منجیل، حدود 30 درصد از برق بادی کشور را تولید میکند، در زمینه احداث، بهره‌برداری و مدیریت نیروگاه‌های بادی صاحب تجربه لازم است؛ از این رو و بر اساس تصمیم مدیریت ارشد هلدینگ، برای تعداد 19 ساختگاه با ظرفیت مجموع 1200 مگاوات پیشنهاد ارایه شد که پس از بازگشایی پاکت‌ها، به‌طور رسمی از طرف سازمان ساتبا به عنوان برنده مناقصه در تعداد پنج ساختگاه نیروگاه بادی واقع در منطقه میل نادر شهرستان نیمروز استان سیستان و بلوچستان با ظرفیت مجموع 500 مگاوات معرفی شد.

همان‌گونه که پیش‌تر بیان شد، حداکثر ظرفیت ممکن که یک شرکت می‌توانست در این مناقصه عمومی برنده شود، 500 مگاوات بوده و هلدینگ تابان هور نیز حداکثر ظرفیت ممکن را برنده شد. دلیل انتخاب و ارایه پیشنهادها بدین شکل نیز مبتنی بر استراتژی تمرکز ساختگاه‌های بادی و کاهش هزینه‌های مربوط به مراحل احداث نیروگاه، خط انتقال و پست برق با توجه به تجربه موجود در هلدینگ به دلیل مالکیت سهام شرکت تولید نیروی برق سبز منجیل بوده است.

* وهور در مدت زمان نزدیک به یک سال گذشته، در دو مناقصه احداث نیروگاه‌های خورشیدی و بادی ساتبا، هر کدام به میزان 500 مگاوات به عنوان برنده معرفی شده است. این میزان حضور در مناقصه‌ها بر چه مبنایی انجام گرفته است؟

- هلدینگ مدیریت انرژی امید تابان هور که در حال حاضر دارای 9 شرکت فرعی و وابسته تولیدکننده نیروی برق در سراسر ایران است، به عنوان یکی از فعالان مطرح سرمایه‌گذاری در صنعت برق ایران با توجه به شناخت از ضرورت‌ها و نیازهای امروز کشور، اقدام به برنامه‌ریزی راهبردی برای چشم‌انداز شرکت در سال 1407 نمود که این برنامه در سال گذشته به تصویب هیئت‌مدیره سهام‌دار عمده (شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید) نیز رسید.

از این رو، مدیریت ارشد هلدینگ مدیریت انرژی امید تابان هور برای اجرایی کردن این برنامه، اقدام به تهیه یک برنامه جامع سرمایه‌گذاری مشتمل بر 6 حوزه به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو نموده است که تاکید ویژه‌ای بر منابع تجدیدپذیر داشته و احداث نیروگاه‌های خورشیدی و بادی از جمله همین برنامه‌ها به‌شمار می‌روند و حضور فعال در مناقصه‌هایی که از سوی ساتبا برگزار می‌شود، منطبق بر برنامه راهبردی و چشم‌انداز ترسیم شده برای هلدینگ وهور انجام گرفته است.

* مناقصه اخیر احداث نیروگاه‌های بادی چه منافعی برای وهور دارد؟

- مدت بهره‌برداری قرارداد مناقصه سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های بادی بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، 25 سال است و در این مناقصه. به ازای هر کیلووات ساعت برق تولیدی در چهار و نیم سال ابتدای قرارداد، به صورت تضمینی، 8 سنت دلار از محل صرفه‌جویی سوخت ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور از سوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) پرداخت شده و همچنین امکان هم‌زمان فروش برق تجدیدپذیر به انتخاب سرمایه‌گذار شامل تابلوی سبز بورس انرژی، صادرات برق، قراردادهای تامین برق مطمئن صنایع و ... وجود دارد.

در مدت زمان باقی‌مانده از قرارداد (20 سال و 6 ماه) نیز سرمایه‌گذار مجاز است با فروش برق تولیدی در تابلوی سبز بورس انرژی، صنایع، صادرات و رمز ارز و هر نوع دیگر با توافق ساتبا در چارچوب مقررات وزارت نیرو، درآمد پایدار قابل توجهی کسب نماید.

* و سخن آخر

- گروه مدیریت انرژی امید تابان هور به عنوان یک هلدینگ تخصصی در حوزه تامین و تولید انرژی کشور از طریق مولدسازی، سرمایه‌گذاری و توسعه‌گری، در پی ارزش‌آفرینی برای سهام‌داران خود است و در این مسیر با بهره‌گیری از تجارب و دانش روز به دنبال تسری ارزش ایجاد شده به طیف وسیع‌تری از ذی‌نفعان می‌باشد. از این رو، از ابزارها و روش‌های روزآمد در حوزه تولید و تامین انرژی، به‌ویژه صنعت برق شامل نیروگاه‌های حرارتی و سیکل ترکیبی، خورشیدی، آبی، بادی و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر، نیروگاه‌های گازی مقیاس کوچک (CHP) برای تامین انرژی برق صنایع وابسته به شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید (به عنوان سهام‌دار عمده) و دیگر صنایع بزرگ کشور استفاده می‌کند که این مهم را همراه با پای‌بندی به قوانین ملی، استانداردهای فنی و زیست‌محیطی به عنوان مأموریت خود تلقی می‌نماید.

از دیگر سو، توسعه در جهان و بالتبع در کشور عزیزمان نیازمند انرژی، به‌ویژه انرژی برق به عنوان محرکه اصلی صنایع برای پیشرفت است؛ بنابراین، آینده سرمایه‌گذاری در بخش انرژی، به‌ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر با توجه به نیاز روزافزون آن بسیار روشن است و به تمامی مردم کشور توصیه می‌کنم که به سهام شرکت‌های حوزه انرژی، علی‌الخصوص تولیدکننده برق، به عنوان یک دارایی ارزشمند، نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 240


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24