Bourse24 Ads 236

در این راستا وحید روشن قلب مدیر نظارت بر  بازار های اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار به بورس 24 گفت: شرکت مخابرات ایران مدارک و مستنداتی برای بررسی درخواست افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها(سرمایه گذاری ها) به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کرده است...

جدیدترین خبر از تجدید 1700 درصدی «اخابر» و اعلام وجود یک مانع پیش روی این رویداد

بورس24 : همانطور که به یاد دارید، سازمان بورس در آبان ماه سال گذشته فراخوانی را برای تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت ها  به راه انداخت،  این اقدام، نویدبخش رونق دوباره در بازار سهام بود، چرا که انتظار می‌رفت با انطباق ارزش دفاتری با ارزش واقعی دارایی‌ها، قیمت سهم‌ها نیز متناسب با آن افزایش یابد.

در میان شرکت‌هایی که بیش از همه می‌توانستند از این موضوع منتفع شوند، مخابرات جایگاه ویژه‌ای داشت. نزدیکی این شرکت به دارایی‌های ارزشمند، از جمله زمین و املاک، سهام شرکت های مهم همچون همراه اول  آن را به کانون توجه سرمایه‌گذاران تبدیل کرده بود. شفاف‌سازی‌های شرکت مبنی بر برنامه‌های تجدید ارزیابی نیز به این امیدها دامن می‌زد و نوسانات مثبت قیمتی سهم مخابرات را در مقاطع مختلف به دنبال داشت.

در آذر ماه 1402، شرکت مخابرات ایران «اخابر» طی یک کنفرانس آنلاین، برنامه افزایش سرمایه 1694 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را به سهامداران و فعالان بازار سرمایه ارائه کرد. 

همراه اول به عنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه ایران، از جمله با ارزش ترین دارایی های اخابر محسوب می شد. با توجه به رشد قابل توجه قیمت سهام همراه اول در سال های اخیر، ارزش این سهم در ترازنامه اخابر به مراتب کمتر از ارزش واقعی آن منعکس شده، به همین دلیل این تجدید ارزیابی کمک خواهد کرد که همراه اول و مخابرات ایران به قیمت ذاتی خود نزدیک تر شود. اخابر، در سبد سرمایه گذاری خود، سهام شرکت های متعددی را دارد که ارزش آنها نیز به طور قابل توجهی افزایش یافته و همه این سرمایه گذاری ها پتانسیل بازبینی و تجدید دارند. 

طبق گفته معاون مالی «اخابر»، مبنای تجدید ارزیابی نه قیمت تابلو سهام، بلکه NAV (ارزش خالص دارایی ها) خواهد بود. NAV هر سهم با احتساب ارزش روز دارایی ها و کسر بدهی ها محاسبه می شود. 

به نظر می رسد آنچه شاید کمی شرایط را برای تجدید ارزیابی این شرکت دشوار نمود، این بود که انتظار می رفت  در خوشبینانه ترین حالت،  این تجدید ارزیابی تا پایان اسفند 1402 و در بدترین حالت تا زمان برگزاری مجمع شرکت انجام شود.

حال با توجه به اینکه مدارک مربوط به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در بهمن 1402 برای دریافت مجوز به سازمان بورس ارسال شده است،  تاکنون مجوزی صادر نشده است. 

گفته می شود که، شرکت مخابرات ایران بدهی حدود ۲همتی به سازمان خصوصی سازی دارد که اگر این بدهی تسویه شود و یا مذاکراتی  با این سازمان جهت تسهیل شرایط پرداخت بدهی انجام شود، راه برای افزایش سرمایه  «اخابر» هموار خواهد شد.

در این راستا وحید روشن قلب مدیر نظارت بر  بازار های اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار به بورس24 گفت: شرکت مخابرات ایران مدارک و مستنداتی برای بررسی درخواست افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها(سرمایه گذاری ها) به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کرده است. 

این مقام مسئول ادامه داد: سازمان این مدارک و مستندات را بررسی و نواقص و مدارک لازم  به شرکت اعلام شده که باید نسبت به ارسال آن اقدام نماید. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا این نواقص مربوط به مجوز سازمان خصوصی سازی است که گفت: یکی از این موارد، مجوز سازمان خصوصی سازی است. 

وی در خصوص اینکه آیا  سایر شرکت های بزرگ اقدامی در جهت تجدید ارزیابی انجام داده اند؟ گفت: شرکت هایی که گزارشات کارشناسان رسمی دادگستری جهت ارزیابی ها را تهیه کرده اند و گزارش توجیهی انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی را به تصویب هیات مدیره رسانده‌اند موظف به افشای فوری آن در کدال هستند و برخی شرکت‌ها نیز برنامه انجام این افزایش سرمایه را اعلام کرده اند ولی به علت عدم اتمام فرآیند ارزشگذاری دارایی های موضوع افزایش سرمایه هنوز گزارش توجیهی را تهیه و منتشر نکرده اند که همه موارد فوق در سامانه‌ کدال در دسترس سرمایه گذاران است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید



پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24