Bourse24 Ads 236

معدنی صنعتی چادرملو در دوره 1402 توانست بیش از 5.8 میلیون تن کنسانتره به بازار عرضه کند و از این حیث در جایگاه نخست کشوری بیاستد. به لحاظ ارزش بازار دومین شرکت برتر در گروه کانه های فلزی است، در هفته گذشته با برگزاری مجمع سالیانه، پرونده دوره 1402 را بست.  در جلسه مجمع مدیرعامل شرکت اقای امیر علی طاهر زاده که یکی از بهترین عملکردها را در میان رقبا ثبت کرده در اظهاراتی بیان کرد:  « به لحاظ بنیادی، سالی به شدت مثبت را پشت سر گذاشتیم. هم در شرکت اصلی و هم در شرکت های زیرمجموعه تحولات مثبت بی شماری تحقق یافته، از پیشرفت درصد تکمیل نیروگاه های برقی و استارت احداث نیروگاه 100 مگاواتی گرفته تا تکمیل پروژه کلاف سازی در آهن و فولاد سرمد ابرکوه ، رشد 48% سودآوری در #ارفع، افزایش 61% سودخالص در #فغدیر و… »

رضایت سهامداران از مجمع چادرملو و چند نکته بنیادی

معدنی صنعتی چادرملو در دوره 1402 توانست بیش از 5.8 میلیون تن کنسانتره به بازار عرضه کند و از این حیث در جایگاه نخست کشوری بیاستد. به لحاظ ارزش بازار دومین شرکت برتر در گروه کانه های فلزی است، در هفته گذشته با برگزاری مجمع سالیانه، پرونده دوره 1402 را بست. 

در جلسه مجمع مدیرعامل شرکت آقای امیر علی طاهر زاده که یکی از بهترین عملکردها را در میان رقبا ثبت کرده در اظهاراتی بیان کرد:  « به لحاظ بنیادی، سالی به شدت مثبت را پشت سر گذاشتیم. هم در شرکت اصلی و هم در شرکت های زیرمجموعه تحولات مثبت بی شماری تحقق یافته، از پیشرفت درصد تکمیل نیروگاه های برقی و استارت احداث نیروگاه 100 مگاواتی گرفته تا تکمیل پروژه کلاف سازی در آهن و فولاد سرمد ابرکوه ، رشد 48% سودآوری در #ارفع، افزایش 61% سودخالص در #فغدیر و… »

در ادامه مدیرعامل این غول معدنی فلزی افزود: « یکی از مهمترین رویداد های بنیادی  در 1402 افزایش سرمایه اسمی بود.  سرمایه شرکت دو مرتبه از محل سود انباشته افزایش یافت و از 19.2 به 32.4 هزار میلیارد تومان رسید. در واقع، با هدایت این منابع نهفته در دل شرکت به سمت فعالیت های اصلی، پتانسیل های عملیاتی، سرمایه گذاری و در نتیجه سودآوری بیزینس تقویت شده و علاوه بر آنکه از کاهش ارزش این منابع جلوگیری شده ، معافیت مالیاتی قابل توجهی نیز نصیب بیزینس شده است ( 2 همت معافیت  مالیاتی)؛ فلذا این رویداد تاثیر مثبتی بر چرخه نقدینگی شرکت نیز داشته است. در ضمن تیم مدیریتی در تدارک افزایش سرمایه به 37.1 همت از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران است. »

بررسی صورت های مالی سالانه شرکت گویای آن است که در این دوره، در اسکیل گروه از محل 66.1 هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی، سود خالصی به ارزش 26.2 همت شناسایی شده، رقمی که در قیاس با دوره مشابه جامپ 2.2 همتی را نشان می دهد. شرکت اصلی نیز از محل 60 هزار میلیارد تومان درآمد، تقریبا 25.5 همت سود خالص کسب کرده که گویای رشد 2.5 همتی نسبت به دوره 1401 است.

سبقت کچاد از بودجه تولیدی، 106% بودجه کاور شد

مدیرعامل شرکت در جلسه مجمع اظهار داشت که نسبت به دوره 1401 شرایط به مراتب سخت تری داشتیم، اما با این حال توانستیم در دوره 1402 با تولید تقریبا 17.5 میلیون تن محصول، تمام تارگت های تولیدی خود را کاور کنیم. برای مثال، بودجه تولید کنسانتره به میزان 106%،  بودجه تولیدی گندله به میزان 104% ، بودجه تولیدی آهن اسفنجی و شمش فولادی نیز به ترتیب به میزان 103% و 108% کاور شده که همگی بالاتر از برنامه های شرکت بود.  شایان ذکر است که در مهر ماه 1402 با تولید تقریبا 115 هزار تن شمش فولادی توانستیم رکورد تولید ماهانه این محصول را بشکند.

در توصیف شرایط سخت تولید در دوره 1402 مدیرعامل بیان کرد که با وجود آنکه قطعی گاز بیشتری نسبت به دوره 1401 وجود داشت، توانستیم میزان تولید آهن اسفنجی خود را در سطح دوره قبل حفظ کنیم. در افق 3 الی 5  ساله، طرح احداث کارخانه مگامدول آهن اسفنجی به ظرفیت 2 میلیون تن در سال تارگت گذاری شده است. 

یکی از نکات مثبت فرآیند فروش شرکت آن است که اگر از مشتری مانده حسابی در دفاتر وجود داشته باشد، انتقال کالا به مشتری تا زمان تسویه مانده حساب متوقف می شود. به همین دلیل است که مانده حساب دریافتنی های بلندمدت شرکت رقم ناچیز 52 میلیارد تومان را نشان می دهد که در این اسکیل فعالیتی واقعا ناچیز است. این رویه کنترلی تاثیر بسیار مثبتی بر چرخه نقدینگی بیزینس دارد.

نگرانی از بابت ریسک های مالی برای سهامداران وجود ندارد. مدیرعامل شرکت با اشاره به وضعیت سرمایه در گردش بیزینس بیان کرد که در انتهای اسفند 1402، بیش از 52 هزار میلیارد تومان دارایی جاری شناسایی شده، این در حالیست که مجموع بدهی های شرکت 33.7 همت گزارش شده؛ بنابراین ریسک مالی خاصی پیرامون فعالیت های بیزینس حس نمی شود و شرکت قادر است در هر لحظه تمام تعهدات مالی خود را از محل دارایی های جاری تسویه کند.

کچاد و سرمایه گذاری 63% از سود خالص !  

در این جلسه مطرح شد که: پروژه احداث کارخانه گندله سازی با ظرفیت 5 میلیون تن در سال، نیروگاه سیکل ترکیبی اردکان، نیروگاه خورشیدی و کارخانه اکسیژن شماره 2 مهمترین طرح های توسعه پیش روی #کچاد هستند که تمامی آنها تا انتهای 1404 به بهره برداری خواهند رسید.  میزان منابع مالی هدایت شده به سمت طرح های توسعه شرکت بیش از 16 هزار میلیارد تومان محاسبه شده که معرف میزان سرمایه گذاری های شرکت است؛ یعنی شرکت تقریبا 63% از سود خالص خود را سرمایه گذاری کرده است!  توجه فرماییدکه طرح های توسعه ای بی شماری در شرکت های زیرمجموعه در حال اجرا بوده که بهره برداری از آنها جهش قابل توجهی در پتانسیل های عملیاتی و سودسازی #کچاد ایجاد خواهد کرد. 

در مجمع سالیانه، اکثریت سهامداران به تقسیم 79% از سود هر سهم یعنی 62 تومان به ازای هر سهم رای دادند. پس از لحاظ نمودن رقم اندوخته قانونی و میزان سود تقسیمی، مانده حساب سود انباشته بیزینس به بیش از 4.1 هزار میلیارد تومان رسید؛ در صورت افزایش سرمایه و انتقال این منابع به فعالیت های اصلی، پتانسیل های سرمایه گذاری و عملیاتی بیزینس تقویت خواهد شد. 

نکته حائز اهمیت در گزارشات مالی شرکت آن است که چه در اسکیل گروه و چه در شرکت اصلی، هزینه های اداری تشکیلاتی به خوبی مدیریت شده و در زمانیکه تورم محیط کلان اقتصادی حداقل 50% بوده، در اسکیل گروه این هزینه ها به میزان 31% و در شرکت اصلی به میزان 27% رشد داشته اند. این رویداد بنیادی، تاثیر مثبتی بر سود عملیاتی بیزینس داشته و توانسته رقم سود را از 21.2 به بیش از 23 هزار میلیارد تومان برساند؛ رشد 1.8 همتی سود عملیاتی.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24