Bourse24 Ads 236

طی هفته‌های اخیر قیمت اوره در دنیا به علت قطعی گاز واحدهای تولید‌کننده اوره مصر و عدم از سرگیری مجدد صادرات اوره چین، افزایشی بود به طوری که قیمت اوره گرانوله فوب ایران در هفته منتهی به 16 می از محدوده 250 دلار به 308 دلار در تن در هفته منتهی به 20 ژوئن رسیده است.  

بررسی وضعیت جهانی اوره

طی هفته‌های اخیر قیمت اوره در دنیا به علت قطعی گاز واحدهای تولید‌کننده اوره مصر و عدم از سرگیری مجدد صادرات اوره چین، افزایشی بود به طوری که قیمت اوره گرانوله فوب ایران در هفته منتهی به 16 می از محدوده 250 دلار به 308 دلار در تن در هفته منتهی به 20 ژوئن رسیده است.  

قیمت‌ اوره در اکثر مناطق دنیا در هفته منتهی به 20 ژوئن به علت از سرگیری تولید اوره مصر، اندکی کاهش یافت. اما روند صعودی قیمت‌ها در جنوب شرق آسیا همچنان ادامه‌دار می‌باشد. تعطیلات عید قربان در بازارهای مهم باعث کاهش نقدشوندگی شده است به خصوص در شرایطی که خریداران از خرید دست برداشته و کاهش قیمت‌ها در بازار را رصد می‌کنند.

بنا بر داده‌های نشریه آرگوس در هفته منتهی به 20 ژوئن، قیمت اوره در قاره آمریکا کاهشی بوده است. اوره گرانوله برزیل با 5 دلار کاهش نسبت  به هفته قبل در محدوده 355 تا 365 دلار در هر تن معامله شده‌است. همچنین با تعطیلات رسمی آرژانتین خرید اوره این کشور متوقف شده‌است.

 قیمت اوره مصر با کاهش 5 دلاری به محدوده350-355 دلار در هر تن رسید. با کاهش تقاضا از سمت استرالیا، قیمت اوره خاورمیانه به سطوح 335-345 دلار در هرتن کاهش یافت. برخلاف روند کلی تقاضای اوره در آسیای جنوب شرقی در حال افزایش است.

با بازگشت جریان گاز شرکت‌های تولید کننده اوره مصر، تولید به آرامی در حال افزایش بوده و باعث کاهش نگرانی خریداران و کاهش انتظارات صعودی قیمت‌ها در بازار شده است. آخرین داده‌های دولتی کشور هند نشان می‌دهد که این کشور در ماه گذشته نزدیک به 800 هزار تن به ذخایر خود افزوده و موجودی اوره خود را به بیش از 11 میلیون تن رسانده است.همچنین باران‌های موسمی در این کشور به طور قابل توجهی کاهش یافته به طوری که نسبت به میانگین بلندمدت خود 17 درصد کاهش داشته است.

بررسی تحولات بازار اوره چین از اهمیت بالایی در این صنعت برخوردار است. برخلاف پیش‌بینی‌ها، چین همچنان صادرات اوره خود را آغاز نکرده‌است زیرا به دنبال کنترل قیمت‌های داخلی، کاهش هزینه‌های کشاورزی و تقویت امنیت غلات می‌باشد. سیاست گذاران چین با سیگنال‌های نگران کننده‌ای از بخش کشاورزی مواجه شده اند. کشاورزان با کاهش قیمت غلات و افزایش هزینه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند که همین امر منجر به اتخاذ اقداماتی برای حمایت از بازار داخلی چین شده است. همچنین، رویدادهای شدید آب و هوایی تهدیدی فزاینده برای تولید محصولات زراعی در مناطق اصلی کشاورزی کشور می‌باشد. قیمت قراردادهای آتی اوره داخلی چین که در ابتدای آوریل به پایین‌ترین حد در 9 ماه گذشته رسیده بود، با افزایش روبرو شده است.

صادرات اوره چین

اوره

چشم انداز

با بازگشت تولید اوره مصر به روال سابق خود، قیمت‌ها روند کاهشی خواهند داشت. عده‌ای از فعالان خوشبین بازار، امیدوار به افزایش قیمت‌ها با برگزاری مناقصه هند می‌باشند اما لازم به ذکر است که ذخایر اوره هند زیاد بوده و بارندگی در این کشور ضعیف می‌باشد. اگر تقاضای داخلی چین برآورده شود و قیمت اوره در این کشور روند کاهشی داشته باشد، امکان از سرگیری صادرات چین وجود دارد ولی باید توجه کرد که اظهار نظر در رابطه با این موضوع هنوز زود است. برزیل از ماه آینده خرید خود را افزایش خواهد داد. بارندگی مستمر در استرالیا یا آسیای جنوب شرقی می تواند باعث خرید لحظه آخری توسط خریداران در این مناطق شود. باتوجه به مسائل مربوط به آب و هوا، بازار متلاطم گاز اروپا پتانسیل رشد قیمتی در تابستان را خواهد داشت.لازم به ذکر است که قیمت گندم از پایان ماه می 10 درصد کاهش یافته است. نشریه آرگوس قیمت اوره را برای 60-30 روز آینده پرنوسان پیش‌بینی می‌کند.

اوره

نویسنده: نیما صدق روحی

کارشناس تحلیل سبدگردان اندیشه صبا

منبع خبر: اطلاع رسانی تبلیغی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24