Bourse24 Ads 235
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

هرچند هفتمین اولویت پورمحمدی در حوزه اقتصاد به بورس و سهام عدالت اختصاص دارد و در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی چندان به این موضوع نپرداخت، اما توانست عرصه مناظرات و برنامه های تلویزیونی را به فضایی منتقدانه مبدل سازد و به مثابه سخنگوی سهامداران بازار از رخسار قرمز بورس سخن گوید و بورس را به عنوان دماسنج اقتصاد تشبیه سازی کند تا شاید دولتمردان قبل و بعد، نیم نگاهی به این تابلو برای درک شرایط اقتصادی داشته باشند.

طوفان بورسی شیخ مصطفی در مناظرات

بورس24 : هرچند هفتمین اولویت پورمحمدی در حوزه اقتصاد به بورس و سهام عدالت اختصاص دارد و در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی چندان به این موضوع نپرداخت، اما توانست عرصه مناظرات و برنامه های تلویزیونی را به فضایی منتقدانه مبدل سازد و به مثابه سخنگوی سهامداران بازار از رخسار قرمز بورس سخن گوید و بورس را به عنوان دماسنج اقتصاد تشبیه سازی کند تا شاید دولتمردان قبل و بعد، نیم نگاهی به این تابلو برای درک شرایط اقتصادی داشته باشند.

بورس، دماسنج اقتصاد

«حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تا چند روز گذشته اظهارات  و سیاستی روشن در خصوص بازار سرمایه ارائه  نمی داد و  تنها بیان داشت که  فرزندانم را تشویق به سرمایه گذاری در بورس کردم و همان بلای همگانی  نیز بر سرشان آمد، اما در آخرین مناظره تلویزیونی ، هر آنچه یک سهامدار و فعال بازار سرمایه خواهان بود که بیان شود توسط  تشریح، آسیب شناسی و گفته شد.

وی پیش از این مناظره همواره معتقد بود که مشکلات بورس را مانند سایر حوزه از طریق تکنولوژی و تجاری سازی مرتفع می کند و تاکید داشت شفافیت با  بسترهای فناوری، تکنولوژی هم جهت با داده‌های اقتصادی بوده و بازار سرمایه نیز از این قائده مستثنی نیست.

همچنین پور محمدی به عنوان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در اولین مناظره تلویزیونی که محوریتی  اقتصادی داشت تاکید کرد: باید بورس کالا و بورس‌های دیگر و به طور کلی، شفافیت نظام کسب و کار و عرضه و تقاضا را به نهایت برسانیم. زیرا در این بازار، با هر قدمی که به جلو حرکت کنیم به سلامت بازار، مبارزه با فساد و شفافیت اقتصاد کمک کرده‌ایم؛ هرچند که تا رسیدن به جایگاه اصلی فاصله زیادی داریم.با مردمی که به ما اعتماد ندارند مردمی که در بورس پولشان از بین رفت و آن را دلار و طلا می‌کنند، چگونه ۶ هزار میلیارد تومان برای اجرای برنامه هفتم تامین می‌شود؟

وی این سخنان را در آخرین حضور تلویزیونی اش مجدد تکرار کرده و با بیان اینکه

فرزندانم را تشویق کردم پولشان را به بورس بیاورند، بلایی که در بازار سرمایه بر سر همه آمد، بر سر بچه های من هم آمد...

تجربه و انتقاد خود را به سبکی دیگر بیان می کند.

بازار سرمایه ملی

قابل ذکر است شاید پورمحمدی در فضای مجازی به ویژه ایکس، بسیار فعالیت داشته و حتی نسبت به دیگر کاندیداها؛ رقبای خود را بیشتر رصد می کند و به آنها پاسخ می دهد، اما در رشته های منتشر شده توییتری اش، بخشی را به بورس اختصاص نداده و طی روزهای اخیر برخلاف چند رقیب اش، نگارشی برای موضوعات بازار سرمایه نداشت.

البته پورمحمدی طی حضور در برنامه میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما، با اشاره به موضوع سهام عدالت انتقاداتی را وارد دانست و اعلام می کند:  به مردم سهام عدالت دادیم، اما مدیریت این سهام را به مردم واگذار نکردیم در حالی که خود جزو مدافعان سهام عدالت بودم، چون می‌خواستم بازار سرمایه توسعه یابد و نرخ مشارکت در بازار سرمایه به نرخ‌های خوب جهانی نزدیک شود.

وی  معتقد است:  بازار سرمایه باید ملی شده و توسعه یابد، و دست شرکت‌ها نباشد و آنها مدیریت آن را نکنند؛ چون آنها مردم نیستند، لذا مهم این است که در مسیر درست حرکت کنیم و به این ترتیب همراهی ملی جلب شده و بعد اصلاح رفتارها شکل می‌گیرد.

حواسمان به بورس باشد

هر چند هفتمین اولویت پورمحمدی در حوزه اقتصاد به بورس و سهام عدالت اختصاص دارد اما وی در آخرین مناظره  تلویزیونی به دفاع از سهامداران زیاندیده بازار سرمایه و شرایط بد اقتصاد ایران واکنش صریح نشان داد و بورس را نه به عنوان متغیر بلکه شاخص تعیین رشد اقتصادی در اقتصاد های مدرن و دما سنج اقتصاد دانست.

پورمحمدی که برای سخنان خود به مستندات تکیه کرده، با رصد روند شاخص بورس اعلام می کند:

در دولت دوازدهم بورس رشد پیدا کرد دچار حباب شد مردم اشتیاق خود را از دست دادند. در دولت سیزدهم  نیز بورس قفل کرد. عملیات معاملات و گردش مالی در بورس به 28 همت رسید ولی دیروز(4 تیر) معادل  3355 همت (یعنی صفر) بود. 4 میلیون فعال بورسی داشتیم اما اکنون کمتر از 200 هزار نفر فعال بورسی داریم. سود بنگاه تولیدی 32 درصد بود اما امروز به 13 درصد رسیده است. این شاخص اقتصاد است و باید حواسمان به آن باشد. دولت نباید در بازار بورس دخالت کند ولی ۶۰ درصد بازار بورس در اختیار دولت است.

شعار یعنی وعده غیر بورسی

هرچند مصطفی پورمحمدی در برنامه های خود چندان از سیاست های بورسی خود سخن نمی گفت اما با  انتقادات اخیر خود نشان داد که علاوه بر رصد ریزبینانه بازار سرمایه، برای این حوزه نیز برنامه هایی را مدون ساخته و حتی شاخص را علامت روند سیاست های اقتصادی خود در نظر گرفته است زیرا تاکید می کند: در همه حال باید به بورس و شاخص بورس در قالب علامت نگاه کرد  و هر علامت دیگر، غیر تخصصی، غیر اقتصادی و شعار است.

وی شفافیت و رقابت در بورس  را خواهان بوده ولی معتقد است؛ دولتی‌ها و شبهه دولتی‌ها در بورس امکان رقابت را گرفته‌اند.

این کاندیدای ریاست جهموری دوره چهاردهم در پاسخ به برخی اظهارات رقبا یادآور می شود: شورای بورس شامل نمایندگان بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و وزیر صمت است و اینها با هم تعارض دارند. این تعارض منافع ثبات را ایجاد نمی کند و تا نرخ سود بانکی و نرخ خوراک پالایشگاه ها و نرخ تعرفه ها درست نشود بازار بورس رونق نمی‌گیرد.

وی در آخرین مناظره تلویزیونی به صراحت گفت: تلاش من در دولت آینده بورس خواهد بود که بورس شاخص روشن و شفاف و گزارش با برنامه و آینده‌دار اقتصاد ایران است. فکر می کنم ظرف یک سال جهش کلی و تراز کاملاً مثبت را به بازار سرمایه و بورس اعطا خواهیم کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24