Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس 24 - گزارش تحولات بازار مسکن در ماه خرداد سال جاری توسط رئیس کل بانک مرکزی تشریح شد...

راه های آب شدن یخ بازار مسکن چیست؟

بورس24 - گزارش تحولات بازار مسکن در ماه خرداد سال جاری توسط رئیس کل بانک مرکزی تشریح شد.

محمدرضا فرزین در نشست خبری مشترک با وزیر راه و شهرسازی در محل نهاد ریاست جمهوری اعلام کرد،  در سال گذشته با کنترل متغیرهای کلان اقتصادی، این امر موجب رشد رکودی در معاملات مسکن شد اما پیش بینی ما این بود که این رکود کوتاه مدت است و با اصلاح انتظارات مجدداً رشد خواهد کرد. بر این اساس در خرداد ماه امسال معاملات مسکن در تهران 14.1 درصد نسبت به خرداد ماه سال قبل افزایش‌ پیدا کرده است . همچنین میزان متوسط افزایش قیمت‌ها نسبت به خرداد ماه ١۴٠٢ حدود ٩.٧ درصد افزایش پیدا کرده است. در حالی است که نرخ افزایش قیمت مسکن در خرداد ماه سال گذشته نسبت به سال ١۴٠١ رشد قیمت ها 98.۷ درصد بود .

گزارشی که رئیس کل بانک مرکزی ارایه کرده است بیانگر کند شدن سرعت افزایش قیمت مسکن و در عین حال تند شدن سرعت تغییر صعودی معاملات خرید آپارتمان در شهر تهران است. براساس این گزارش رشد زیر 10 درصدی قیمت مسکن در معاملات ماه خرداد ناشی از چند متغیر بوده است.

به گفته کارشناسان اقتصادی نبود انتظارات تورمی در هفته های اخیر با توجه به اینکه بازارها مترصد فضای جدید بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هستند مهمترین دلیل برای این رشد کم دامنه قیمت مسکن نسبت به سال گذشته است.

سال گذشته بازار مسکن در این ایام با رشد شدید قیمت ها همراه شد که عمدتا از محل نوسان مثبت نرخ دلار بود.

در ماه های گذشته از سال جاری اما بازار ارز شاهد کم نوسانی در برخی روزها و ثبات قیمت در روزهای دیگر بود. از آنجا که خریداران سرمایه گذار در بازار معاملات مسکن با چشم به دلار وارد بازار می شوند یا از آن خروج می کنند ثبات دلار اثر کاهنده روی قیمت داشته است.

رئیس کل بانک مرکزی هر چند از افزایش 14 درصدی میزان خرید و فروش در بازار معاملات مسکن تهران سخن گفته است اما این رشد به معنای تعداد و میزان بالای واحد مسکونی خریداری شده نیست بلکه میزان واحدهای معامله شده همچنان کمتر از رونق بازار است.

کارشناسان اقتصادی علت دیگر رشد محدود قیمت مسکن و همینطور رکود نسبی معاملات مسکن را چشم انتظاری همه فعالان بازارهای مختلف برای برگزاری انتخابات می دانند.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هر کدام برنامه ها و وعده هایی برای کنترل تورم و همچنین چگونگی برون رفت بازار مسکن از رکود خرید و ساخت اعلام کرده اند. برخی از آنها همچنین از فعال سازی مذاکرات برجام در دولت شان سخن می گویند.

همه این برنامه ها و وعده ها اگر در مسیر اجرایی شدن بیفتد بازار مسکن و متغیرهای این بازار را دچار جهت گیری مشخص خواهد کرد.

به همین دلیل است که در آستانه تشکیل دولت چهاردهم خریداران مسکن دست به ریسک نمی زنند تا بعد از مشخص شدن شرایط اقتصادی و سیاسی با تشکل دولت جدید برای ورود به بازار ملک تصمیم گیری کنند.

بخشی از رکود مسکن در ماه های اخیر دامن فروشندگانی که بار دیگر قصد خرید آپارتمان دارند را نیز گرفته است و این موضوع رکود را تشدید هم کرده است.

به دلیل نبود توان و بنیه مالی خرید مسکن حجم تقاضا به شدت پایین است. در حجم پایین تعداد کسانی که پول کافی و نقدینگی لازم برای خرید آپارتمان در بازار مسکن شهر تهران داشته باشند، پایین تر می رود و متقاضیان اندک قصد تبدیل دارایی دارند تا بتوانند مرحله به مرحله بودجه خرید آپارتمان را جور کنند.

اما فروشنده آپارتمان اگر خودش قول معامله خرید سر زمان مشخص برای تبدیل به احسن را داشته باشد نمی تواند واحد مسکونی خود را به صورت دریافت مرحله به مرحله بفروشد. در نتیجه فروشی انجام نمی شود و پس از آن خریدی هم صورت نمی گیرد.

کارشناسان اقتصادی برای بازشدن این گره معتقدند باید بازارهای دارایی راه بیفتد تا انجماد معاملاتی از بین برود و پول نقد دست خریداران مسکن بیاید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24