Bourse24 Ads 235
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

دومین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت 20 امشب با حضور 6 نامزد این انتخابات آغاز شد...

نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری در مناظره دوم چه گفتند؟

بورس24 - دومین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت 20 امشب با حضور 6 نامزد این انتخابات آغاز شد.

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در ابتدای این مناظره گفت: ابتدائاً پیروزی تیم والیبال ایران را در دو بازی آمریکا و هلند تبریک می‌گویم که به دنبال تعویض مربی خارجی و آوردن مربی ایرانی بود. نتیجه تکیه به درون کشور و جوانان، پیروزی است.

وی افزود: وظیفه حکومت اسلامی این است که نگذارد فقر در جامعه ریشه بدواند و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که برخورد با ریشه‌های فقر انجام شود.قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: متاسفانه در دهه ۹۰ وضعیت خوبی طی نکردیم، رشد اقتصادی نزدیک به صفر و ماحصل این شد که ۳۰ درصد سفره ایرانیان کوچک شد. و با وجود اینکه در دولت قبلش ضریب جینی اصلاح شده بود ولی در دولت آقای روحانی بیشتر شد.

وی افزود: ۱۰۰ میلیارد دلار توزیع کردیم اما ماحصلش افزایش رفاه عمومی نشد و به نفع قاچاقچیان سوخت شد یا افرادی که از یارانه بیشتر استفاده می کردند. قطعی برق تابستان و گاز زمستان را هم که بهتر از من می دانید. الان به نحوی رسیده که بخشی از حامل‌های انرژی را باید وارد کنیم.

وی تاکید کرد: الان ۳۰ درصد جامعه ایران کمتر از ۱۲ میلیون در آمد دارند و نیازمند کمک هستنند. در برخی خانوارها حتی یک شاغل نیست و برخی هم شغل موثری ندارند. لذا اقدام اساسی توسعه شغل و شاغل کردن حداقل یک نفر از اعضای خانواده و ارتقای وضعیت درآمدی مشاغل است.

وی افزود: دو برنامه اصلی داریم: یکی اینکه داراییهایی که در اختیار دولت است ولی برای مردم است مثل شرکت و سهام و زمین را به خود مردم منتقل کنیم و بعد هم اصلاح سازوکارهای مندرج در هدفمندی یارانه ها که ناقص انجام شده است. در دولت احمدی نژاد ارزش یارانه ۴۵ دلار بود بعد شد ۳ دلار و در دولت سید محرومان ۱۱ دلار شد. 

محمدباقر قالیباف هم در 4 دقیقه اول خود گفت: به هیچ دلیلی و به هیچ بهانه ای نمی شود از عدالت گذشت.وی ادامه داد: باید بدانیم حق مردم ما یک زندگی خوب است. حتی نه یک زندگی معمولی. واقعیت این است که امروز زندگی بخش قابل توجهی از خانوارهای ما به سختی می گذرد.قالیباف تاکید کرد: حفظ قدرت خرید خانوار مستقیما به عهده رئیس جمهور است و باید پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: کسی که تمام عمر خود را کار کرده و الان بازنشته شده، چرا باید فقیر باشد؟ دولت باید از فقر بازنشستگان جلوگیری کند.این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: لایحه بودجه، می تواند زندگی مردم را جابجا کند.

وی ادامه داد: ما حتما باید به میزان رشد و تورم، در افزایش حقوق افراد تلاش کنیم.   

مصطفی پورمحمدی هم در وقت اول خود گفت: این حجم از توزیع یارانه مشکلات اقتصادی را بیشتر کرده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: خدمات رسانی عدالت محور مسئله اساسی برای همه دولت‌ها استوی با بیان اینکه خدمات رسانی باید به همه طبقات با عدالت باشد، تاکید کرد: این نوع توزیع سبب گسترش دهک های ضعیف و غنی‌تر شد برخی اغنیا شده است.

پورمحمدی تصریح کرد: نقل انتقال مالی مثل اف ای تی اف چشمه دیگری از محدودیت برای کشور ما شد.وی افزود: کل اقتصاد ما در این ۱۰ -۱۵ سال قفل شده است. دوستانی که در مناظرات هستند یا به تحریم بی توجه بودند، یا به اقتصاد مقاومتی فرموده رهبری توجه نداشتند. کاری کردند که هنوز مردم به انتخابات توجه ندارند.این نامزد انتخابات با بیان اینکه باید به اعتماد سازی‌مان برگردیم، گفت: باید برای خنثی سازی تحریم‌ها تلاش کنیم 

علیرضا زاکانی هم در وقت اول خود ضمن تسلیت حوادث تلخ اخیر، گفت: مردم ما کشوری ثروتمندیم. مشکلمان این است که این ثروت را درست توزیع نمی‌کنیم. آدرسی که آقای پورمحمدی می‌دهد غلط است و لذا زیاد توجه نکنید زیرا بیراهه است. کل این شعارها قبلاً داده شده است.

وی افزود: یارانه خانوار در حوزه بنزین، گاز و در حوزه برق، درست در کشور توزیع نمی‌شود. ما یک بسته داریم به نام بسته رفاه که هم یارانه طلایی داریم؛ توزیع عادلانه یارانه انرژی. هم ناظر به معیشت و مسکن و اشتغال و سلامت و تفریح مردم بسته داریم.زاکانی گفت: این صحبت ها که می‌شود از موضوع جلسه ما خارج است و معلوم نیست چقدر به کار مردم بیاید.

زاکانی بیان کرد: ما یک یارانه طلایی داریم؛ فقط در بحث خانوار، اگر بنزین، گاز و برق را که در نظر بگیرید، به خانواده سه نفره معادل ۳۰ گرم در سال یارانه می‌رسد. یعنی خانواده ۵ نفره ۱۱۰ میلیون یارانه در سال دارد؛ نقدینگی را هم زیاد نمی‌کند و از مالیات معاف است.وی ادامه داد: به میزان انتقال از سوختهای فسیلی به سمت سوختهای پاک هم سود مردم بیشتر می شود. برای همه روستاییان و عشایر و بازنشستگان ثروت ایجاد می شود. چرا دلمان نمیخواهیم مردم ثروتمند شوند.زاکانی اظهار کرد: البته یارانه انرژی بخش تولید در سر جای خودش هست و من فقط درباره این سه قلم در خانوار صحبت کردم. با این روش فقر مطلق هم قطعاً ریشه کن می شود. ۱۰۰ درصد مردم بهره مند می شوند؛ هرکسی خواست صرفه جویی کند و هر کسی خواست بیشتر مصرف کند از بقیه بگیرد و تنظیمش هم با دولت است. 

مسعود پزشکیان هم در بخش ابتدایی این مناظره خاطرنشان کرد: بنده هم تسلیت عرض می‌کنم حوادثی را که اتفاق افتاده است.وی افزود: قدم اول این است که باید ببینیم کجاییم، آن چیزی که آمارها نشان می‌دهد وضعیت ما را اگر دوربین‌های شما این را نشان بدهد این است که مصرف د‌هک بالا و دهک پایین به شدت وحشتناک است، مصرف د‌هک پایین و دهک های بالا اختلاف بسیار بالایی با یک دیگر دارند و کسانی که توانمند هستند بیشترین امکانات را دارند.

وی در ادامه گفت: در بحث جمعیت زیر خط فقر هم وضعیت ما بدتر شده است و این وضعیت استان‌های ماست و مناطقی که در حاشیه هستند به شدت وضعشان خراب است.پزشکیان تصریح کرد: اگر ندانیم کجا را می‌خواهیم نگاه کنیم مسائل حل نمی‌شود ولی در اجرا این واقعیتی است که در طول زمان اتفاق افتاده است، آمار و ارقام کاملاً گویاست که کجا قرار داریم.وی افزود: قدم اول این است که به یک زبان مشترک برسیم و اختلافات را کنار بگذاریم دولت منابعی را که تقسیم می‌کند باید هدفمند به آن مناطقی که هست بدهد.

پزشکیان عنوان کرد: بانک‌ها ۵۵ درصد وام‌ها را به تهران می‌دهند و باقی مانده منابع را برای کل کشور هزینه می‌کنند این یعنی توسعه در شهرهای بزرگ و تهران و عدم توسعه در دیگر شهرها صورت می‌گیرد.وی در ادامه گفت: با مدیریت خود مردم و دانشگاهیان و کارشناسان مسائل حل می‌شود، نسخه‌ای که باید داد به این سادگی نیست ولی قطعاً باید یارانه‌ها را هدفمند کرد و به درک‌های پایین داد و اجازه نداد درک‌های بالا یارانه بیشتر بگیرند. 

سعید جلیلی هم در ابتدای وقت اول خود گفت: آنچه که در باره سوالی که خود مردم داشتند بخواهیم مستقیم پاسخ دهیم این است که دو مثال برای کمک به این خواهم زد؛ وظیفه دولت این است که اگر منابعی دارد این را عادلانه به بهترین شکل بین مردم تقسیم کند.

وی ادامه داد: اگر ما دو خانواده را در این تهران یا در مناطق مختلف کشور مقایسه کنیم، خانواده ای که سه خودرو دارد و یک خانواده ای که ۴ نفر هستند و خودرو ندارند این یک سوال است که آن کسی که سه خودرو دارد ۱۲ برابر خانواده مقابل یارانه دریافت میکند با اینکه مرفه تر است.

جلیلی افزود: این در شرایطی است که ۴۴ درصد خانواده‌های ما خودرو ندارند و از این یارانه محروم میشوند؛ این حتما درست نیست.وی ادامه داد: اگر یک خانواده ای ۴ نفره که یک حقوق ۱۲ تا ۱۶ میلیون دارد، نزدیک ۱۰ درصد حقوقش یعنی ۱۶۰۰ میلیون را باید مالیات بدهد.جلیلی تصریح کرد: درحالی که به خانواده ۴ نفره ۴۰۰ هزار تومان یارانه میدهیم؛ یعنی عملا همان میزان یارانه ای که می‌دهیم مالیات میگیریم، یعنی ۱۶۰۰ در اینجا گرفته می شود.جلیلی اظهار داشت: این درحالی است که درآمد بسیار زیاد دارند، یا با فرار مالیاتی و شفاف نبودن چرخه مالی، از مالیات فرار میکنند؛ این را می‌خواهم توضیح بدهم که این نشان میدهد که مناسباتی که وجود دارد تصحیح جدی نیاز دارد. 

پس از اینکه نامزدها یک دور و به مدت 4 دقیقه به بیان مطالب خود پرداختند، بخش دوم مناظره آغاز شد که به نقد مسائل مطرح شده از سوی نامزدها اختصاص داشت. 

قاضی زاده هاشمی در بخش دوم تاکید کرد: متاسفانه در دهه ۹۰ وضعیت خوبی طی نکردیم، رشد اقتصادی نزدیک به صفر و ماحصل این شد که ۳۰ درصد سفره ایرانیان کوچک شد. و با وجود اینکه در دولت قبلش ضریب جینی اصلاح شده بود ولی در دولت آقای روحانی بیشتر شد.وی افزود: ۱۰۰ میلیارد دلار توزیع کردیم اما ماحصلش افزایش رفاه عمومی نشد و به نفع قاچاقچیان سوخت شد یا افرادی که از یارانه بیشتر استفاده می کردند. قطعی برق تابستان و گاز زمستان را هم که بهتر از من می دانید. الان به نحوی رسیده که بخشی از حاملهای انرژی را باید وارد کنیم.نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: الان ۳۰ درصد جامعه ایران کمتر از ۱۲ میلیون در آمد دارند و نیازمند کمک هستنند. در برخی خانوارها حتی یک شاغل نیست و برخی هم شغل موثری ندارند. لذا اقدام اساسی توسعه شغل و شاغل کردن حداقل یک نفر از اعضای خانواده و ارتقای وضعیت درآمدی مشاغل است. در دورانی که در بنیاد شهید بودیم فقر مطلق را ریشه کن کردیم.وی افزود: دو برنامه اصلی داریم: یکی اینکه دارایی‌هایی که در اختیار دولت است ولی برای مردم است مثل شرکت و سهام و زمین را به خود مردم منتقل کنیم و بعد هم اصلاح سازوکارهای مندرج در هدفمندی یارانه ها که ناقص انجام شده است. در دولت احمدی نژاد ارزش یارانه ۴۵ دلار بود بعد شد ۳ دلار و در دولت سید محرومان ۱۱ دلار شد.امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در ادامه مناظره گفت: قبل از اینکه ادامه توضیحات را بدهم لازم است بنده هم به نوبه خودم به مردم گیلان و کاشمر بابت حوادث تلخ اخیر تسلیت بگویم. سؤالی که از آقای پورمحمدی و پزشکیان دارم این است که بالاخره این تحریم و روابط سال‌هاست که وجود دارد چرا عملکرد دولت‌های متوبع شما و دولت سیزدهم متفاوت است. 

قالیباف در بخش دوم مرحله اول گفت: باید بتوانیم یک بیمه فراگیر در حوزه نظام تامین اجتماعی چند لایه درست کنیم. ولی تا آن زمانی که این کار را انجام دهیم باید در همین سالی که در آن هستیم این مشکلات را چه آنهایی که در فقر مطلق هستند و چه آنهایی که زیر خط فقر هستند و چه آنهایی که ضعیف شده‌اند باید کارهای جبرانی انجام دهیم.وی گفت: دهک‌های پایین نسبت به بالا درآمد شان ۱ به ۱۴ است. در حوزه ثروت دهک‌های بالا ۴۵ برابر دهک‌های پایین ثروت دارند. در مصرف انرژی ۱ به ۲۲ است یعنی بعضی از افراد ۲۲ برابر یک خانواده دیگر انرژی مصرف می‌کنند. این عین بی‌عدالتی و ظلم است. باید به سرعت این مشکل را اصلاح کنیم.قالیباف ادامه داد: ۴۵ درصد مردم ما خودرو ندارند و بنزین نمی‌گیرند. یک خانواده چهار نفر هستند و شش خودرو دارند.خانواده‌هایی را داریم در سال ۱۴۰ میلیون تومان یارانه بنزین می‌گیرند. خانواده‌ای هم داریم یک ریال نمی‌گیرد.

وی گفت: نزدیک به ۴۰ درصد انرژیمان را بد مصرف می‌کنیم و از دست می‌دهیم. این برای خانواده ها است اجازه بدهیم هر خانواده‌ای هر چقدر دارد از استاندارد کمتر مصرف می‌کند به خودش برگردد. وی ادامه داد: در آن طرحی که تدوین کرده‌ایم اختیار دست مردم است. هر کسی که صرفه‌جویی کرده است خودش تصمیم بگیرد این میزان متر مکعب گاز یا این مقدار از انرژی در بنزین یا در برق را با هم تبادل کند.قالیباف تصریح کرد: ما این ظرفیت را در این سکو برایش فراهم کردیم این‌ها را به هم تبدیل کند می‌خواهد آن را در بازار مشترکی که برای مربوط به انرژی‌ها است می‌خواهد بدهد. مهم این است که این انفال باید به نفع مردم و بعد هم بقیه آن دولت این‌ها را در تولید و در سرمایه‌گذاری که کیک اقتصاد را بزرگ کنیم. 

پورمحمدی در 4 دقیقه دوم فرصت خود، گفت: نمودارها منفی است، همه دوره‌ها نقدینگی بیشتر و تورم بیشتر می‌شود، خط فقر توسعه پیدا می‌کند و دهک‌ها به هم می‌ریزد و فاصله بین غنی و فقیر دارد زیاد می‌شود و تکرار همین حرفاست.وی ادامه داد: سؤال این است که چرا به علت‌ها نمی‌پردازیم و چرا با سکوت و پاک کردن صورت مسئله می‌خواهیم از مشکلات عبور کنیم؟ ما هنوز حاضر نیستیم به مشکلات اساسی اشاره کنیم و بپردازیم. بر روی یارانه سوخت ۱۲۰ میلیارد دلاری باید توجه کنیم.کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: موقعی که در شورای عالی امنیت ملی بحث fatf مطرح شد، بنده و آقای طیب‌نیا دعوت شدیم و مفصل درباره مشکلات بحران تبادل مالی صحبت کردم و گفتم که اگر برجام هم نباشد، این قصه ما را گرفتار می‌کند. بحث من این است که باید اصل مسئله و مشکل را بپذیریم.پورمحمدی همچنین تصریح کرد: برادر عزیزمان، آقای جلیلی از اول نسبت به بحث تحریم و اینطور مسائل مواضعشان مشخص است.وی خطاب به پزشکیان، گفت: آقای پزشکان وقتی بحث برجام شد، همچنان بر طبل شیپور پیروزی زدیم، اما موضع بنده درباره برجام روشن است و می‌گویم از هر روزنه ۲ درصدی یا ۳ درصدی باید از حق ملت دفاع کرد و باید به قدرت به جنگ کسانی رفت که حق مردم را ضایع می‌کنند. آقای پزشکیان در ستادشان غلغله است و همه منتظر پست! ولی آقایان گفتند همه مشکلات حل می‌شود و از فرصت خنثی‌سازی تحریم استفاده نکردند.وی اضافه کرد: آقای پزشکیان همین‌ها دور شما آمدند، شما که خیلی کارشناس نیستید، این‌ها می‌خواهند اداره کنند نگاهشان به روابط خارجی مشخص است که بزرگنمایی می‌کنند و خودشیفتگی دارند و از طرفی هم به خنثی‌سازی تحریم‌ها توجه نکردند. 

زاکانی در ادامه دور اول پاسخ به سؤالات، اظهار کرد: این نموداری است که نشان می‌دهد از همین ابتدای دولت خدمت، نفری ۲۲ میلیون در سال یارانه انرژی به اعتبار طلا داده خواهد شد و فقر مطلق از همین ابتدا ریشه‌کن می‌شود. دهک اول بیش از 2 برابر شرایط ویژه پیدا می‌کند الا کسانی که بخواهند صرفه‌جویی نکنند.وی افزود: قیمت انرژی کاهش پیدا می‌کند، در حوزه بنزین ۳ هزار تومان حذف و ۱۵۰۰ تومان خواهد شد، و سایر قیمت‌ها هم تغییر نخواهد کرد.این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: درباره پرداخت یارانه به زنجیره؛ به انتهای زنجیره غلط است، من معتقدم باید به حلقه ماقبل زنجیره یعنی مصرف‌کننده پرداخت کنیم. زاکانی مطرح کرد: آقای پورمحمدی آدرس غلط می‌دهد؛ آن نکات جدی را در زمان خودش باید بحث کنیم.وی بیان کرد: مشاوران آقای پزشکیان در جلسه‌شان گفتند که دولت آقای رئیسی سه سال فلاکت‌بار بود. خود آقای پزشکیان نماینده، وزیر و ... بودند؛ بهتر است پاسخگو باشند به‌جای مطالبه و توصیه‌های اخلاقی.این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: دوره سیاه هشت‌ساله روحانی کشور را بر باد داد و سه سال دولت آقای رئیسی از آن هشت سال بهتر است و شهید رئیسی از آقای رئیسی زنده مؤثرتر است.زاکانی عکسی از صف‌های سبد کالا در دولت روحانی نشان داد و گفت: این‌ها مردم را بیچاره کردند و به فلاکت کشاندند و مسکن مهر را مزخرف گفتند ولی اکنون در ستاد آقای پزشکیان هستند. گفتند با فساد مبارزه می‌کنیم ولی وقتی برادر آقای رئیس‌جمهور وقت را می‌خواستند احضار کنند، آقای رئیس‌جمهور گفت اگر او را احضار کنید من اعلام جنگ می‌کنم. 

پزشکیان در بخش دوم صحبت های خود عنوان کرد: با این دعواها و این اختلافات مشکلات ما حل نمی‌شود و این وضعیت سفره مردم است که در زمان آقای دولت شهید رئیسی این اتفاقات افتاده است.وی افزود: بنده وزیر دولت آقای خاتمی بودم از نظر اقتصاد و شاخص بروید آن زمان را نگاه کنید، ما چرا به اینجا رسیده‌ایم برای اینکه بیخود با یکدیگر دعوا می‌کنیم.وی در ادامه گفت: هر کسی به ستاد بنده بیاید بنده آن را می‌پذیرم برای اینکه می‌خواهم رای بگیرم اما آن چیزی که به آن عمل می‌کنیم سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری است و این خط قرمز ماست.وی افزود: ما در همین تهران اگر مناطق محروم را نگاه کنید متوجه می‌شوید چه وضعیتی دارند، یعنی ما چابهار خوزستان را سیستان را نمی‌بینیم.پزشکیان خاطرنشان کرد: اینکه ما باید با تورم چه بکنیم و با شاخص‌ها چه کاری انجام بدهیم؛ این لازمش این است که انسجام داخلی داشته باشیم و دعواها را کنار بگذاریم.وی افزود: بلوچستان و سیستان و خوزستان و مشهد و تمام اطراف مملکت وضعیتشان خیلی خراب است و و خوزستانی که تمام نفت و گاز کشور از آنجا بیرون می‌آید امکانات ابتدایی مدارس خود را ندارد.وی تصریح کرد: اگر با دنیا مشکلات خودمان را حل نکنیم بالای چندین میلیارد از بودجه مملکت هدر می‌رود، شما نگاه کنید قطر را و ببینید ما در چه وضعیتی هستیم و آنها در چه وضعیتی هستند، ما اگر دقیقاً قانون را عمل کنیم باید بازنشستگان و معلمان را ببینیم و طبق قانون با آنها عمل کنیم.وی افزود: چه دولت شهید رئیسی و چه دولت روحانی چرا طبق قانون طبق تورم حقوق‌ها را افزایش ندادند این‌ها واقعیت‌هایی است که وجود دارد، اول باید با مردم صادق باشیم و با شعار دادن مشکلات حل نمی شود. 

جلیلی در وقت دوم بخش اول گفت: نکته ای که مردم ما به آن توجه دارند این است که رفاه و رفع فقر مطلق چگونه صورت میگیرد؟ چند مورد توضیح بدهم؛ یک بار این است که ما این را منحصر می کنیم به یک یارانه نقدی یا غیر نقدی؛ خب این بحث های دارد که در قسمت اول توضیح دادم، اما این کافی نیست. وی ادامه داد: ما برای ایجاد رفاه و رفع فقر مطلق باید بشناسیم که یک نظام رفاهی در لایه های مختلف باید شکل بگیرد تا آن هدف متعالی صورت گیرد. جلیلی اظهار داشت: وقتی شما در ایجاد شرایط اولیه اشتغال مشکل داشته باشید، یعنی یک لایه ای درست شده باشد که فق، بی سوادی و بیماری باهم یک چرخه ای را درست کرده باشند که یک کسی که اگر بیمار میشود، این دچار یک فقر بیشتر بشود، بیسوادی موجب فقر بیشتر شود؛ یا بالعکس.وی گفت: فقر موجب بیسوادی شود، این چرخه مادامی که وجود داشته باشد حتما شما نمی توانید آن رفاه را داشته باشید.وی ادامه داد: لذا شما باید در چند لایه از جنبه اشتغال و مبارزه با بیکاری که روش های مختلفی دارد مانند برنامه ملی تامین مالی خرد مشاغل تولیدی، مشاغل خدماتی آزاد کار، مشاغل سیار، برنامه ملی صنعت در خانه و مواردی مانند لایحه کمک در آمد معیشت، لایحه فقر و محرومیت زدایی که این کارها باید صورت بگیرد، ورود کنید.جلیلی مطرح کرد: این یک بحثی است که اهمیت دارد؛ آن چیزی که مهم است این است که چگونه اینها صورت بگیرد زیرا به محض اینکه بگوید ما این چند لایحه را بخواهیم وارد شویم، اولین بحث این است که منابعش کجا است و از کدام در آمد بخواهید انجام دهید؛ بنده این را توضیح می دهم. 

قاضی زاده هاشمی در بخش سوم صحبت‌های خود گفت: من در ابتدا لازم می‌دانم به شبهه‌ای که درباره شهید رئیسی شد پاسخ دهم. فرق شهید رئیسی با دیگران این بود که با فاسد کنار نمی‌آمد و خودش اولین گزارش دهنده بود و با فساد برخورد می‌کرد.وی اظهار داشت: اولویت اول ما این است که شما بیمار نشوید و سلامت را گسترش دهیم و ابعاد سلامت هم گسترده است. وظیفه دولت هم این است که موتور ایجاد بیماری‌ها را خاموش کند و آنچه آلودگی ایجاد می‌کند را خاموش کند.قاضی زاده هاشمی ادامه داد: در تهران با اوضاع زیست محیطی که پیدا کرده کسی نیست که در آن بیمار نشود و تعداد روزهای پاک بسیار اندک است و گویا در تهران فقط تولید دود و سیاستمدار داریم. ما باید باید ورزش را وارد خانواده کنیم و کم تحرکی را از بین ببریم؛ در بنیاد شهید با اجرای همین کار خانواده‌های آسیب پذیر را شناسایی کردیم و برای آنها برنامه گذاشتیم که خیلی خوب بود.قاضی‌زاده ادامه داد: اگر کسی بیمار شد نباید او را رها کنیم و باید دسترسی عادلانه به خدمات خوب اتفاق بیافتد و پوشش هزینه‌های درمان به صورت یکسان اتفاق بیافتد. باید میزان پوشش بیمه‌ای در دهک‌های پایین را انجام دهیم. در دولت رئیسی 16000 تخت بیمارستانی احداث شد و ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی افزایش یافت، هزار پزشک به مناطق محروم اعزام شد و 12 میلیون نفر تحت پوشش خدمات درمان قرار گرفتند. ما وظیفه داریم سه دهک پایین را تحت پوشش قرار دهیم و از اینکه کسی به خاطر درمان دچار فقر شود جلوگیری کنیم. 

قالیباف هم در بخش سوم سخنانش اظهار داشت: آقای پورمحمدی بنده هم موافقم که تحریم یک کاغذ پاره است و آسیب می زند؛ از این رو با مذاکره موافق هستم، اما مذاکره یک روش مبارزه است.وی افزود: آمریکا نشان داده همیشه دشمن این سرزمین بوده است. یقین کنیم که با دشمن مذاکره می کنیم اما دشمن است.نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به برجام، گفت: به آمریکا اعتماد شد ترامپ بیرون رفت و یک طرفه همه چیز را عمل می کردیم و باید گزارش آن را ارائه می‌دادیم؛ از این رو مجلس اقدام کرد و باعث شد تا کشور از یک بلاتکلیفی درآمد.قالیباف افزود: در شورای عالی امنیت ملی مصوبه شد که مجلس قانونی بگذارد و قانون اقدام راهبردی تصویب شد. درباره این رابطه رهبر انقلاب فرمودند این قانون به نفع کشور و مردم و صنعت هسته‌ای است و کشور را از بلاتکلیفی بیرون آورده است.وی ادامه داد: هم نیازداریم رفع تحریم را دنبال کنیم؛ هم در داخل ظرفیتهایی وجود دارد که باید آن طرفیتها را فعال کنیم.قالیباف تاکید کرد: گفتم که برای حل مشکل تحریم هر جا برویم و هر کجا باید مذاکره کنیم دریغ ندارم. ولی از آن طرف هم این شرط عقل است که این همه امکان در داخل داریم باید استفاده کرد.نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: در سال 104 میلیارد دلار انرژی را هدر می دهیم؛ آیا شرکتهای خارجی اینقدر سرمایه گذاری می‌کنند حتی اگر تحریم نباشد؟وی ادامه داد: مهم است اجماع سازی داشته باشیم؛ منافع ملی را در حوزه داخلی و خارجی با عقلانیت دنبال کنیم. بنده حتما ظرفیت اجماع سازی و جمع کردن و بستر فراهم کردن را می توانم دنبال کنم. 

پورمحمدی هم در بخش سوم سخنانش خطاب به قالیباف اظهار داشت:‌ داستان اکراین، رقابت چین با آمریکا و ... راه مواصلاتی و خط ابریشم و ... مناسبات قدرتی است که در حال تغییر است.این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری تصریح کرد: نفت را ارزانتر می‌فروشیم و پول ما رانگه می‌دارند! قضایا پیچیده است. آیا تورم و نقدینگی کنترل شد؟ باید به مسائل عمیق‌تر توجه کنیم.وی با اشاره به اینکه سه پزشک در جلسه ما و از نامزدهای ریاست جمهوری هستند، اظهار کرد: 45 درصد کادر پزشکی در تهران است و این همه مهاجرت در حوزه پرستاران و پزشکان اتفاق افتاد است و اینها مسائلی است که احترام به جامعه در تامین نیازها‌ باید مورد توجه قرار بگیرد.پورمحمدی گفت: کادر پزشکان مشکلات جدی دارند اما الحمدالله دانش پزشکی و تکنیک و تجربه پزشکی و تجهیزات پزشکی و صنایع دارویی و شبکه آموزش روستایی و تکنولوژی جدید به همراه هوش مصنوعی باید توجه شود. ظرفیت‌های زیادی در کشور و ایده‌ و طراحی و ابتکار زیادی وجود دارد که بایستی به آنها توجه شود.وی اظهار کرد: حتماً ترامپ شاید بخواهد برگردد. باید در این میدان با قدرت برویم و از فرصتها استفاده کنیم و شکاف لحظه‌ها کنیم؛ نشده است تا اینجا.  

علیرضا زاکانی هم در بخش سوم سخنانش خطاب به پزشکیان گفت: از توصیه‌های اخلاقی آقای پزشکیان تشکر می‌کنم! ترامپ‌هراسی آقای پورمحمدی راه به جایی نخواهد برد! بعداً ایشان باید توضیح بدهند که با اسناد SFO چه کار کرده است؟! اسنادی که از خارج از کشور به دفتر ایشان آمد و بایگانی شد و باید توضیح بدهند که چه کار کردند؟! که به موقعش بحث خواهیم کرد!نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری ادامه داد: مهمترین بخش در حوزه پزشکی نیروی انسانی که سرمایه بزرگی است. بهره‌ورز،‌ پرستاران،‌ ماماها و ... بزرگترین سرمایه ما هستند. ما شبکه بهداشت را تقویت می‌کنیم و پیشگیری مقدم بر درمان است. بیمه پایه رایگان باید دراختیار 15 درصد جامعه قرار بگیرند که بیمه نیستند و 60 درصد مردم بیمه تکمیلی خواهند شد و بیمه‌ها را عمق می‌دهیم.وی با اشاره به رایگان شدن درمان 40 درصد مردم در دولت خدمت ادامه داد: یک هزار و 54 بیمارستان را در کشور داریم که 184 بیمارستان خصوصی است و نزدیک به 600 بیمارستان دولتی است.زاکانی اضافه کرد: هزینه بیماران صعب العلاج در دولت خدمت به صورت کامل رایگان خواهند شد و دولت از بخش خصوصی خرید راهبردی می‌کند و مسیر تحول را به سمتی میبرد که سلامت در زندگی افراد بتواند اسباب حفظ و صیانت انجام بشود.نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری با بیان اینکه امروز 40 درصد از هزینه‌های درمان از جیب مردم هزینه می‌شود، گفت: این را به بین 20 تا 30 درصد ظرف 4 سال درصد خواهیم رساند. 

مسعود پزشکیان هم در بخش سوم اظهارات خود گفت: در تبریز که رئیس دانشگاه بودم، ساختار روستاها را اصلاح کردیم و در عرض 6 ماه بیش از 600 خانه بهداشت بدون اعتبار و با کمک‌های مردمی ساختیم. با بچه‌های خود در کوهستان‌ها کارگری کردیم و برای اینکه در مناطق محروم کار کنیم عملاً در این مناطق کارگری کردیم.وی افزود: بحث پزشک خانواده را در این مناطق راه انداختیم. نگاه ما این بود که انسان کالا نیست و نمی‌شود با انسان‌ها به شکل کالا رفتار کرد. وی ادامه داد: قبل از ما در قانون برنامه سوم توسعه قرار بود همه چیز به بخش خصوصی واگذار شود و مریض‌ها به بیمارستان می‌آمدند و مرده‌ی آنها نیز تحویل خانواده‌شان نمی‌دادند. ما این را تغییر دادیم و بیمه‌های روستایی را در دولت آقای خاتمی درست کردیم. هرکس سر تخت پول نداشت او را بیمه کردیم. آمبولانس‌ها و مراکز بهداشتی را اصلاح کردیم و برای این روند دستورالعمل نوشتیم. همه این موارد در سیاست‌های مقام معظم رهبری دیده شد.پزشکیان با اشاره به ایرادات ساختار بیمه‌ای کشور گفت: مجلس و دولت و قوه قضاییه از بخش خصوصی خرید خدمت می‌کنند و وقتی به مردم می‌رسد پول کم می‌آورند. ما خدمت آقای قالیباف رفتیم برای اینکه حداقل درآمدهای ناشی از افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده به این بخش اختصاص پیدا کند. درآمد ناشی از 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده مخصوص بیماران صعب العلاج است و اگر این منابعی که بالغ بر 180 هزار میلیارد تومان است،‌ درست تخصیص پیدا کند، مشکلات قابل حل است. ما روند حرکت را در بهداشت و درمان به نفع مردم و محرومان عوض کردیم. 

منبع خبر: فارس

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24