Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس 24 : دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور از آخرین تلاش ها برای اصلاح نحوه محاسبه نرخ خوراک و فرآورده های نفتی سخن گفت. ناصر عاشوری  قلعه رود خانی  دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور در گفت و گو با بورس۲۴ توضیح داد :طی مکاتبات انجمن صنعت پالایش نفت ،  از سرپرست ریاست جمهوری ، وزیر نفت و معاونت برنامه‌ریزی این وزارتخانه مبنی بر تجدید نظر در قیمت‌گذاری خوراک و فرآورده‌های نفتی خواسته شده که اصلاحات لازم انجام شود.این موضوع در دستور کار ستاد اقتصادی دولت قرار گرفته است و جا دارد که از حسن نظر دولتمردان  از جمله وزرای محترم نفت، اقتصاد، سرپرست محترم ریاست جمهوری،  همچنین دکتر فلاحتیان که این وظیفه به صورت مستقیم به ایشان برمی‌گردد، تشکر کنیم. دبیر انجمن صنفی پالایشگاه گفت: موضوع مزکور، مورد ارزیابی و تجدید نظر جدید قرار گرفته تا پالایشگاه‌ها به عنوان بنگاه های بزرگ اقتصادی کشور  ، متضرر نشوند.در دو هفته اخیر وضعیت بورس نشان داده است که پس از افشای اطلاعات صورت‌های مالی پالایشگاه‌ها سهام مورد تزلزل واقع شده است و ارزش سهام افت داشته  است. بنابراین با این تجدید نظر به طور قطع پالایشگاه‌ها می‌توانند به فعالیت و راه و اهدافی که دارند ادامه بدهند.

جزئیات مذاکرات دولت و پالایشی ها اعلام شد

سحر خوشحال - بورس24 : دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور از آخرین تلاش ها برای اصلاح نحوه محاسبه نرخ خوراک و فرآورده های نفتی سخن گفت.

ناصر عاشوری  قلعه رود خانی دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور در گفت و گو با بورس24 توضیح داد :طی مکاتبات انجمن صنعت پالایش نفت ،  از سرپرست ریاست جمهوری ، وزیر نفت و معاونت برنامه‌ریزی این وزارتخانه مبنی بر تجدید نظر در قیمت‌گذاری خوراک و فرآورده‌های نفتی خواسته شده که اصلاحات لازم انجام شود.این موضوع در دستور کار ستاد اقتصادی دولت قرار گرفته است و جا دارد که از حسن نظر دولتمردان  از جمله وزرای محترم نفت، اقتصاد، سرپرست محترم ریاست جمهوری،  همچنین دکتر فلاحتیان که این وظیفه به صورت مستقیم به ایشان برمی‌گردد، تشکر کنیم.

دبیر انجمن صنفی پالایشگاه گفت: موضوع مزکور، مورد ارزیابی و تجدید نظر جدید قرار گرفته تا پالایشگاه‌ها به عنوان بنگاه های بزرگ اقتصادی کشور  ، متضرر نشوند.در دو هفته اخیر وضعیت بورس نشان داده است که پس از افشای اطلاعات صورت‌های مالی پالایشگاه‌ها سهام مورد تزلزل واقع شده است و ارزش سهام افت داشته  است. بنابراین با این تجدید نظر به طور قطع پالایشگاه‌ها می‌توانند به فعالیت و راه و اهدافی که دارند ادامه بدهند.

به گفته وی، انجمن  این آمادگی را  دارد که در هر جلسه‌ای که بخواهد اطلاعات و آمار دقیق صورت‌های مالی ، عملکرد و مراودات  فی‌مابین شرکت های عضو انجمن و دولت را به صورت شفاف و روشن به صورت آماری در اختیار  بگذارد تا  تصمیم لازم و جامع را گرفته شود.

این مقام صنفی گفت: امیدواریم تصمیم به گونه ای اتخاذ شود که هم پالایشگاه‌ها بتوانند به حیات اقتصادی خودشان ادامه بدهند، هم بتوانند تولید پایدار داشته باشند و هم بتوانند به عنوان یک بنگاه اقتصادی به تعهدات‌ خودشان در پرداخت مالیات عمل کنند و هم  در اشتغال پایدار ، طرح‌های کیفی سازی و در پروژه‌های نیمه‌کاره‌ای که دارند بتوانند ادامه حیات بدهند و کارشان را ان شالله به نتیجه برسانند.

وی گفت:  با اقداماتی که تا کنون انجام شده و اظهارات مقامات وزارت نفت و وزارت اقتصاد  به طور قطع این  خبر خوشحال کننده‌ای برای صنعت پالایش خواهیم داشت .

بیست نهم دی ماه 1402 با ابلاغیه وزارت نفت نرخ خوراک شرکت‌های پالایشی و نرخ فروش فرآورده‌های نفتی تغییر کرد.

براساس این مصوبه، فرمول نرخ خوراک نفت خام شرکت‌های پالایشی مشابه دو سال اخیر بوده و معادل متوسط قیمت نفت خام برنت، عمان و دبی با در نظر گرفتن ۵درصد به علاوه ۵ دلار تخفیف است.

در وهله نخست این موضوع خبر خوبی برای شرکت‌های پالایشی قلمداد می‌شد، اما نکته مهم و منفی این مصوبه این بود که در ابلاغیه جدید نرخ فروش بنزین فوب خلیج فارس جایگزین نرخ بنزین فوب سنگاپور شده و بدین ترتیب با توجه به کمتر بودن نرخ بنزین خلیج فارس به میزان ۴دلار نسبت به فوب سنگاپور باید گفت که فرمول نرخ خوراک دریافتی شرکت‌های پالایش نفت ثابت اما فرمول تعیین نرخ فروش و درآمدهای شرکت‌های پالایشی از محل فروش بنزین به ضرر شرکت‌ها خواهد بود و باعث کاهش سود آن ها خواهد شد.

از طرفی مطابق مصوبه دی ماه گذشته، شرکت‌هایی که اکتان بنزین آن ها پایین‌تر یا به عبارتی کیفیت بنزین آن ها پایین‌تر است باید بنزین خود را با قیمت کمتری به فروش برسانند و در اثر این موضوع نیز درآمد شرکت‌های پالایشی و سودآوری آن ها به صورت قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت.

مصوبه دی ماه سال گذشته موجب می شد ، کرک اسپرد بنزین در اثر فرمول جدید به میزان ۴۰ تا ۵۰درصد نسبت به مصوبه سالیان قبل کاهش یابد که این موضع تاثیر قابل‌توجهی روی سودآوری شرکت‌های این گروه خواهد داشت و باعث ایجاد فشار فروش قابل‌توجه روی نمادهای این گروه و سرایت فشار فروش و ترس به سایر صنایع و گروه‌های بازار شده بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24