Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بحث امروز را در 3 حوزه پیش می‌بریم. موضوع اول بحث گزارش‌های منتشر شده است که طبق معمول به روزهای پایانی مهلتِ زمان ارائه صورت‌های مالی موکول شده و تر و خشک با هم سوخته است. همانطور که تا به این جای کار دیدیم، در صنایع بزرگ دست دولت تا آرنج در جیب شرکت‌ها بوده و اثرات این موضوع در گزارش‌های 12 ماهه خودنمایی می‌کند. اما در برخی از شرکت‌های کوچکتر به دلیل اینکه دولت خیلی قدرت مداخله ندارد یا بهتر است بگوئیم رقم چشم‌گیری به جیب آنها نمی‌رود، فضا بهتر پیش رفته است.

پیش‌بینی وضعیت بورس 31 اردیبهشت 1403

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز اردیبهشت یا شاید بهتر باشد بگوئیم آخرین روز اُردیجَهنم می‌رویم که از رنج‌های منفی یکساعت پایانی صندوق‌های اهرمی در بازار شنبه و همچنین فضای گزارش‌دهی برخی از شرکت‌های بزرگ نظیر پتروشیمی زاگرس، پالایش نفت بندرعباس، فولاد مبارکه و برخی از شرکت‌های ریز و درشت دیگر مشخص بود که یکشنبه سیاه دیگری در پیش است و لذا از همان ابتدا که سوت آغاز معاملات کشیده شد، تاخت و تاز فروشنده‌ها به شکل ناعادلانه آغاز شد. دلیل اینکه می‌گوئیم ناعادلانه این است که ارتش خریدار دست خالی بود. او علاوه بر رویت گزارش‌های ضعیف، روند کاهشی نرخ ارز و عدم افزایش دلار نیما، نرخ‌های عجیب سود اوراق را می‌دید و لذا تمایلی برای رویایی با ارتش فروشنده‌ نداشت. بنابراین فضای تلخ بازار از سوت آغاز تا سوت پایان ادامه داشت و شاخص کل با افت سنگین 56 هزار واحدی (بیش از 2.5 درصد) تا ابتدای کانال 2.1 میلیون سقوط کرد !! ارزش معاملات تحت تاثیر فعالیت بیشتر حقوقی در قیمت‌های منفی با رشد 17 درصدی به 3.9 همت رسید و رقمی بالغ بر 510 میلیارد تومان پول توسط حقیقی‌ها از تالار شیشه‌ای فرار کرد !! در بازار دیروز تنها 5 درصد نمادها در دامنه مثبت معامله شدند و 95 درصد زیر فشار سنگین عرضه‌ بودند !

واقعا صحبت کردن درخصوص شرایط این روزهای بازار بسیار دشوار است اما به‌ هر جهت بحث امروز را در 3 حوزه پیش می‌بریم. موضوع اول بحث گزارش‌های منتشر شده است که طبق معمول به روزهای پایانی مهلتِ زمان ارائه صورت‌های مالی موکول شده و تر و خشک با هم سوخته است. همانطور که تا به این جای کار دیدیم، در صنایع بزرگ دست دولت تا آرنج در جیب شرکت‌ها بوده و اثرات این موضوع در گزارش‌های 12 ماهه خودنمایی می‌کند. اما در برخی از شرکت‌های کوچکتر به دلیل اینکه دولت خیلی قدرت مداخله ندارد یا بهتر است بگوئیم رقم چشم‌گیری به جیب آنها نمی‌رود، فضا بهتر پیش رفته است. البته در این بین برخی از شرکت‌ها نظیر پالایش نفت بندرعباس هم نهایت شیطنت را به خرج داده و با شناسایی مالیات بند "س" و کاهش 1.5 همتی سود که اصلا موضوع بودجه سال 1402 نبود، بر طبل بی‌اعتمادی بازار کوبید ! مشکلات بازار با سیاستگذار کم بود، حالا دهان‌کجی و توهین مدیران برخی از ناشرین هم اضافه شده است !

به هر جهت امروز گزارش‌های بیشتری منتشر خواهد شد و این وظیفه نهاد ناظر است که با تهیه گزارشی از اثرات دست‌درازی دولت به جیب شرکت‌ها، وارد مذاکره با بالاسری‌ها شده و در مسیر تعدیل تصمیمات سیاستگذار قرار بگیرد. یک نکته را فراموش نکنیم و آن هم اینکه دقیقا یکسال دیگر انتخابات ریاست جمهوری را خواهیم داشت و اگر دولت با همین فرمان پیش برود و به این بحران عریض و طویلی که ایجاد کرده، خاتمه ندهد، بواسطه آسیب دیدن تولید و ایجاد نارضایتی گسترده در صنایع، رای بسیاری را از دست خواهد داد ... ! شاید در مقطع فعلی این جمله را کسی جدی نگیرد اما شک نکنید ادامه این بحران به سود دولت نخواهد بود.

موضوع دوم، فضای رشد نرخ اخزا است. با تداوم وضعیت آشفته در بازار بدهی و گسیل مداوم و شدید اخزا به این بازار، نرخ بهره اوراق دولتی و سایر ابزارهای بادرآمد ثابت در حال رکوردشکنی است. اخزا به نرخ سود بازده تا سررسید 36 درصد رسید و تا مادامی که مداخله‌ای صورت نگیرد، نرخ سود اوراق افزایشی خواهد بود. بسیاری از فعالان بازار در حال حاضر دماسنج نرخ بهره را نرخ اخزا قرار داده و معتقدند اگر دولت قصدی برای کنترل این نرخ داشته باشد با بازوی بانکها به راحتی می‌تواند در این بازار مداخله کرده و فضا را آرام‌تر کند. شنیده می‌شود وزارت اقتصاد و مجموعه بازار سرمایه (سازمان بورس و شرکت فرابورس) پیشنهادهایی را به بانک مرکزی برای تعدیل وضعیت آشفته این بازار ارائه داده‌اند.

پیشنهادهایی که بدون چاپ پول می‌تواند سمت تقاضای اوراق خزانه را تقویت کند و وضعیت نرخ آن را کنترل کند. در صورتی که به این پیشنهادها توجه شود، می‌توان امیدوار بود با کمترین اثر از جنس رشد نقدینگی، مشکلات برخی از برطرف شود. نکته مهم اینکه در همه جای دنیا ثبات بازار مالی وظیفه بانک مرکزی است. بانکهای مرکزی هر تصمیمی که بگیرند ابتدا باید اثرات این تصمیمات را بر بازارها بررسی کنند. بازار سهام یکی از دو بال و مکمل ثبات‌بخشی به اقتصاد کشورها است. در بحران 2007 و کرونا 2020 دیدیم که در مدت کوتاهی ثبات مالی به بازارها بازگشت. بانکهای مرکزی مرتب بازار سهام و قیمت سهام را رصد می‌کنند اما در کشور ما آقای فرزین اصلا اعتقادی به بازار سرمایه ندارد !!

موضوع سوم، اخبار و تحولات سیاسی است. طی روزهای اخیر، نکته‌ای ذهن بسیاری از فعالان اقتصادی را درگیر کرده ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24