Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

با وجود تصویب اصلاحیه بند س تبصره 6، اما همچنان دو ریسک بالای سر بازار خودنمایی می‌کند. نخست ریسک نرخ بهره است که هر چه زمان می‌گذرد، ترسناک‌تر و عجیب‌تر می‌شود و می‌تواند تبدیل به بحران بزرگ‌تر و وحشتناکی برای اقتصاد شود و دوم ریسک افت حاشیه سود ناخالص شرکت‌ها است که برخی از شرکتها و صنایع با انتشار گزارش‌های 12 ماهه زنگ خطر را به صدا در آورده‌اند.

پیش‌بینی وضعیت بورس 29 اردیبهشت 1403

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به‌مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه تحت تاثیر فضای نامطلوب نیمه دوم بازار سه‌شنبه و همچنین رنج‌های منفی دقایق پایانی در صندوق‌های اهرمی آغاز چندان جالبی نداشت. بدون تعارف همین ابتدا عرض می‌کنیم که نوسانات در صندوق‌های اهرمی به ویژه در نماد خاص اهرم به کلیت بازار جهت می‌دهد و متاسفانه نهاد ناظر توجه کافی به دستکاری قیمت‌ها و معاملات غیرعادی در این گزاره ندارد. بازار چهارشنبه تا نیمه‌های ساعت معاملات تقریبا شبیه به 14 - 15 روز اخیر پیش رفت و چه تلخ است که سهامداران 3 هفته جهنمی را تحمل کرده‌اند و صدای هیچکس به‌ جزء عارف نوروزی مدیرعامل شستا بلند نشد و کماکان بسیاری از مدیران بواسطه عشق به مدیریت و میزپرستی سکوت اختیار کرده‌اند.

بازار نه‌تنها از رفتار سیاستگذاران که از برخورد و تصمیمات نهاد ناظر و بسیاری از مدیران ناامید شده و همین مساله باعث شده تا خریداران خلع صلاح شده و فروشندگان با انواع و اقسام مهمات و ادوات جنگی میدان نبرد را در اختیار بگیرند. البته در نیمه دوم بازار چهارشنبه به کمک تصویب اصلاحیه بند س تبصره ۶ قانون در بودجه ۱۴۰۳ و رسیدن خبر ویژه افزایش ضریب حساب تضمین موضوع معاملات اعتباری (از 60 به 70 درصد)، سمت تقاضا تلاش‌هایی را برای تغییر فضا صورت داد و چندین نارنجک و ترقه را حواله فروشندگان کرد تا بلکه خراشی به دست و صورت آنها انداخته و از قدرت آنها بکاهد. البته که این روزها با این نرخ بهره خیلی تمایلی به دریافت اعتبار نیست اما به هر جهت افت اخیر باعث شده تا حساب تضمین بسیاری از معامله‌گران به خطر بیفتد. در نتیجه معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل بخش بااهمیتی از افت 6 هزار واحدی روزانه خود را جبران کرد و در ارتفاع دو میلیون 164 هزار واحدی ایستاد. ارزش معاملات با رشد 14 درصدی به 4 همت رسید و رقمی بالغ بر 240 میلیارد تومان از پرتفوی معامله‌گران حقیقی به سبد حقوقی‌ها منتقل شد. انصافا این حق بازار نبود که به طور متوالی در چند هفته پشت سر هم روزهای تلخ منفی را تجربه کند.

با وجود تصویب اصلاحیه بند "س" تبصره 6، اما همچنان دو ریسک بالای سر بازار خودنمایی می‌کند. نخست ریسک نرخ بهره است که هر چه زمان می‌گذرد، ترسناک‌تر و عجیب‌تر می‌شود و می‌تواند تبدیل به بحران بزرگ‌تر و وحشتناکی برای اقتصاد شود و دوم ریسک افت حاشیه سود ناخالص شرکت‌ها است که برخی از شرکتها و صنایع با انتشار گزارش‌های 12 ماهه زنگ خطر را به صدا در آورده‌اند. درخصوص ریسک اول یعنی نرخ بهره باید گفت، با این اعداد و ارقامی که برای اخزا اعلام می‌شود و از طرف دیگر شرکت‌ها را بواسطه ممانعت از رشد نیما تحت فشار قرار داده‌اند، طبیعی است که فضا خوب پیش نرود و حتی برخی نگرانی وقوع بحران در صندوق‌های اهرمی‌اند. به‌خصوص حالا که صندوق‌های اهرمی بخش بزرگی از بازار شده‌اند و لذا وقوع هر بحرانی در این صندوق‌ها، کل بازار را به آتش خواهد کشید. هرچند که شنیده می‌شود دولت دستور مداخله در این حوزه را داده و به زودی انتشار اوراق با این فضا متوقف خواهد شد. اما حقیقت ماجرا این است که هیچ تمایل و تلاشی برای تغییر نرخ صورت نمی‌گیرد و هنوز رئیس بانک مرکزی متوجه تبعات تصمیمات اخیر نیست.

توجه به نکته ضروری است که در هفته گذشته نرخ اخزا به سطوح 34 - 35 درصد رسید که عدد بسیار خطرناکی نه صرفا برای بازار سرمایه که برای کل اقتصاد است. به این ترتیب فرزین در سیاست‌های انقباضی از طیب‌نیا به شکل عجیبی پیشی گرفت ! فرزین با این سیاست در حال هدایت کردن اقتصاد به لبه پرتگاه است. حتی کار به جایی رسیده که صدای عارف نوروزی مدیرعامل شستا (مدیر بیش از 170 شرکت بورسی و غیربورسی) درآمده است. کنترل تورم از طریق کاهش تقاضا و کاهش سرعت گردش پول به رشد اقتصادی و اشتغال آسیب می‌زند. وقتی ابزار مالیات را داریم، می‌توانیم افزایش نرخ ارز، خودرو و کالاها را با جرایم مالیاتی مدیریت کنیم و در عوض با کاهش نرخ بهره منابع مالی را به سمت تولید و افزایش عرضه کالاها و خدمات هدایت کنیم. در واقع کنترل تورم با افزایش عرضه مطلوب است، نه با کاهش تقاضا. در کشورهای غربی بخشی از خرید مردم بصورت اعتباری انجام می‌شود و در عوض با افزایش نرخ بهره، بصورت اتوماتیک خریدهای اعتباری کاهش می‌یابد.

اما در ایران مردم هیچ کالایی را بصورت اعتباری خرید نمی‌کنند و صنایع برای سرمایه در گردش از اعتبار استفاده می‌کنند. بنابراین واضح است که ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24