Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

به نظر دو عامل منجر به افت قیمت ارز شده است. عامل نخست، کاهش ریسک‌های نظامی و برخی اخبار مثبت سیاسی و عامل دوم رسیدن زمزمه‌هایی مبنی بر گشایش‌های ارزی و افزایش صادرات نفتی. البته در این بین تلاش دولت و بانک مرکزی برای سرکوب تقاضا و انتشار اوراق با نرخ سود بالا هم بی‌تاثیر نبوده است. حتی گفته می‌شود احتمال آغاز دوره جدیدی از مذاکرات سیاسی وجود دارد.

پیش‌بینی وضعیت بورس 26 اردیبهشت 1403

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که در دقایق ابتدایی بازار سه‌شنبه تا حدودی از شدت هیجانات منفی کاسته شد و یک تعادل نسبی برقرار شد. اما هر چه با نقطه آغازین بازار بیشتر فاصله گرفتیم، میل به سرسره‌بازی و حرکت نمادها به سمت هسته و جبه زمین بیشتر شد؛ هر چند دماسنج اصلی بازار واقعیت‌ها را نشان نداد و علیرغم از دست دادن بخش بااهمیتی از رشد روزانه خود اما در نهایت بواسطه شاخص‌سازی، با رشد اندک 4 هزار واحدی در ارتفاع دو میلیون و 165 هزار واحدی ایستاد ! ارزش معاملات تغییر بااهمیتی نسبت به روزهای اخیر نداشت و به 3.5 همت خلاصه شد که رقم قابل قبولی برای امیدواری به خاتمه یافتن روند نزولی نیست و طبق روال عادی برنامه تراز نقدینگی حقیقی‌ها منفی بود. روز گذشته رقمی بالغ بر 150 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد. جالب است بدانید که طی 12 روز کاری اخیر هرگز پولی وارد بازار نشده است !

امروز 26 اردیبهشت است و تقریبا 2 ماه از سال را پشت‌سر گذاشته‌ایم. روز اول بهار با شنیدن شعار سال چه فکرها و رویاپردازی‌ها که نکردیم !! اما دو سوم بهار به جهنمی‌شکل ممکن گذشت !! از 34 روز کاری گذشته تنها 13 کندل سبز ثبت شده و بازار 21 روز کاری زیر سخت‌ترین فشار عرضه بوده و لذا طیف وسیعی از سهم‌ها در سطوحی پائین‌تر از 28 اسفند 1402 قرار گرفته‌اند ! ابتدای سال را با درگیری نظامی ایران و اسرائیل آغاز کردیم و در ادامه درگیر تحولات جنگی دولت و مجلس و بانک مرکزی با بازار سرمایه شدیم و البته یکبار دیگر به همه ثابت شد که تصمیمات دولت چقدر می‌تواند مخرب‌تر از ریسک‌های سیاسی و حملات موشکی باشد. این چه جنایتی است که در حق سرمایه‌های مردم می‌شود ؟! امروز کسی حتی اگر از سر خوش‌بینی و پذیرش ریسک به ریوارد بالا به سراغ بازار بیاید و بخواهد خرید کند، همه به چشم یک دیوانهِ به او نگاه می‌کنند !

رکود به‌ قدری عمیق شده که حتی بدبین‌ترین معامله‌گران هم انتظار چنین ریزشی از بازار را نداشتند. حتی سازمان بورس هم که به‌‌ عنوان نهاد ناظر وظیفه‌اش حمایت از حق و حقوق سهامداران است، گوشه‌ای نشسته و تماشاچی محض شده و جالب اینکه باری دیگر چراغ ورود شرکت‌های جدید را روشن کرده است !! انصافا ریزش 14 روز اخیر (به غیر از مثبت مشقی دیروز) کم‌سابقه بوده است. در دوره‌های نزول و فرود اخیر، فرصت نفس کشیدن به بازار داده می‌شد اما این‌بار سر سهامداران را با تمام قوا زیر آب کرده‌اند و حتی اجازه نفس کشیدن نمی‌دهند. در این بین افت نرخ ارز را هم داریم که با وجود عدم واکنش بازار در زمان رشد، اما در افت‌ها او را همراهی می‌کند. به هر حال کاهش نرخ ارز خود را در عطش معاملات بورس کالا و همچنین رکود احتمالی در بازارها نشان می‌دهد.

به نظر دو عامل منجر به افت قیمت ارز شده است. عامل نخست، کاهش ریسک‌های نظامی و برخی اخبار مثبت سیاسی و عامل دوم رسیدن زمزمه‌هایی مبنی بر گشایش‌های ارزی و افزایش صادرات نفتی. البته در این بین تلاش دولت و بانک مرکزی برای سرکوب تقاضا و انتشار اوراق با نرخ سود بالا هم بی‌تاثیر نبوده است. حتی گفته می‌شود احتمال آغاز دوره جدیدی از مذاکرات سیاسی وجود دارد. البته بازار به قدری گیج و منگِ مشت و لگد تصمیمات اخیر اقتصادی دولت است که خیلی حال و حوصله وزن دادن و فکر کردن به تحولات سیاسی را ندارد اما به هر جهت این نکته را باید گوشه ذهن داشت که تنها موضوعی که می‌تواند اقتصاد کشور را از این بن‌بست خارج کند، یک توافق همه‌جانبه با دنیا است که برخی متوجه این موضوع شده‌اند. به هر حال کاهش نرخ ارز چالش جدیدی است و البته بازار سرمایه در مقطع فعلی وزن چندانی به آن نمی‌دهد و فعلا درگیر نرخ بهره و تلفات آن است.

ماجرایی که از اسفند سال گذشته آغاز شد و هر چه می‌گذرد آثار مخربش بیشتر عیان و نمایان می‌شود. متاسفانه در کشوری که زیر بار فشار تحریم و مشکلات عجیب و غریب قرار دارد و درگیر تورم ساختاری است، اصرار ویژه‌ و غیرمنطقی بر ارائه نرخ سود بالای بدون ریسک وجود دارد و لذا می‌بینیم که اقتصاد در مسیر یک رکود سنگین قرار گرفته است. نکته جالب اینجاست که حالا خود دولت هم متضرر این ماجرا شده و نمی‌تواند نیازهای مالی خود را تامین کند. لذا اگر بانک مرکزی یا بانکها در این چرخه ورود نکنند، فضا به مراتب پیچیده‌تر از شرایط فعلی خواهد شد. در واقع می‌توان گفت نرخ بهره به دوراهی حساسی رسیده که یا بانک مرکزی و دولت این بازی را متوقف می‌کنند و یا به این حماقت ادامه داده و گردباد نرخ بهره هر آنچه سر راه خود می‌بیند را نابود می‌کند. البته چرخه تصمیمات اخیر به خوبی نشان داده که دیگر خرد و عقلانیتی باقی نمانده است !

اما از آنجا که کماکان بازار حرفی برای گفتن ندارد، گریزی به مباحث سیاسی و اخبار و شایعات این حوزه بزنیم. درخصوص توافق سیاسی باید گفت که اگر ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24