احسان عسگری، عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایهگذاری ترنج، گفت: در سال ۱۳۹۹ شرایط خاص بازار سهام ایجاب میکرد سازمان بورس و اوراق بهادار برای افزایش نقدشوندگی و عدم شکلگیری صفوف فروش سنگین، ناشرین یا سهامداران عمده ایشان را ملزم به اختصاص منابعی برای بازارگردانی کند. اکثر شرکتهایی که در آن دوران صف فروش های سنگین و طولانی داشتند عمدتا حجم تولید، فروش و سودآوری قابل قبولی نداشته و منابع نقد مازادی برای تزریق به عملیات بازارگردانی نیز در اختیار بازارگردان قرار ندادند.
احسان عسگری، عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایهگذاری ترنج، گفت: در سال ۱۳۹۹ شرایط خاص بازار سهام ایجاب میکرد سازمان بورس و اوراق بهادار برای افزایش نقدشوندگی و عدم شکلگیری صفوف فروش سنگین، ناشرین یا سهامداران عمده ایشان را ملزم به اختصاص منابعی برای بازارگردانی کند. اکثر شرکتهایی که در آن دوران صف فروش های سنگین و طولانی داشتند عمدتا حجم تولید، فروش و سودآوری قابل قبولی نداشته و منابع نقد مازادی برای تزریق به عملیات بازارگردانی نیز در اختیار بازارگردان قرار ندادند.
وی افزود: حجم عرضه ها و محدودیت در نقدینگی در دو سال اخیر موجب شد بازارگردانان بیشتر در سمت خرید قرار بگیرند و امکان فروش به نحوی که قادر باشند مدیریت نقدینگی انجام دهند نداشتند. در برهه ای از زمان نیز ناشران با منابع متعلق به خود نسبت به خرید سهام خود اقدام می کردند و این باید در قالب سهام خزانه شرکتها لحاظ میشد که مشکلاتی در صورتهای مالی ناشران ایجاد میکرد.
کارشناس بازارسرمایه افزود: شرکتهایی که بازارگردان انتخاب میکنند باید منابعی در اختیار بازارگردان بگذارند و بدون این منابع، بازارگردان یا از محل اعتبار کارگزاریها و یا منابع تحت اختیار خودش باید سهم بخرد و در پایان قرارداد باید این سهام را به ناشر یا سهامدار عمده آن واگذار نماید. طبیعتا در این شرایط بازارگردان نمیتواند نقش درستی در راستای افزایش نقدشوندگی سهام، تحدید دامنه نوسان قیمت سهام و ایفای تعهدات بازارگردانی در چارچوب مقررات ایفا کند. چالش دیگر بازارگردانی این است که بازارگردانها با محدودیت فروش مواجه شده و منابع در اختیارشان کاملا قفل میشود.
احسان عسگری ادامه داد: در شرایط حاضر بازارگردانها نقش کمرنگی در نقدشوندگی و بهبود معاملات دارند و ادامه این شرایط میتواند نهادهای مالی که صندوقهای بازارگردانی را اداره میکنند، دچار چالش کند. بیزینس بازارگردانی در شرایط فعلی برای نهادهای مالی جذابیت خاصی نیست و بایستی جذابیت آن از نظر نرخ و ثبات در مقررات بهتر شود.
وی افزود: افزایش صندوقهای بازارگردانی یک رقابت بر سر نرخ ایجاد کرده و برخی نهادها با نرخ بسیار پایین و فقط برای بحث تقویت برند با ناشران قرارداد میبندند، طبیعتا وقتی بازارگردان سودی نداشته باشد، منابعی تزریق نمیکند و عملیات بازارگردانی آنطور که باید صورت نمیگیرد.
عضو هیات مدیره شرکت ترنج، ادامه داد: حجم پایین معاملات بازارگردانی نشان میدهد که عملیات بازارگردانی نقش پررنگی در رونق و طراوت بازار و افزایش نقدشوندگی ندارد، کنار رفتن بازارگردانها از طرف دیگر به ناشرین بابت حجم عملیات فشار وارد میکند، اصلاح دستورالعمل بازارگردانی با الگوی کسب و کاری که در دنیا برای آن لحاظ شده میتواند انگیزه نهادهای مالی را برای عملیات بازارگردانی با منابع تحت اختیار خودشان بالا ببرد و شاهد افزایش نقدشوندگی در بازار باشیم.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.