Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس 24 - طی چند هفته گذشته از اکران نرخ سود ۳۰ درصدی در شبکه بانکی، بازار مسکن زیر سایه این سیاست پولی قرار گرفته است و...

بازار مسکن زیر سایه نرخ سود

بورس24 - طی چند هفته گذشته از اکران نرخ سود ۳۰ درصدی در شبکه بانکی، بازار مسکن زیرسایه این سیاست پولی قرار گرفته است.

گزارش ها از بازار معاملات مسکن بیانگر بیشترین تاثیرپذیری در حوزه اجاره بها است. رابطه معادلات بازار مسکن با بازار سپرده‌های بانکی بسیار نزدیک است. هر نوع افزایش نرخ سود سپرده بانکی، باعث جذب پول‌ها به بانک‌ها می‌شود. اما کدام پول‌ ها؟

کارشناسان اقتصادی درباره این پرسش معتقدند، گروه خاصی در بین بازارهای دارایی نگاه‌شان به بازار پول است. این گروه آن دسته از سرمایه‌گذاران را تشکیل می‌دهد که ریسک‌گریز هستند. در نتیجه، ریسک‌گریزها معمولا بین دو بازار و بسته به شرایط بیرونی، در حال برو و بیا هستند؛ بازار پول و بازار مسکن.

طی سال‌های گذشته در مقاطعی که نرخ سود بانکی به صورت واقعی مثبت شده یا در فاصله نزدیکی از نرخ تورم در سطح پایین قرار گرفته، بازار مسکن شاهد افت خریدهای سرمایه گذاری و آرامش نسبی قیمت ها بوده است.

اما در مواقعی مثل سه چهار سال گذشته که نرخ سود بانکی در حداقل میزان خود در مقایسه با عایدی مسکن و نرخ تورم عمومی بوده، عمده سرمایه های افراد ریسک گریز به سمت خرید زمین و مسکن حرکت کرد.

در هفته های گذشته اما نرخ سود بانکی برای اوراق گواهی سپرده به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد. این نرخ از یک طرف نزدیک به نرخ تورم میانگین سال جاری بود و از طرف دیگر شبیه نرخ بازدهی یکسال ۱۴۰۱ بازار مسکن. بنابراین عددی مورد توجه سرمایه گذاران می توانست باشد. اما چون این نرخ سود بانکی ادامه دار نبود نتوانست روی قیمت مسکن اثر کاهنده معنادار بگذارد.

با این حال بازار اجاره مسکن به این نرخ واکنش نشان داد و صاحب خانه ها نسبت به دریافت پول پیش تمایل از خود نشان دادند.

مستاجرها همواره میل به پرداخت مبلغ رهن دارند در حالی که موجرها به دنبال دریافت اجاره بهای ماهانه هستند.

اما پرداخت سود ۳۰ درصدی به سپرده های بانکی اوراقی سبب شد برخی صاحب خانه ها برای دریافت یکساله سود ۳۰ درصدی آن هم در شرایطی که کلیت بازارهای مختلف چشم انداز چنین سودی را برای یکسال آینده تقریبا ندارد، دست به اقدام بزنند و از مستاجرها در قراردادهای جدید خود طلب پول بیشتری کنند.

ارقام فایل های اجاره آپارتمان در تهران بیانگر اجاره بهای ماهانه ۱۰ میلیون تومانی با پول پیش ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی است. این در حالی است که اگر قرار باشد مستاجر همه هزینه اجاره مسکن را به صورت ماهانه و بدون پرداخت پول پیش تحویل صاحب خانه خود دهد باید ۲ برابر حداقل حقوق و دستمزد ماهانه اش را به موجر بپردازد!

در شهرهای بزرگ و متوسط بخصوص در کلانشهرها نیز میزان اجاره بها بین یک سوم تا یک چهارم هزینه ها در تهران است.
سود ۳۰ درصدی بانک ها از سمت دیگری نیز بر بازار اجاره مسکن تاثیر گذاشته است.

این فعالیت بانک ها برای مدتی هر چند کوتاه میل به خرید سرمایه ای آپارتمان در مناطق پایینی تهران را کم کرد و سبب کاهش معاملات خرید شد.

از آنجا که خریداران سرمایه ای آپارتمان بعد از خریدشان برای تامین حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بهای معامله، واحد مسکونی را اجاره می دهند، کاهش این نوع معاملات مسکن یعنی کاهش نسبی عرضه آپارتمان اجاره ای در بازار مستاجرها.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24