Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

امین ابراهیمی، نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران: شرکت‌های فولادی زمستان امسال را مانند سال گذشته با کمبود گاز سپری کردند و از اواخر آذر تاکنون با کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی گاز تحویلی مواجه بوده اند. واحد‌های فولادی جدید در حالی وارد مدار تولید می‌شوند که در تامین گاز و برق واحد‌های کنونی مشکل وجود دارد و این یک تناقض است. به دلیل چالش‌هایی که در تامین گاز و برق وجود دارد از الان به بعد هیچ مجوز جدیدی برای احداث واحد فولادی صادر نشود. اکنون حدود ۱۳۰ میلیون تن مجوز ساخت واحد‌های فولادی وجود دارد و کماکان مجوزهای جدید با وجود کمبود برق و گازر و سنگ آهن صادر می شود.

انتقاد نائب رئیس انجمن فولاد از یک تناقض بزرگ: برق و گاز فولادسازان را قطع می کنیم اما مجوز احداث واحد جدید می دهیم!

بورس24 : نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: شرکت‌های فولادی زمستان امسال را نیز مانند سال گذشته با کمبود گاز سپری کردند و از اواخر آذر ماه تاکنون را با کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی پشت سر گذاشتند.

امین ابراهیمی، نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از تداوم محدودیت‌ها برای تامین گاز شرکت‌های فولاد در زمستان سال جاری خبر داد و گفت: شرکت‌های فولادی زمستان امسال را نیز مانند سال گذشته با کمبود گاز سپری کردند و از اواخر آذر ماه تاکنون را با کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی پشت سر گذاشتند.

وی در پاسخ به اینکه چرا سرمای زمستان امسال شدت زمستان سال گذشته را نداشت، اما از شدت محدودیت‌ها کاسته نشد، اظهار کرد: امسال چند واحد جدید به مجموع واحد‌های فولاد کشور اضافه شده و تولید این واحد‌ها بر مصرف گاز صنعت افزوده است بنابراین اگر تامین گاز در شرکت‌های فولادی به تفکیک هر شرکت بررسی شود در کل در زمستان امسال شرایط بهتری نسبت به زمستان پارسال حاکم بود، اما با این حال محدودیت با درصد‌های یادشده نیز به صنعت فولاد تحمیل شد.

ابراهیمی در پاسخ به اینکه واحد‌های فولادی جدید در حالی وارد مدار تولید می‌شوند که در تامین گاز و برق واحد‌های پیشین نیز مشکل وجود دارد و این یک رفتار تناقض است، گفت: از این تناقض‌ها زیاد داریم، اما به هر حال باید تجربه گذشته را چراغ راه آینده کرد و به دلیل چالش‌هایی که در تامین گاز و برق واحد‌های کنونی فولادی وجود دارد از الان به بعد هیچ مجوز جدیدی برای احداث واحد فولادی صادر نشود. در حالی که اکنون حدود ۱۳۰ میلیون مجوز ساخت واحد‌های فولادی در اختیار مردم است که باید ساماندهی شود و در همین حال مجوز‌های جدید نیز در سامانه مجوز‌ها همچنان صادر می‌شود. اگر تمام این مجوز‌ها به احداث واحد فولادی بینجامد تولید فولاد کشور از ۲۰۰ میلیون تن در سال هم فراتر خواهد رفت.

نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: در حال حاضر ۴۶ میلیون تن ظرفیت نصب شده قطعی در کشور برای تولید محصولات نیمه نهایی فولادی وجود دارد. در افق ۱۴۰۴ نیز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور تعریف شده که تا آن سال ظرفیت تولید به ۶۰ میلیون تن تا ۷۰ میلیون تن هم خواهد رسید.

وی تصریح کرد: این ظرفیت‌ها در حالی ایجاد شده که علاوه بر کمبود برق و گاز موردنیاز تولید با کمبود سنگ آهن هم روبه‌رو هستیم و چالش سنگ آهن به دلیل چالش برق و گاز است که تاکنون برجسته نشده است.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: با وضعیت کنونی که در تامین برق و گاز صنایع فولادی وجود دارد هر چند ظرفیت نصب شده قطعی در زنجیره فولاد ۴۶ میلیون تن در سال است، اما حداکثر تولید ما به ۳۳ میلیون تن در سال می‌رسد و در نتیجه میان ظرفیت تولید فولاد و تولید در کشور حدود ۱۳ میلیون تن اختلاف وجود دارد و اگر ظرفیت تولید همچنان به سیر افزایشی ادامه دهد، اما زیرساخت‌های موردنیاز تولید مانند حامل‌های انرژی، مواد اولیه، حمل و نقل و... تامین نشود اختلاف میان ظرفیت تولید و تولید فولاد در کشور بیشتر از ۱۳ میلیون کنونی خواهد شد.

نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه از چالش‌های صادرات محصولات زنجیره فولاد گفت و توضیح داد: مشکلی اصلی که در صادرات محصولات زنجیره فولاد وجود دارد تعاریفی است که از مواد اولیه خام و نیمه خام ارائه می‌شود. این تعاریف سلیقه‌ای هستند و در ارائه آن‌ها توجهی به استاندارد‌های بین‌المللی و تعاریف انجمن جهانی فولاد نمی‌شود. بنا بر تعریف انجمن جهانی فولاد محصولاتی مانند بلوم، بیلت و اسلب را محصول نیمه نهایی می‌نامند، اما در کشور ما از این محصولات به عنوان مواد اولیه خام و یا در یک تعبیر غیرکارشناسی به عنوان مواد اولیه نیمه‌خام یاد شده و براساس همین تعاریف نادرست بر آن‌ها عوارض صادراتی وضع شده است.

وی افزود: با وضع این عوارض صادرات محصولات فولادی نیمه‌نهایی به شدت کاهش یافته در حالی که این گروه از محصولات دو برابر نیاز داخل کشور تولید می‌شود و باید صادر شود.

ابراهیمی اظهار کرد: قول‌هایی مبنی بر کاهش این عوارض داده شده، اما هنوز به گمرکات چیزی ابلاغ نشده است و همچنان بر صادرات شمش ۲ درصد عوارض وضع شده و ۲ درصد مالیات نیز پرداخت می‌شود در نتیجه ۴ درصد از هر محموله‌ای که بار کشتی می‌شود به عنوان عوارض و مالیات پرداخت می‌شود. با این حال وعده داده شده عوارض صادرات شمش فولادی به یک درصد، آهن آسفنجی به ۱۲ درصد و گندله هم به یک درصد کاهش داده شود.

منبع خبر: ایلنا

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24