بورس 24: در ابلاغیه ای که دیروز منتشر شد، دستورالعمل قیمت گذاری نفت خام و فرآورده های نفتی از شروع سال 1402 تا پایان سال 1404 فرمول بخش، فروش نفت خام تغییر نکرده است اما فرمول بخش ، خرید فرآورده های نفتی، از بنزین اکتان 95 سنگاپور به بنزین اکتان 95 فوب خلیج فارس تغییر کرده است که چون در سال 1402 بطور میانگین نرخ فوب خلیج فارس کمتر از نرخ سنگاپور بوده است ، باعث کاهش چند دلاری قیمت خرید بنزین از پالایشگاه های داخلی می شود و هم چنین باعث، کاهش کرک اسپرد تقریبی بنزین اکتان 87 با ضریب ۵.۳- به ۱۲.۳- شده است.
بورس24 : در ابلاغیه ای که دیروز منتشر شد، دستورالعمل قیمت گذاری نفت خام و فرآورده های نفتی از شروع سال 1402 تا پایان سال 1404 فرمول بخش، فروش نفت خام تغییر نکرده است اما فرمول بخش ، خرید فرآورده های نفتی، از بنزین اکتان 95 سنگاپور به بنزین اکتان 95 فوب خلیج فارس تغییر کرده است که چون در سال 1402 به طور میانگین نرخ فوب خلیج فارس کمتر از نرخ سنگاپور بوده است ، باعث کاهش چند دلاری قیمت خرید بنزین از پالایشگاه های داخلی می شود و همچنین باعث، کاهش کرک اسپرد تقریبی بنزین اکتان 87 با ضریب ۵.۳- به ۱۲.۳- شده است.
به زبان ساده تر ، به دلیل این که نرخ گذاری از نرخ فوب سنگاپور به فوب خلیج فارس تغییر یافته است ، نتیجتا دولت بنزین رو با نرخی ارزان تر از قبل از پالایشگاه ها خریداری خواهد کرد که هرچه بنزین تولیدی بی کیفیت تر باشد، نرخ جدید آن پالایشگاه هم بیشتر کاهش خواهد یافت. در واقع می توان این طور گفت که تغییرات در قسمت خرید فرآورده های نفتی به سمت کیفی سازی بنزین و بالا بردن استاندارد ، سایر محصولات پالایشگاهی ها رفته است و سویی دیگر باعث کاهش قیمت فروش فرآورده های نفتی می شود.
همان طور که در جداول بالا به آن اشاره شد ، طبق ابلاغیه جدید تغییر قیمت نفت و بنزین فوب بر پالایشگاه هایی که بنزین اکتان 87 با سهم بیشتری تولید می کنند، اثر بیشتری گذاشته (شتران و شراز) و بیشتر متضرر خواهند شد. البته سهم فروش محصولات پالایشگاه ها هم مهم است که شاوان همان طور که در جدول بالا دیده می شود، بیشترین سهم تولید بنزین (32 درصد) نسبت به بقیه پالایشگاه ها را دارد (بنزین اکتان 90) و برخی پالایشگاه ها چون بنزین اکتان 87 تولید نمی کنند (مانند شپنا و شبریز) از این دستورالعمل تقریبا ضرر خاصی نمی بینند.
نکته مهم دیگر که باید به آن اشاره شود : طبق ابلاغیه حداقل عدد اکتان بنزین مورد قبول برای هدف کیفی سازی عدد ۹۵ است و بر اساس فرمول ، (اختلاف قیمت بنزین اکتان ۹۵ و اکتان ۹۲ بنزین سنگاپور ) تقسیم بر ۳ به این معنی که به ازای هر یک واحد اکتان بنزین برای پالایشگاه ها که زیر عدد ۹۵ باشد ، عدد را ضرب در فرمول بالا کرده و از قیمت بنزین خریداری شده، کم می کنند.
به زبان ساده تر، هر چه قدر عدد اکتان بنزین پایین تر از ۹۵ برای پالایشگاه ها باشد دولت، بنزین آن ها همان مقدار کمتر خرید خواهد کرد.
بر اساس ، فرمول هایی (قدیم و جدید) که در جداول پایین به آن اشاره شد ، با تغییرات اخیری که در نرخ گذاری داده شده است ، سودآوری پالایشگاه های نفت بندر عباس و نفت تبریز و نفت اصفهان به شرح زیر خواهد شد :
* شبندر در کوارتر آخر 50 تومان به عبارتی 240 تومان، کل سال و برای سال بعد سود با افت حوالی 20 درصدی نسبت به قبل به 160 تومان خواهد رسید.
شپنا، انتظار سود آوری 35 تومان در فصل آخر و برای سال بعد سود به حوالی 150 تومان پیش بینی می شود.
* شبریز ، 65 تومان فصل آخر و حوالی 200 تومان برای سال بعد انتظار می رود .
نکته ای که وجود دارد :
* شپنا، باید برای، نه ماهه یک تعدیل شناسایی کند که اوریج کرک بنزین شپنا در نه ماهه 20 دلار است و 21میلیون بشکه بنزین تولید کرده است ، حدودا 14 همت است که با افت 30 درصدی در کرک بنزین شپنا احتمال تعدیل 4 همتی در سود وجود این پالایشگاه وجود دارد.
* شبریز هم کرک بنزین آن در حوالی 20 دلار هست ، که 5.6 میلیون بشکه فروش نه ماهه آن بوده است که با فرض دلار 33 ، می شود ، 3.7 همت که با تعدیل 30 درصدی حوالی 1.1 همت تعدیل شناسایی خواهد کرد.
امروز نیز ، دو پالایشگاه بزرگ (شپنا و شبندر ) طی یک شفاف سازی ، اعلام کردند که تاثیر سود و زیانی دستورالعمل اخیر دولت درباره نرخ فرآورده پالایشگاه ها چندان با اهمیت و بزرگ نیست که در تحلیل و جداول، دلیل آن مفصلا بررسی شد .
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.