Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

بورس 24: بدون شک از منظر قدرت سود سازی بانک ملت ارزنده ترین نماد صنعت بانکی کشور است. در انتهای شهریور 1402 ، مانده حساب سود انباشته بانک به حوالی 61 هزار میلیارد تومان رسیده است.

مزایای «وبملت» در مقایسه با سایر بانک ها

بورس24 : وقتی صحبت از تحلیل بنیادی می شود ، یکی از سرفصل های مهم مورد توجه تحلیلگران و سرمایه گذاران ارزشی حساب سود انباشته صورت وضعیت مالی است ؛ این حساب در حقیقت آیینه تمام قد عملکرد بیزینس در سنوات قبلی و همچنین سال های پیش رو است. اگر بیزینسی در سال های گذشته سودده نبوده ، بعید است که در افق زمانی میان مدت بتواند به سود برسد. همچنین اگر شرکتی توانسته در سال های گذشته با تدوین استراتژی های مالی ، عملیاتی و سرمایه گذاری اثربخش و به کارگیری بهینه دارایی ها و منابع در دسترس ، به سود برسد ، به احتمال بسیار بالا این روند در سال های پیش رو نیز تکرار خواهد شد ؛ فلذا با توجه به این حساب می توان ریسک سرمایه گذاری را تا حد زیادی کاهش داد.
بدون شک از منظر قدرت سود سازی بانک ملت ارزنده ترین نماد صنعت بانکی کشور است. در انتهای شهریور 1402 ، مانده حساب سود انباشته بانک به حوالی 61 هزار میلیارد تومان رسیده است. برای درک بهتر وضعیت عالی بانک باید به صورت های مالی دیگر بانک های بورسی توجه فرمایید. درج رقم 61 هزار میلیارد تومان در سرفصل سود انباشته در شرایطی رقم خورده که بیشتر بانک های رقیب یا به تازگی از زیان انباشته خارج شده اند و یا هنوز درگیر تدوین استراتژی پلن های خروج از زیان انباشته هستند. به جدول زیر که بر اساس جدید ترین دیتای صورت های مالی بانک های بورسی تهیه شده ، دقت فرمایید:
ت

و اما تاثیرات این حساب بر عملکرد جاری بانک !
همانطور که می دانید اعطای تسهیلات اصلی ترین مجرای درآمدی و سود سازی بانک ها است. هر بانکی متناسب با توان خود اقدام به ارائه تسهیلات مختلف می نماید. در اصل این مجرای درآمدی ارتباط تنگاتنگی با بنیه مالی بانک داشته و هر چه قدرت تسهیلات دهی بانک بیشتر باشد ، به طبع درآمد بیشتری نیز شناسایی خواهد شد. حال تصور کنید که بانکی مثل بانک ملت که در حال حاضر در رتبه نخست بانک ها به لحاظ میزان درآمد و سود سازی ایستاده است ، اقدام به افزایش سرمایه و هدایت منابع موجود در این حساب ( 61 هزار میلیارد تومان ) به سمت فعالیت های اصلی خود نماید. در واقع قدرت تسهیلات دهی بانک زیرورو خواهد شد ودست کادر مدیریتی برای اجرای پلن های درآمدی و توسعه محور بازتر خواهد شد.
در نیمه نخست دوره 1402 ، از محل ارائه تسهیلات بیش از 61.5 هزار میلیارد تومان ( تقریبا معادل سود انباشته ) درآمد شناسایی شده است ؛ رقمی که گویای پوشش 68% درآمد اعطای تسهیلات در سال 1401 است ؛ چنین دستاوردی مهر تاییدی بر گسترش مجاری درآمدی و در نتیجه پتانسیل بالای کسب درآمد و سودسازی این یکه تاز لیگ پولی کشور است.
البته شایان ذکر است که میزان سپرده های دریافتی از مشتریان نیز بر قدرت تسهیلات دهی بانک تاثیر مستقیمی داشته و هر قدر سپرده های بیشتری از جانب سپرده گذاران در بانک متمرکز شود ، پتانسیل اعطای وام و یا به کارگیری این سپرده ها در دیگر فعالیت های عملیاتی بیشتر خواهد شد. ظرف مدت 6 ماهه نخست 1402 ، مجموع سپرده های دریافتی بانک با جامپ 168 هزار میلیاردی به بیش از هزار همت رسیده است. البته باید اذعان داشت از آنجایی که بیشتر بانک های کشور زیان ساز هستند ، فلذا بانک ملت محل امنی و کم ریسکی برای سرمایه سپرده گذاران بوده و همین امر گویای برندینگ اجتماعی قوی بانک است.  
م 


کفایت سرمایه : مهمترین نسبت فاندامنتال صنعت بانکی !
کفایت سرمایه ( Capital Adequacy ) بااهمیت ترین نسبت سنجش سلامت مالی و عملیاتی صنعت بانکداری است. در حقیقت این نسبت گویای آن است که آیا بانک به تنهایی قادر به پوشش ریسک های ناشی از فعالیت های عملیاتی خود است و یا این ریسک ها به سپرده گذاران نیز منتقل می شود. در حقیقت این نسبت به نوعی اعتبار بانک را مشخص کرده و نقش مهمی در انعقاد قرارداد های همکاری در صنایع مختلف دارد ؛ بالطبع طرفین حساب بانک ها تمایل دارند با بانکی همکاری کنند که سرمایه کافی برای پوشش ریسک های آتی را داشته باشد. در انتهای شهریور 1402 ، نسبت کفایت سرمایه بانک ملت در وضعیت مطلوبی قرار داشته و بالاتر از عدد اعلام شده توسط بانک مرکزی محاسبه شده است. در واقع یکی از فاکتور هایی که سبب گسترش بیشتر حجم فعالیت های بانک ملت نسبت به سایر بانک ها شده ، همین نسبت است. به تصویر زیر توجه فرمایید:
یب 


سطر اول تصویر فوق نوید بخش سالی به مراتب پرسود تر از سال قبل است ؛ چرا که بانک توانسته بیش از 78% از درآمد های مشاع دوره 1401 را تنها در نیمه نخست دوره 1402 پوشش دهد. با رویت رقم مثبت 20 هزار میلیارد تومان در سرفصل وجوه نقد عملیاتی پی می بریم که وضعیت نقدینگی بانک مطلوب است و ریسک خاصی از این بابت پیرامون فعالیت های بانک مشاهده نمی شود. از سوی دیگر میزان سرمایه گذاری بانک در دارایی های ثابت جهش چشمگیری یافته و از 290 به حوالی 983 میلیارد تومان رسیده ؛ باید گفت که چنین تصمیمی ثبات و گسترش فعالیت های درآمدی بانک در سال های پیش رو تضمین می کند.
در انتها باید گفت که این غول مالی کشور نیمه نخست دوره 1402 را شناسایی بیش از 18.3 هزار میلیارد تومان سود خالص به پایان رسانده ؛ رقمی که در قیاس با دوره مشابه جامپ سنگین 2.7 برابری را نشان داده و گویای رشد 11.6 همتی این سرفصل مهم صورت سود و زیان است. نظر به آنکه سرمایه اسمی بانک ، 35.3 همت است ، عایدی هر سهم سهامداران 52 تومان محاسبه شده ، 173% رشد در قیاس با دوره مقایسه ای !!!

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24