Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

قسمت جالب ماجرا اینجاست که اخیرا روزهای ابتدایی هفته بازار زیر فشار عرضه قرار دارد. دوشنبه و سه‌شنبه کمی آرام می‌شود و چهارشنبه‌ها نیز به دلیل آخر هفته بودن و ترس از اخبار سیاسی و اقتصادی، کم‌حجم و ضعیف می‌شود. تقریبا یک ماه است که فضا اینچنین پیش می‌رود و فارغ از نوسانات شاخص، در بسیاری از سهم‌ها کف‌های جدیدی ثبت شده است.

پیش‌بینی وضعیت بورس 24 مهر 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که تقریبا از همان گارد منفی بازار شنبه، ارزش ضعیف معاملات و تکرار رفتار هفته‌های گذشته مشخص بود که برای یکشنبه هم آبی برای بازار گرم نخواهد شد اما رسیدن اطلاعیه سازمان درخصوص عدم الزام بازارگردانان به‌ ایفای تعهد در سمت فروش باعث شد تا فضای دقایق نخست ‌چندان سخت و ناامیدکننده نباشد و تحرکات محدودی را در برخی از نمادها داشته باشیم. اما این پایان کار نبود و به مرور رخسار بازار خبر از ضعف طرف تقاضا داد و در همین راستا بسیاری از نمادها با درجه‌ای ضعیف‌تر از بازار شنبه سرخ‌پوش شدند؛ چراکه متولیان بازار هنوز نپذیرفته‌اند که بازار وارد موقعیت بحرانی شده و برای فرار از این بحران علاوه بر سیاست‌های بازدارنده، نیاز به حمایت قوی و تزریق نقدینگی داریم. ارزش معاملات کمتر از 3.5 همت و تداوم خروج نقدینگی توسط حقیقی‌ها (بیش از 3.5 همت از ابتدای هفته گذشته و بالاتر از 25 همت از ابتدای سال) به وضوح نشان می‌دهد که هیچ برنامه‌ای برای حمایت از بازار در دستور کار نیست ...

متاسفانه هر بار که مشکل بازارگردانی مطرح می‌شود، نهاد ناظر تنها با تعطیل کردن یک روزه ربات‌ها و الگوریتم‌ها، فضا را موقتا تلطیف می‌کند اما روز بعد مجددا همان آش و همان کاسه ! بازارگردانی به شیوه‌ فعلی و با دستورالعملی فشل و اهدافی مبهم و در حالیکه عملیات خرید و فروش برایشان معاف از مالیات است و ۸۰ درصد تخفیف کارمزدی نیز دارند، نه‌تنها مصداق بی‌عدالتی است، بلکه فراهم آوردن شرایط تار و مار کردن سهامداران و تبدیل تابلوی معاملات به قتلگاه سرمایه‌ها است. و جالب اینجاست که حتی صدای بسیاری از بازارگردان‌ها هم بلند شده به این روش اعتراض جدی دارند.

قسمت جالب ماجرا اینجاست که اخیرا روزهای ابتدایی هفته بازار زیر فشار عرضه قرار دارد. دوشنبه و سه‌شنبه کمی آرام می‌شود و چهارشنبه‌ها نیز به دلیل آخر هفته بودن و ترس از اخبار سیاسی و اقتصادی، کم‌حجم و ضعیف می‌شود. تقریبا یک ماه است که فضا اینچنین پیش می‌رود و فارغ از نوسانات شاخص، در بسیاری از سهم‌ها کف‌های جدیدی ثبت شده است. در این بین اخبار سیاسی و شایعات ریز و درشت جنگی هم حسابی نفس بازار را گرفته و دست‌کم خالی شدن طرف خریدار و بی‌تفاوتی صندوق‌های حمایتی و نهاد ناظر و در راس آن سیاستگذار، بازار را در یک وضعیت پنیک و بحرانیِ پیش‌بینی نشده قرار داده است.

در گزارش صبح چهارشنبه هم به این نکته اشاره شد که "در زمان‌هایی که بازار وارد فاز بیم و وحشت می‌شود، نیاز است که دستی از پشت پرده از او حمایت کند. این موضوع در تمام کشورها مرسوم است؛ سیاستگذاران (دولت‌ها و بانکهای مرکزی) به محض رویت فضای پنیک در راستای کمک به بازارهای مالی و ایجاد تعادل، به سرعت تزریق نقدینگی و اعمال سیاست‌های حمایتی را در پیش می‌گیرند. اما در کشور ما، به‌خصوص در دولت رانت‌پرور فعلی نه‌تنها خبری از سیاست‌های حمایتی نیست که از یکسو دولت تا کتف دست در جیب شرکت‌ها و سهامداران می‌کند و از سوی دیگر حقوقی‌ها با مالکیت سهام بیش از یک درصد و بازیگران متصل به دولت با ایجاد فشار فروش فضا را بیش از پیش ملتهب می‌کنند و در این بین نهاد ناظر یا همان به‌اصطلاح رگولاتور هم به سمت سیاست‌ها و رویکردهای دولت غش کرده و فضا را به سمت زیان سهامدار و سرمایه‌گذار پیش می‌برد و دقیقا ایجاد همین فضا موجب بی‌اعتمادی و گسترش نااطمینانی شده و با رسیدن هر خبر منفی شاهد رفتارهای هیجانی و گله‌ای معامله‌گران هستیم."

انصافا در بورس تهران سهامدار و سرمایه‌گذار با فستیوالی‌ها از ریسک‌ها مواجه است. از تحولات داخلی و مشکلات درون بازاری و رفتار الگوریتم‌ها گرفته تا جنگ و نوسانات نرخ ارز و قیمت‌گذاری دستوری و بودجه دولت، انتشار اوراق بدهی، نرخ سود بین بانکی و انواع شیرین‌کاری‌ها و کاردستی‌های سیاستگذار ! بازاری که مجال برای نفس کشیدن زیر سایه انواع و اقسام ریسک‌ها را ندارد. به هر حال بازار را در حالی پیش‌ می‌بریم که تقریبا زمین آن خالی از سکنه شده و تغییر مالکیت جدی سهامداران (خروج حقیقی‌ها) نشان می‌دهد که اگر تصمیمی برای وضعیت فعلی گرفته نشود و چاره‌ای برای آن نشود، پله‌های نزول ادامه خواهد داشت و فضا تغییر نخواهد کرد. بازار نیاز به یک دست خریدار قوی دارد و این وظیفه سیاستگذار است که در زمان وقوع بحران فضا را تغییر دهد. البته برخی هم معتقدند بازار از امروز کمی بهتر خواهد شد و نیم‌نگاهی به کدال و حواشی شرکت‌ها خواهد داشت. به نظر گزارش‌های میان دوره‌ای اثرات متفاوتی در بازار داشته باشد که در ادامه در این‌خصوص بیشتر بحث خواهیم کرد:

دسته اول شرکت‌هایی هستند که ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24