Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

تصویر زیر نسبت P/E-ttm بازار از سال 2016 تاکنون را نشان می‌دهد. فارغ از داده پرت نیمه دوم سال 2020 تا نیمه نخست سال 2021 (بازه زمانی یکساله) نسبت مذکور در مابقی اوقات حدفاصل دو سطح 7 تا 11 واحد در نوسان بوده است. این نسبت اکنون در محدوده 7.4 واحدی قرار دارد که با رسیدن گزارش‌های 6 ماهه احتمالا تا همان سطح 7 واحدی تعدیل خواهد شد.

پیش‌بینی وضعیت بورس 19 مهر 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار دیروز شرایط بهتری داشت. با چهره‌ای آرام آغاز کرد. در ادامه کمی رنگ عرضه گرفت اما در نیمه دوم معاملات جسارت بیشتر خریداران و تحرکات بهتری را در بازار شاهد بودیم. این تحرکات نشات گرفته از درک بازار نسبت به کاهش ریسک جنگ پس از سخنرانی مقام معظم رهبری بود و در همین راستا شاخص کل در پایان معاملات روز گذشته رشد بیش از 8 هزار واحدی را ثبت کرد و از رویت سطوح کمتر از 2 میلیون واحدی (ولو بصورت موقت) در امان ماند. افت حجم و ارزش معاملات نشان می‌دهد که بازار علاوه بر نگرانی نسبت به مسائل سیاسی، نسبت به شرایط فعلی و رفتار دولت و سیاستگذار نیز بسیار بی‌اعتماد است. همواره روی این موضوع بارها تاکید داشته‌ایم که در زمان‌هایی که بازار وارد فاز بیم و وحشت می‌شود، نیاز است که دستی از پشت پرده از او حمایت کند.

این موضوع در تمام دنیا مرسوم است؛ سیاستگذاران (دولت‌ها و بانکهای مرکزی) به محض رویت فضای پنیک در راستای کمک به بازارهای مالی و ایجاد تعادل، به سرعت تزریق نقدینگی و اعمال سیاست‌های حمایتی را در پیش می‌گیرند. اما در کشور ما، به‌خصوص در دولت فعلی نه‌تنها خبری از سیاست‌های حمایتی نیست که از یکسو دولت تا کتف دست در جیب شرکت‌ها و سهامداران می‌کند و از سوی دیگر حقوقی‌ها با مالکیت سهام بیش از یک درصد و بازیگران متصل به دولت با ایجاد فشار فروش فضا را بیش از پیش ملتهب می‌کنند و در این بین نهاد ناظر یا همان به‌اصطلاح رگولاتور هم به سمت سیاست‌ها و رویکردهای دولت غش کرده و فضا را به سمت زیان سهامدار و سرمایه‌گذار پیش می‌برد و دقیقا ایجاد همین فضا موجب بی‌اعتمادی و نااطمینانی شده و با رسیدن هر خبر منفی شاهد رفتارهای هیجانی معامله‌گران هستیم. بگذریم ...

در گزارش روز گذشته به این نکته اشاره شد که 4 عامل "افزایش نسبی حجم معاملات، تغییر مالکیت سهام (از کد معامله‌گران حقیقی به حقوقی)، نزدیک شدن شاخص به کف حمایتی 1.960 هزار واحدی مرداد ماه و رشد دلار" می‌تواند حملات موشکی فروشنده‌ها را خاتمه بخشد. البته موارد یاد شده الزاما تغییر مسیر قطعی را رقم نمی‌زند اما به هر جهت می‌تواند فضا را تا حدودی تعدیل کند. به نظر به موارد یاد می‌توان 3 موضوع دیگر را اضافه کرد ...

موضوع اول تقویت قیمت کامودیتی‌ها به ویژه نفت در بازارهای جهانی است که در کاهش فشار عرضه در سهام کامودیتی‌محور موثر است و موضوع دیگر نزدیک شدن P/E-ttm بازار به سطح حمایتی 7 واحدی است. تصویر زیر نسبت P/E-ttm بازار از سال 2016 تاکنون را نشان می‌دهد. فارغ از داده پرت نیمه دوم سال 2020 تا نیمه نخست سال 2021 (بازه زمانی یکساله) نسبت مذکور در مابقی اوقات حدفاصل دو سطح 7 تا 11 واحد در نوسان بوده است. این نسبت اکنون در محدوده 7.4 واحدی قرار دارد که با رسیدن گزارش‌های 6 ماهه احتمالا تا همان سطح 7 واحدی تعدیل خواهد شد. بنابراین فارغ از ریسک‌های سیاسی، بازار در سطوح بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاری قرار دارد.

پی بر ای

و موضوع سوم، رسیدن ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24