Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

از جنبه موضوع کاهش نرخ  روزانه از کارمزد معاملات و انتقال آن به حساب صندوق توسعه ،  با توجه به نوسانات یکی دو سال اخیر بازار ،  اینکه حجم معاملات در بازه زمانی اخیر با کاهش قابل ملاحظه‌ای مواجه  شد، درآمدهای عملیاتی کارگزاران هم با  کاهش قابل توجهی مواجه بود و از حیث نقدینگی شرکت‌های کارگزاری در ۱-۲ سال اخیر شرایط سختی داشتند. به ویژه این موضوع کارگزاری‌هایی را که طی ۵ سال اخیر سرمایه گذاری‌های سنگینی مخصوصا در حوزه فناوری اطلاعات انجام داده‌اند با شدت بیشتری تخت فشار قرار داده است.

جزئیات تغییرات سهم صندوق توسعه بازار سرمایه از کارمزد معاملات

بورس24 : منوچهر میرزایی، مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص مصوبه اخیر کاهش ۵ درصدی سهم صندوق توسعه بازار از کارمزد معاملات به خبرنگار بورس24 گفت: کاهش ۵ درصدی سهم صندوق توسعه از معاملات بازار بر اساس مصوبه اولیه‌ سال ۹۹ در خصوص کاهش کارمزد معاملات بود که سهم شرکت های کارگزاری و ارکان و همچنین سازمان بورس در آن مشخص شد. در آن مقطع  ۳۷.۵ درصد سهم کارمزد شرکت‌های کارگزاری و ارکان شامل شرکت‌های بورس، فرابورس، سپرده‌گذاری و شرکت مدیریت فناوری، به حساب صندوق توسعه واریز می‌شد.

وی گفت: در خرداد ماه سال ۱۴۰۱، این عدد به  ۳۷.۵ درصد در یک مرحله و به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد و امسال هم از ۳۵ به ۳۰ درصد  کاهش پیدا کرده است و بر اساس ابلاغیه اخیر از این به بعد ۳۰ درصد از کارمزد روزانه معاملات اوراق بهادار متعلق به شرکت‌های کارگزاری بورس‌ها و سپرده گذاری مرکزی به علاوه مدیریت فناوری روزانه توسط سپرده گذاری معاملات کشف و به حساب صندوق توسعه واریز می‌شود. معادل این عدد واریزی برای ارکان یونیت صندوق توسعه صادر می‌شود.

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: صندوق توسعه بازار اهداف و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری  مشخصی دارد و اساساً با توجه به فعالیت‌هایی که در بازار انجام می‌دهد، نقش اعتماد ساز را در بازار ایجاد می‌کند و کمک می‌کند سرمایه‌گذاران دید بلند مدت تری نسبت به بازار سرمایه داشته باشند و ماندگاری مشتریان را هم در بازار با فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد، افزایش می‌دهد. لذا اساس و ذات فعالیت صندوق طبیعتاً منجر به شکل‌گیری یک روند هموار و مستمر از شکل‌گیری فعالیت مشتریان در بازار می‌شود که منافع این قطعاً برای شرکت‌های کارگزاری خواهد بود.

میرزایی گفت: هرچقدر فعالیت این صندوق در این راستا تقویت شود قطعاً مشتریان بیشتری به واسطه این فعالیت‌ها ترغیب می‌شوند که در بازار باقی بمانند و فعالیت کنند. نهایتاً از محل فعالیت این اشخاص کارمزدی برای شرکت‌های کارگزاری شناسایی خواهد شد.

وی افزود: به هر حال فعالیت صندوق توسعه منجر به منافع بلند مدت برای کلیت بازار از جمله شرکت‌های کارگزاری به عنوان یکی از اجزای مهم این اکوسیستم می‌شود.

میرزایی گفت: از جنبه موضوع کاهش نرخ  روزانه از کارمزد معاملات و انتقال آن به حساب صندوق توسعه ،  با توجه به نوسانات یکی دو سال اخیر بازار، اینکه حجم معاملات در بازه زمانی اخیر با کاهش قابل ملاحظه‌ای مواجه  شد، درآمدهای عملیاتی کارگزاران هم با  کاهش قابل توجهی مواجه بود و از حیث نقدینگی شرکت‌های کارگزاری در ۱-۲ سال اخیر شرایط سختی داشتند. به ویژه این موضوع کارگزاری‌هایی را که طی ۵ سال اخیر سرمایه گذاری‌های سنگینی مخصوصا در حوزه فناوری اطلاعات انجام داده‌اند با شدت بیشتری تخت فشار قرار داده است.

وی گفت: کاهش میزان کسر شونده از کارمزد روزانه معاملات شرکت‌های کارگزاری از ۳۵ درصد به ۳۰ درصد باعث می‌شود که این منابع در اختیار خود شرکت‌های کارگزاری قرار بگیرد و تا حدود زیادی به بهبود اوضاع نقدینگی کارگزاری‌ها کمک کند.

در گذشته در یک معامله یک میلیاردی، ۱میلیون و ۶۴ هزار تومان از کارمزد کارگزاری باید به صندوق توسعه منتقل می شد، با مصوبه جدید ۹۱۲ هزار تومان از کارمزد کارگزاری به حساب این صندوق منتقل خواهد شد. ما به التفاوت این دو عدد ۱۵۲ هزار تومان  است، که از این پس عدد به حساب عملیاتی کارگزاری واریز می‌شود.

از طرفی، برای مشتری هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد و تاثیری ندارد. این اعداد رابطه بین کارگزاری و صندوق توسعه بوده است. کارمزد کارگزاری در گذشته  ۰.۰۰۱۰۶۴  و هم اکنون  ۰.۰۰۰۹۱۲ است.

صندوق توسعه

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24