بورس ۲۴- روز چهارشنبه (۱۲ مهر), مجمع عمومی آتی سالیانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با حضور بیش از...
بورس24 - بر اساس رای سهامداران کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ۸۰ درصد از سود قابل تقسیم به سهامداران تعلق گرفت و به ازای هر سهم حکشتی ۲۳۳۰ ریال سود رسید.
از چابهار تا آستاراخان
روز چهارشنبه (۱۲ مهر), مجمع عمومی آتی سالیانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با حضور بیش از ۸۲ درصد سهامداران حکشتی برگزار شد و هیات مدیره این شرکت گزارشی از صورت های مالی و برنامه های آتی خود قراپت کردند.
این شرکت مذاکره ساخت ۱۰ فروند شناور فلهبر، فراساحل و خدماتی داغ داخل کشور را در حال انجام دارد.
همچنین راهاندازی منظم خط راه دور از چابهار و ورود به بازار جدید در دستور کار حکشتی قرار گرفته است.
جمعا ۱.۳۰۹ دستگاه واگن در اختیار حکشتی بوده و افزایش تعداد واگنها در دستور کار است.
شرکت اروندان زیرساخت بسیار خوبی دارد و در حال حاضر تقریبا شرکت به فعالیت خود بازگشته به همین مظور نیز ۴ فروند شناور چند منظوره خریداری شده است.
لایروبی بندر آستاراخان تا یکسال آینده به اتمام می رسد.
سیاست های لجستیکی
یادآور می شود؛ طرح ریل رشت-کاسپین تا ۲ ماه آینده به بهره برداری می رسد و با توجه بر اینکه ریل بندرعباس به کاسپین راه اندازی می شود، بنابراین حکشتی به دنبال تبدیل شدن لجستیکی بوده و خواهان حمل جاده ای است.
از سویی دیگر حکشتی برای مشارکت در ساخت و توسعه بندر چابهار اعلام آمادگی کرده به طوری که خدمات بندری را برعهده گیرد و مفاد قرارداد منوط به اقدامات سرمایه گذار خارجی خواهد بود.
شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، دارای ۱۹۷ هزار باکس کانتینر است.
همچنین میانگین سن ناوگان این شرکت ۱۸ ساله بوده و کاهش این موضوع در اولوقبت قرار دارد.
در این مجمع و از سوی مدیرعامل حکشتی اعلام شد؛ ظرفیت ناوگان دریای خزر این شرکت افزایش یافت و کشتی سازی اروندان نیز خریداری شده است.
بر اساس سیاست های توسعه ای، جهش سودآوری حکشتی از سال ۹۹ آغاز شده بنابراین اولویت خرید و تامین تجهیزات از داخل کشور بوده به طوری که حکشتی ۲۳شرکت دانش بنیان را تأسیس و یا سهامداری را برعهده گرفته است.
از سویی دیگر ۱۳۹ فروند ناوگان حمل با ظرفیت ۴.۹ میلیون تن و TEU ۱۵۹.۲۹۱ از منابع در اختیار این شرکت به شمار می رود.
همچنین شرکت های زیر مجموعه حکشتی هر سه ماه یکبار مورد ارزیابی قرار می گیرد.
سودآوری 97 درصدی
قابل ذکر است؛ ۷۰ درصد تسهیلات معوق بانک سپه این شرکت مورد بخشودگی قرار گرفت.
با تاکید بر برنامه های درآمد زایی، عقد قرارداد ۶ فروند شناور با مبلغ تقریبی ۴۰ میلیون دلار در حال مذاکره قرار دارد.
از سویی دیگر خدمات چند وجهی این شرکت از بنادر شرق دور به چابهار تا روسیه راه اندازی می شود.
همچنین برای نوسازی ناوگان مذاکراتی به جهت خرید ۷۱ فروند شناور به مبلغ تقریبی ۲ و نیم میلیارد دلار انجام خواهد شد.
البته حکشتی افزایش سودآوری ۹۷درصدی را تجربه کرد.
بر اساس صورت های مالی، نسبت بازده دارایی این شرکت ۳۴ درصد به شمار می رود.
همچنین کاهش کرایه حمل در بازار بین المللی و ورود به بازار جدید در دستور کار حکشتی قرار دارد.
از شرق دور تا اروپا
خطوط حمل و نقل منظم راه دور از چابهار راه اندازی و تکمیل خواهد شد.
این شرکت ۱۹۷ باکس کانتینر دارد که در این زمینه کمبودی احساس نمی شود.
البته حکشتی خواهان است تا از شرق دور به اروپا، لجستیک داشته باشد. در برنامه ای ۳ساله، اروندان به جایگاه واقعی خود خواهد رسید.
حکشتی در خصوص افزایش سرمایه ای محل تجدید ارزیابی دارایی ها، برنامه ای ندارد و اگر سهامداران این موضوع را تکلیف کنند به آن اقدام خواهد کرد.
بر اساس رای سهامداران کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ۸۰ درصد از سود قابل تقسیم به سهامداران تعلق گرفت و به ازای هر سهم حکشتی ۲۳۳۰ ریال سود رسید. یادآور می شود؛ میزان سود تقسیمی سال قبل حکشتی ۷۰ درصد بود.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.