Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس 24: گروه پاکسان از جمله بزرگترین واحد های تولید کننده محصولات شوینده و بهداشتی در کشور بوده که با برندینگ بسیار قوی در میان مصرف کنندگان ، جایگاه تثبیت شده ای در بین اصلی ترین بازیگران صنعت پیدا کرده است.

پاکسان به سود عملیاتی رسید

بورس24 : گروه پاکسان از جمله بزرگترین واحد های تولید کننده محصولات شوینده و بهداشتی در کشور بوده که با برندینگ بسیار قوی در میان مصرف کنندگان ، جایگاه تثبیت شده ای در بین اصلی ترین بازیگران صنعت پیدا کرده است. این واحد بورسی با سرمایه اسمی 922 میلیاردی ، ارزش بازاری معادل 2.5 هزار میلیارد تومان داشته و در دوره 6 ماهه منتهی به فصل بهار 1402 ، عملکرد خیره کننده ای از خود به نمایش گذاشته است ؛ بدین صورت که اجرای استراتژی های عملیاتی اثربخش در راستای رشد درآمد ها و کنترل بهینه هزینه ها ، جامپ تقریبا 16 برابری سود ناخالص را به دنبال داشته و در سایه این دستاورد بنیادی ، زیان عملیاتی دوره گذشته به میزان 142 میلیارد تومان بهبود یافته و به سود عملیاتی تبدیل شده است.

گزارش 22 تومان سود به ازای هر سهم در پایان مدت 6 ماهه منتهی به خرداد 1402 ، سیگنال بنیادی بسیار قوی را در رابطه با خروج از زیان و روشن شدن موتور سود سازی این بنگاه به بازار سرمایه مخابره می کند.

ساختار سرمایه هر شرکتی ارتباط بسیار تنگاتنگی با پتانسیل سودآوری و ارزش آفرینی عملیات بیزینس دارد. بدین صورت که اگر شرکتی ساختار سرمایه سالم و بهینه ای داشته باشد ، با تقلیل هزینه سرمایه ، ارزش کلی بیزینس و در نتیجه سهام شرکت افزایش خواهد یافت. از جمله اقدامات شایسته کادر مدیریتی پاکسان ، می توان به استفاده هوشمندانه از سیستم بانکی کشور به منظور کنترل و یا گسترش عملیات جاری و پیشبرد طرح های توسعه اشاره کرد. همانطور که می دانید ، تسهیلات بانکی علاوه بر نقش موثری که در کاهش هزینه سرمایه ( سپر مالیاتی ) دارند ، ارزان ترین منبع تامین مالی در محیط های متورم اقتصادی هستند ؛ چرا که با تزریق منابع وام به عملیات و گذشت زمان و پایین بودن نرخ بهره موثر وام در مقایسه با نرخ تورم ، صرفه اقتصادی قابل ملاحظه ای نصیب بیزینس خواهد شد ( ارزش زمانی پول : تصور کنید که نرخ بهای تمام شده وام 18% بوده و با استفاده از این تسهیلات ، بیشتر از 18% سود کسب کنید ). در دوره 6 ماهه منتهی به خرداد 1402 ، مجموعا 873 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به چرخه نقدینگی شرکت تزریق شده است و اعداد مندرج در صورت سود و زیان شرکت ، گویای هدایت و به کارگیری اثربخش این منابع در عملیات اصلی بیزینس است.

بر خلاف بسیاری از شرکت های فعال در محیط داخلی که بخش اعظم منابع مورد نیاز خود را از محل بدهی ها تامین می کنند و با این کار ریسک مالی و عملیاتی بیزینس را به طرز چشمگیری افزایش می دهند ، کادر مدیریتی پاکسان در رابطه با چینش ساختار سرمایه کارنامه ممتازی داشته و بررسی صورت وضعیت مالی فصل بهار گویای آن است که از مجموع 2.46 هزار میلیارد تومان منابع مالی ، تقریبا 50% معادل 1.23 همت از محل بدهی ها تامین شده است. نگاه موشکافانه تر گویای سهم بالای تسهیلات بانکی در ساختار بدهی های مجموعه است ؛ به طوریکه در انتهای بهار مانده این سرفصل با افزایش ناچیز 5% نسبت به مقطع مقایسه ای ،  به 668 میلیارد تومان رسیده است. گفتنی است که خروجی های نقدی که تحت سرفصل هزینه های مالی شناسایی می شود ، معاف از مالیات بوده و مانند سپر مالیاتی برای بیزینس عمل می کند ( کمک به بهبود نقدینگی با کاهش هزینه مالیات اعمال شده بر سود سالانه ).

ارزش درآمد های تجمیعی شرکت در مدت 9 ماهه منتهی به شهریور 1402 بالغ بر 1.87 هزار میلیارد تومان گردیده که نسبت به مقطع مقایسه ای رشد تقریبا 290 میلیاردی را نشان می دهد. گفتنی است که واحد تجاری تا به اینجای کار موفق به پوشش 85% درآمد دوره 1401 شده است و به احتمال بسیار زیاد طی دوماه آینده ، شاهد عبور درآمد های تجمیعی دوره 1402 نسبت به درآمد سالانه دوره قبلی هستیم. شایان ذکر است که سریال رشد درآمد های ماهانه نسبت به ماه مقایسه ای شرکت ادامه دار بوده ، بدین صورت که از مجموع 1.87 هزار میلیارد تومان درآمد گزارش شده ، 215 میلیارد تومان مربوط به شهریور ماه بوده که نسبت به ماه مقایسه ای از 31 میلیارد تومان رشد حکایت دارد.

ل
بخش اعظم درآمد های 9 ماهه ، تقریبا 80% ، از فروش محصولات در بازار داخل کسب شده است. در این مدت ، از محل فروش 40 هزار تن محصول در بازار داخلی ، 1.48 هزار میلیارد تومان درآمد شناسایی شده که نسبت به مقطع مشابه رشد چشمگیر 261 میلیاردی را نشان می دهد.
بررسی سبد درآمدی مبین نقش حائز اهمیت محصولات پودری ( سهم 42% ) و صابون ( سهم 36% ) در عملیات فروش شرکت است. مطابق اطلاعات مندرج در گزارش عملکرد شهریور ماه ، در سایه افزایش نرخ فروش داخلی و صادراتی محصولات مذکور ، شاهد جامپ های چشمگیر درآمدی در محصولات فوق هستیم ؛ بدین صورت که درآمد 9 ماه شناسایی شده از محل پودر و صابون به ترتیب 232 و 148 میلیارد تومان رشد را نشان می دهند.  تغییرات نرخ معاملاتی هر تن از این محصولات در قیاس با مقطع مشابه به شرح زیر است:
ب

در تاریخ نگارش این مقاله ، اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر است:
قیمت پایانی :  2.773 ریال
ارزش بازار : 2.5 هزار میلیارد تومان
نسبت p/s : 1.01
نمودار تکنیکال سهم نیز به شرح زیر تحلیل شده است:
قیمت بارها و بارها به خطوط حمایت و مقاومت موجود در کانال بلندمدت خود احترام گذاشته است.
ا

در نگاه جزئی تر ، پس از ثبت یک رالی صعودی تقریبا 200 % از کف کانال ، شاهد ریجکتی قیمت از سقف کانال هستیم و پس از آن حرکت اصلاحی به سمت کف کانال شروع شد. پس از ریزش تا حوالی  محدوده 260 – 250 تومان ، با ورود خریداران به بازار ، اصلاح سهم  کند تر شده و هم اکنون شاهد حرکت زیگزاگی در کانال کوتاه مدت هستیم.
با توجه به وضعیت مثبت بنیادی ، احتمال خروج از سقف کانال کوتاه مدتی بسیار بالاست و در این سناریو ، مقاومت بعدی سقف کانال اصلی ( بلند مدت ) در نظر گرفته می شود.
ناگفته نماند که کف کانال بلندمدت منطقه 100 تومان را نشان می دهد که بعید است اصلاح قیمت تا آن منطقه ادامه یابد.

ف

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24