Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

بورس 24: تامین سرمایه کاردان ، با سرمایه اسمی ( Nominal Capital ) 900 میلیاردی ، هشتمین واحد تامین سرمایه کشور بوده که پس از یک دهه فعالیت ( از سال 1392 ) و پشت سر گذاشتن تمامی استاندارد های نهاد های مالی ناظر ، در روز چهارشنبه 8 شهریور مهمان بازار سرمایه خواهد شد.

عرضه اولیه امروز را بخریم؟

بورس24 : تامین سرمایه کاردان ، با سرمایه اسمی ( Nominal Capital  ) 900 میلیاردی ، هشتمین واحد تامین سرمایه کشور بوده که پس از یک دهه فعالیت ( از سال 1392 ) و پشت سر گذاشتن تمامی استاندارد های نهاد های مالی ناظر ، در روز چهارشنبه 8 شهریور مهمان بازار سرمایه خواهد شد. در لیست سهامداران این تازه وارد بورسی ، نام های بزرگی همچون بانک تجارت ( 31% مالکیت ) ، بانک سامان ( 32% مالکیت ) ، سرمایه گذاری ایرانیان و توسعه سرمایه گذاری سامان ( هر یک 16.7% مالکیت ) و … به چشم می خورد که از حرفه ای بودن کادر مدیریتی شرکت خبر می دهد.

فعالیت های عملیاتی شرکت ماهیت مالی داشته و موارد زیر را در بر می گیرد:

1)    ارزش گذاری و پذیرش شرکت ها در بورس اوراق بهادار ( Corporate Valuation and Stock-listing )
2)    مشاوره مالی و مدیریت ریسک سرمایه گذاری ها ( Financial Consultancy and Risk Management  )
3)    طراحی ، تاسیس و مدیریت صندوق های سرمایه گذاری ( Funds Management )
4)    نقش مستقیم در تامین مالی بنگاه های اقتصادی ( Corporate Financing  )
5)    معاملات اوراق بهادار ( Security Trading )
6)    مدیریت دارایی (  Asset Management  )

میزان دارایی های تحت مدیریت  (  Asset Under Management = AUM ) از جمله مهمترین فاکتور های سلامت مالی و عملیاتی شرکت های تامین سرمایه است. در تاریخ نگارش این مقاله ، ارزش کل دارایی های تحت مدیریت تامین سرمایه کاردان بالغ بر 54 هزار میلیارد تومان ارزیابی گردیده و همین امر ، این تازه وارد بورسی را در زمره شرکت های پرچمدار این صنعت قرار داده است. شایان ذکر است که در دوره 1401 ، صندوق درآمد ثابت کاردان بیشترین رشد خالص ارزش دارایی ها را در بین صندوق های درآمد ثابت بازار داشته و از این حیث در جایگاه نخست صنعت ایستاده است.  

در لیست مشتریان این تازه وارد بورسی نام های بزرگی همچون تامین اجتماعی ، فولاد مبارکه اصفهان ، صنایع پتروشیمی خلیج فارس ، پتروشیمی تابان فردا ، معدنی صنعتی گل گهر ، ملی نفت ایران ،  بانک خاورمیانه ، ذوب آهن اصفهان ، گروه صنعتی پاکشو ، بهمن موتور ، زامیاد ، تپسی ، صنعت غذایی کوروش  ، آرایشی بهداشتی کیمیاتک ، پتروشیمی مروارید ، بورس انرژی  و ... به چشم می خورد که همکاری با چنین واحد های نامداری گواه تخصص و کیفیت بالای عملیات اجرایی و مدیریتی شرکت است.

همچنین حرکات فراتر از انتظار و جهش های سنگین در مهمترین فاکتور های بنیادی نظیر رشد 82% درآمد های عملیاتی و 51% سود عملیاتی در دوره 1401 نسبت به مقطع مشابه از گام های بلند روبه جلوی این واحد پیشرو تامین سرمایه حکایت دارد. در دوره 1401 ، درآمد عملیاتی شرکت معادل 108% درآمد بودجه شده و سود عملیاتی نیز معادل 105% سود بودجه شده بوده است. شایان ذکر است که عملیات بازارگردانی که مجرای اصلی درآمدی شرکت است ، در دوره 1401 بهبود چشمگیر 142% نسبت به مقطع مشابه داشته و با جامپ 385 میلیاردی ، از 270 به 654 میلیارد تومان رسیده است.

ن

از جمله عوامل موثر در رشد 51% سود عملیاتی نیز می توان به عملکرد قابل تحسین مدیریت در کنترل اثربخش و بهینه هزینه های عمومی اداری اشاره کرد ، چرا که در شرایطی که نرخ تورم محیط اقتصادی کشور حداقل 50% گزارش شده ، هزینه های اداری تشکیلاتی این تامین سرمایه با افزایش ناچیز 12% از 26 به 29 میلیارد تومان رسیده است.
ئ

ظرف یک دهه گذشته بخش تامین مالی این واحد ممتاز صنعت تامین سرمایه عملکرد درخشانی داشته و بیش از 40 هزار میلیارد تومان تامین مالی در قالب پذیره نویسی سهام ، اوراق بدهی ، تبعی و دولتی در کارنامه عملیاتی این بخش دیده می شود ، حال آنکه عدد میانگین ثبت شده برای رقبای شرکت 21.6 همت گزارش شده و همین امرایستادن شرکت در جایگاه نخست صنعت را به دنبال داشته است. ( رتبه اول ارزش اوراق منتشر شده به سرمایه اسمی در بین شرکت های فعال در صنعت ). گفتنی است که واحد ارزش گذاری این تامین سرمایه نیز به نوعی سرآمد صنعت بوده و در دوره 1401 ، کارنامه عملیاتی خود را با ارزشگذاری 5 عرضه اولیه مزین کرده که بهترین عملکرد در مقایسه با رقبا محسوب می شود.
فعالیت های سبد گردانی اختصاصی این تامین سرمایه نیز مزیت رقابتی آن محسوب می شود ، چرا که در دوره 1401 ، عملیات سبدگردانی 25 پرتفوی با مجموع دارایی 79 میلیارد تومان ، تقریبا 70% بازدهی به همراه داشته که در مقایسه با بازدهی 43% شاخص ، از قابلیت بالای تیم سرمایه گذاری این طلایه دار صنعت حکایت دارد.

ساختار سرمایه هر سازمانی رابطه بسیار تنگاتنگی با پتانسیل های ارزش آفرینی و سود آوری آن دارد. ساختار سرمایه بهینه ، علاوه بر آنکه ریسک های مالی پیرامون فعالیت های شرکت را خنثی می کند ، هزینه سرمایه پایینی نیز به واحد تجاری تحمیل کرده و در نتیجه فعالیت های عملیاتی بیزینس اثربخشی و کارآمدی بالاتری به همراه خواهد داشت. مدیریت تامین سرمایه کاردان در چینش ساختار سرمایه و انتخاب منابع تامین مالی وسواس زیادی به خرج داده و ثمره آن در قالب یکی از بهینه ترین ساختار های بازار سرمایه قابل رویت است. سهم اندک بدهی ها در این ساختار ( سهم 29% ) نه تنها نگرانی از بابت ریسک های مالی برای سهامداران باقی نگذاشته ، بلکه کمک شایانی به جریان نقدینگی بیزینس نیز کرده است ؛ بدین صورت که هزینه های هنگفتی از بابت هزینه مالی از چرخه نقدینگی بیزینس خارج نمی شود و تراز نقدینگی شرکت در وضعیت مطلوبی باقی می ماند. همچنین مانده 2 هزار میلیارد تومانی حساب سود انباشته گواه پتانسیل های بالای سودسازی این یکه تاز صنعت تامین سرمایه است ؛ چرا که در صورت افزایش سرمایه و تمرکز منابع حاصل درعملیات اصلی ، موتور سودسازی بیزینس جان تازه ای خواهد گرفت.

استراتژی پلن هیات مدیره این تازه وارد بازار برای سال های پیش رو با تمرکز بر اصول کلیدی نظیر بهینه سازی مدل های مدیریت دارایی ها با هدف حداکثر سازی منفعت ذی نفعان ، توسعه و تنوع سبد محصولات شرکت و افزایش سهم بازار ، نوآوری در روش ها و ابزار های تامین مالی تنظیم شده است. با توجه به جایگاه قابل ملاحظه شرکت در صنعت مربوطه ، به نظر می رسد که تیم مدیریتی شناخت خوبی از صنعت داشته و پتانسیل بالایی در دل شرکت نهفته است ، فلذا این شرکت محل امنی برای سرمایه سهامداران خواهد بود.
ارزش ذاتی هر برگ سهام شرکت نیز بر اساس روش های رایج ارزشیابی به شرح زیر محاسبه شده است:

ئ

گفتنی است که کف و سقف قیمت عرضه اولیه این سهم به ترتیب 580 و 708 تومان در نظر گرفته شده است.  فلذا با فرض خرید سهم در سقف قیمتی ، فاصله 42% بین قیمت خرید و ارزش ذاتی وجود خواهد داشت که بازه سود خریداران در نظر گرفته می شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24