Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

بورس 24: ملی شیمی کشاورز ، نماد شملی ، رهبر بلا منازغ صنعت گیاه پزشکی کشور بوده که در زمینه تولید کود های پودری ، سموم مایع ، حشره کش ها و ... فعال است...

فوری ؛ نشر یک سوپرگزارش زیرمجموعه شملی در کدال ؛ سود شرکت پسماند 4 برابر شد

بورس24 : ملی شیمی کشاورز ، نماد "شملی" ، لیدر صنعت گیاه پزشکی کشور بوده که در زمینه تولید کود های پودری ، سموم مایع ، حشره کش ها و ... فعال است. این غول کشاورزی در سنوات گذشته با عملکرد فراتر از انتظار خود ، عایدی قابل ملاحظه ای نصیب سرمایه گذاران بلندمدت خود کرده و ماحصل به کارگیری استراتژی های پربازده و اثربخش عملیاتی و مالی در این هلدینگ ارزنده و خاص بازار سرمایه ، جهش های بنیادی و استراتژیک واحد های زیرمجموعه بوده است. برای نمونه ، شرکت مدیریت پسماند شیمی کشاورز که از واحد های تابعه شملی بوده و قدیمی ترین واحد پسماند کشور محسوب می شود ، با انتشار سوپر گزارش عملکرد سالانه خود ، سر و صدای زیادی در بازار به پا کرده که در ادامه به آنالیز آن خواهیم پرداخت.  

نخست آن که اساسی ترین اصل شرکت داری در بازار های رقابتی یعنی " رشد بیشتر درآمد ها نسبت به هزینه ها " به خوبی توسط کادر مدیریتی شرکت اجرایی شده و با وجود پرش بیش از 4 برابری درآمد های عملیاتی ، بهای تمام شده این درآمد ها به نحو اثربخشی مدیریت شده است. ماحصل تصمیمات اقتصادی و بهینه تیم مدیریتی در حوزه های عملیاتی ، افزایش چشمگیر 36.1 میلیاردی سود ناخالص بوده که ثبت جهش سنگین 340% را به همراه داشته است. گفتنی است که حاشیه سود ناخالص ( Gross Profit Margin)  این واحد ممتاز بورسی در این دوره ، 70% محاسبه شده که به جرات می توان گفت نه تنها در صنعت مربوطه ، بلکه در بین تمامی صنایع بازار ، جز بالاترین و بهترین نسبت ها است.

سود عملیاتی ( Operating Profit ) بیزینس از مهمترین فاکتور های سنجش سودآوری و سلامت عملیاتی بوده که پشت پرده نحوه به کارگیری دارایی های عملیاتی شرکت را آشکار می سازد. در راستای تحقق بخشیدن به هدف اصلی واحد تجاری ، یعنی  حداکثر سازی  ثروت سهامداران ، سیاست بهره وری حداکثری دارایی ها این مجموعه پر پتانسیل در دستور کار هیات مدیره قرار گرفته که تبلور اثربخشی آن در پرواز بیش از 4 برابری سود عملیاتی قابل رویت است. ناگفته نماند که حاشیه سود عملیاتی دوره 1401 ، 61% محاسبه شده که مهر تایید دیگری بر سلامت مالی و یکه تازی این واحد ارزنده در مقایسه با رقبا است و چه بسا که در صورت پذیرش در بازار سرمایه ، این واحد تابعه نیز همانند شرکت مادر ، موفق به کسب جایگاه نخست از منظر سرعت رشد می شد.

ساختار سرمایه واحد تجاری که رابطه مستقیمی با هزینه سرمایه و پتانسیل های عملیاتی بیزینس دارد ، در وضعیت کاملا بهینه ای قرار دارد ؛ چرا که بر خلاف بسیاری از بنگاه های اقتصادی که با تکیه بر بدهی های هنگفت عملیات بیزینس را پیش می برند  و ریسک ورشکستگی بالایی دارند ، سهم بدهی ها در ساختار سرمایه این واحد خوش آتیه به نسبت حقوق مالکانه کمتر است ( 42% بدهی و 58% حقوق مالکانه ). علاوه بر آن ، حساب سود انباشته که تصویرنمای عملیات شرکت در سنوات گذشته است ، مانده 38.3 میلیارد تومانی را نشان می دهد که تقریبا 2.5 برابر حساب سرمایه است. چنین نسبتی بر ارزندگی این واحد بنیادی افزوده و از پتانسیل بالای سودسازی آن خبر می دهد ، چرا که در صورت افزایش سرمایه و تمرکز این منابع در عملیات جاری و طرح های توسعه ، موتور سود سازی شرکت جان تازه ای خواهد گرفت.

هوشمندی تیم مدیریتی آنجایی عیان می شود که در شرایط تورمی اقتصاد کشور ، به نحو کاملا اقتصادی از ارزان ترین منبع مالی ، یعنی سیستم بانکی منفعت برده و در دوره 1401 ، 34 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به ساختار مالی تزریق کرده است. چنین اقدام شایسته ای با کاهش بهای تمام شده فعالیت های عملیاتی جاری و آتی در گذر زمان نرخ هزینه سرمایه بیزینس را به سمت پایین تعدیل کرده و در نتیجه بر ارزش شرکت (  Corporate value ) خواهد افزود.

علاوه بر تامین مالی زیرکانه ، کنترل تراز نقدینگی ( Liquidity Balance  ) که مهمترین فاکتور بقا و توسعه فعالیت های شرکت است ، نیز به نحو احسنی در شرکت انجام شده و پرواز بیش از 5 برابری حیاتی ترین آیتم نقدینگی یعنی وجوه نقد عملیاتی (  CGFO ) گواه عملکرد ممتاز مدیریت در این بخش است. به دنبال چنین جهشی ، قدرت مالی بیزینس چندین برابر شده و بر خلاف بسیاری از بنگاه های اقتصادی ، نگرانی از بابت ریسک های نقدینگی و مالی پیرامون فعالیت های شرکت برای سهامداران وجود نخواهد داشت و اما دارایی های ثابت که بهترین شاخص آینده نگری و یا به نوعی امانت داری تیم مدیریتی هر بیزینسی بوده که از آنها به عنوان قلب تپنده شرکت یاد می شود. وظیفه اصلی کادر مدیریتی ، هدایت صحیح منابع مالی به سمت این دارایی های مولد بوده که تقویت بنیه های عملیاتی شرکت را به دنبال داشته و در گذر زمان ، نه تنها بقا و توسعه فعالیت های سازمان ، بلکه جهش های چشمگیر سود سازی و ارزش آفرینی بیزینس را تضمین می کند.

همانند شرکت مادر ، دارایی های مولد به نزد دیدگان تیم مدیریتی این واحد تابعه نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و این مهم از رشد 2 برابری میزان سرمایه گذاری در دارایی های ثابت به وضوح قابل رویت است. در دوره 1401 ، مبلغ 22 میلیارد تومان که معادل 56% سود خالص شرکت است ، به سمت دارایی های ثابت جریان یافته که نسبت به مقطع مقایسه ای ، از رشد تقریبا 11 میلیاردی حکایت دارد.

در سایه رشد های همه جانبه بنیادی در حوزه های عملیاتی و مالی ، ماحصل نهایی فعالیت های این واحد خوش آتیه یعنی سود خالص رشد فوق العاده 328% را ثبت کرده و با افزایش 31 میلیاردی به قله 40 میلیارد تومان رسیده که معادل 380 تومان به ازای هر سهم است. خلاصه ای از مهم ترین آیتم های صورت مالی شرکت به شرح زیر است:

ش

 چنین آمار و ارقام خیره کننده ای که در تعداد انگشت شماری از واحد های فعال در سطح کشور مشاهده می شود ، نه تنها خیال سهامداران شرکت مادر را از بابت حراست از سرمایه مالکان و اثربخشی برنامه های مدیریتی واحد های زیرمجموعه آسوده کرده ، بلکه در خصوص روز های خوب هر دو شرکت  ، مادر و زیرمجموعه ، سیگنال قوی بنیادی به بازار مخابره می کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24