Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

چشم انتظار سودآوری افزون تر شرکت بورس 24 - در حالی که در خرداد ماه تپسی به شناسایی حدود 81 میلیارد درآمد رکورد ماه های پیشین خود را جابجا کرده بود در تیر ماه موفق شد، با گزارش درآمد 91 میلیارد تومانی بار دیگر این رکورد را بهبود بخشیده و...

ثبت حد نصاب های جدید درآمدی در تپسی / تکرار روند صعودی؛ ماه به ماه

بورس24 : شرکت پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس یا همان تپسی یکی از معروف ترین شرکت های فعال در حوزه کسب و کارهای اینترنتی در کشور است که معاملات سهام آن در سال 1401 در فرابورس ایران آغاز شده است.

آخرین صورت های مالی تپسی به سه ماهه نخست سال جاری مربوط است که در آن سود خالصی معادل 33 میلیارد تومان گزارش کرده که این عدد در مقایسه با سه ماهه سال قبل از آن با رشد حدود 127 درصدی مواجه شده است.

مهم ترین دلیل رشد سودآوری تپسی در مدت زمان یاد شده رشد درآمدهاست. بررسی روند عملکرد ماهیانه شرکت نشان از آن دارد که درآمد تپسی در حدود یک سال و نیم اخیر (به جز مهر ماه سال قبل به دلیل محدودیت های اعمال شده در اینترنت و فروردین ماه به دلیل تعطیلات نوروز) از روند صعودی برخوردار بوده و در هر ماه حد نصاب های جدید به ثبت رسانده است.

در حالی که در خرداد ماه تپسی به شناسایی حدود 81 میلیارد درآمد رکورد ماه های پیشین خود را جابجا کرده بود در تیر ماه موفق شد، با گزارش درآمد 91 میلیارد تومانی بار دیگر این رکورد را بهبود ببخشد. 

با این احتساب شناسایی درآمد ماهانه حدود 100 میلیارد تومانی در ماه های آینده بسیار محتمل است. از این رو می توان گفت به احتمال فراوان سودآوری شرکت در فصول باقیمانده از سال جاری بسیار بیشتر از فصل بهار خواهد بود.

لذا شناسایی سود حدود 150 میلیارد تومانی در مجموع 12 ماهه منتهی به اسفند ماه سال 1402 از سوی تپسی به هیچ عنوان دو از ذهن نیست. 

عکس

یکی از تحولات بسیار مهم حول شرکت تپسی در ماه های اخیر، پیشنهاد هیات مدیره شرکت به مجمع برای افزایش سرمایه است. بر اساس این پیشنهاد که حسابرس نیز آن را تایید کرده قرار است سرمایه تپسی از 246 میلیارد تومان به 650 میلیارد تومان (معادل 164 درصد) افزایش پیدا کند.

قرار است از 404 میلیارد تومان افزایش سرمایه، 334 میلیارد تومان معادل حدود 83 درصد از کل) از محل آورده نقدی سهامداران و 70 میلیارد تومان (حدود 17 درصد از کل) از محل مطالبات حال شده سهامداران باشد. قرار است تپسی این 404 میلیارد تومان را صرف تعمیق بازار شهرهای فعلی و توسعه زیر ساخت و شبکه مشتریان نرم افزار خود نماید.

بر اساس گزارش توجیهی افزایش سرمایه پیش بینی شده در صورت تحقق افزایش سرمایه یاد شده سود شرکت در سال جاری از 94 میلیارد تومان به 167 میلیارد تومان افزایش یابد که حکایت از رشد حدود 78 درصدی در سال نخست است.

در سال های بعد نیز در صورت افزایش سرمایه، سودآوری تپسی با افزایش قابل توجه همراه خواهد شد. نکته قابل توجه در این گزارش آن که تپسی سودآوری خود برای سال 1406 را رقمی حدود 1744 میلیارد تومان پیش بینی کرده است.

نگاهی بر اعداد سودآوری یاد شده در گزارش توجیهی افزایش سرمایه تپسی نشان می دهد بر اساس ریل گذاری مدیران شرکت قرار است سودآوری تپسی در سال های آینده به صورت میانگین حدود 80 درصد رشد نماید که چنین نرخ رشد سودآوری در بین شرکت های بورسی و فرابورسی کم نظیر است.  

عکس

در حال حاضر ارزش بازار شرکت تپسی در بازار دوم فرابورس رقمی حدود 1,470 میلیارد تومان است. در صورت تحقق افزایش سرمایه، ارزش شرکت (بدون در نظر گرفتن تغییرات بازار و سایر متغیر ها) به حدود 1،800 میلیارد تومان خواهد رسید.

با صحه گذاشتن بر پیش بینی سود 167 میلیارد تومانی، نسبت p/e شرکت در حال حاضر حدود 10.7 واحد می باشد. در صورت عدم تصویب افزایش سرمایه نیز به به احتمال فراوان (با توجه به سودآوری سه ماهه نخست سال) تپسی دست کم سودی حدود 150 میلیارد تومان شناسایی خواهد کرد که نسبت p/e شرکت را با فرض عدم انجام افزایش سرمایه به رقم عدد 9.8 می رساند.

با توجه به نرخ رشد بسیار بالای سودآوری در شرکت تپسی و قرار داشتن این شرکت در دوره رشد، چنین نسبت های p/e ( چه در صورت تصویب افزایش سرمایه و چه عدم تصویب آن) برای این شرکت بسیار پایین است.

لذا قیمت کنونی که بازار برای تپسی در نظر گرفته با ارزش ذاتی آن فاصله بسیار دارد. با این وجود خرید سهام در قیمت های کنونی می تواند بازدهی های بسیار مناسبی در هر سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به سهامداران هدیه نماید. 

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24