Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

حسین محمودی اصل کارشناس بازار سرمایه در خصوص جزییات جلسه فعالان بازار سرمایه و کمیسیون اقتصادی با رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همه مصوبات و قوانین باید باعث افزایش حاشیه سود شرکت‌ها و افزایش انگیزه سرمایه‌گذاری شود، اما در عمل می‌بینیم که نسبت به سال ۹۹ حدود ۱۲ درصد کاهش سود را شاهد هستیم. این نشان می‌دهد که قوانین حمایت از تولید و اقتصاد مقاومتی به درستی اجرا نشده است . 

جزئیاتی جدید از جلسه رئیس مجلس با فعالان بورس و صنایع

بورس24 : حسین محمودی اصل کارشناس بازار سرمایه در خصوص جزییات جلسه فعالان بازار سرمایه و کمیسیون اقتصادی با رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همه مصوبات و قوانین باید باعث افزایش حاشیه سود شرکت‌ها و افزایش انگیزه سرمایه‌گذاری شود، اما در عمل می‌بینیم که نسبت به سال ۹۹ حدود ۱۲ درصد کاهش سود را شاهد هستیم. این نشان می‌دهد که قوانین حمایت از تولید و اقتصاد مقاومتی به درستی اجرا نشده است . 

وی گفت: البته ما دچاربرداشت غیر صحیح از مصوبات مجلس و خروج مصواب مغایر با مصوبه مجلس  از سوی دولت هستیم. مصوبه نرخ خوراک  بدون لحاظ ماده 1 قانون الحاق 2، فضای رقابتی و انگیزه سرمایه گذاری ایجاد نمی کند وبسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل می‌شوند و یا رقابت پذیری خودشان را از دست می‌دهند. از سوی دیگر با عوارض صادراتی دولت چند مورد عدم انطباق بر این قانون داشته است از جمله اینکه ۲۷ کالای مشمول را به ۲۳۸ کالا رسانده است و همچنین  نرخ نیم درصدی مجلس به ۷.۴ درصد رسیده است، یعنی هم از لحاظ عددی و هم از لحاظ حجمی میزان عوارض حدودا ۱۴ برابر شده است و این در مغایرت با  نظر مجلس است. 

وی افزود: از لحاظ اقتصادی برای تغییر رویه‌ها بازه‌های ۱۰ ساله تعیین می‌شود و ما اگر بخواهیم از تولید کالاهای خام  ونیمه خام به کالاهای نهایی برسیم باید یک بازه ۱۰ تا ۱۵ ساله  تعیین کنیم و به مرور با کسر مشوقات و ایجاد عوارض تدریجی این اتفاق بیفتد، البته برنامه سرمایه گذاری نیز باید مهیا باشد که بیشتر خروج سرمایه را داریم ما اصلا سرمایه و منابعی را برای سرمایه‌گذاری در فراوری و کارخانه های ایجاد ارزش افزوده  نداریم.  اگر کالاهای فعلی  (همان ۲۹۸ کالایی را که دولت برای‌شان عوارض گذاشته است) را  صادر نکنیم در داخل کشور سرمایه‌ای نداریم که کارخانه بزنیم و فروش داخلی اشباع می شود.   با این تصمیمات  و این حاشیه سود انگیزه‌ای برای تولید نیست.  

محمودی اصل گفت: از عدم خام فروشی حرف می‌زنیم اما به هر حال برای تولیدات داخل نیاز به ارز داریم،  عربستان با اینکه ۶۰۰ میلیارد دلار در صنایع خود  ارزآوری دارد ، ۹ میلیون بشکه نفت می‌فروشد،  اینکه صرفا خام فروشی نکنیم، حرف درستی نیست. باید به تناسب طی ۱۰ سال خام فروشی را کاهش دهیم. ضمن اینکه بسیاری از کشورها خریدار مواد خام هستند و خودشان کارخانه دارند و مشتری کالای نهایی نیستند. مثلا بجای بنزین نفت می خرند و در پالایشگاه های خود بنزین تولید می کنند . نکند برخی دوستان می خواهند به آفریقا و برزیل بگویند شیر قهوه بجای قهوه صادر کن. جالب است بدانید اوره کالای نهایی است اما مشمول عوارض شده است. چرا روی این محصول عوارض صادراتی وضع شده؟ براساس ماده ۲۳ احکام دائمی توسعه و براساس ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید دولت نباید بر روی  کالاهایی که مازاد بر نیاز داخلی است ،  عوارض لحاظ کند. با این شرایط حتی در حوزه پتروشیمی هم کاهش صادرات خواهیم داشت،  وقتی کاهش صادرات اتفاق می‌افتد، قیمت دلار هم افزایش پیدا می‌کنند.  

محمودی اصل گفت: دولت با نرخ عجیب خوراک و مصوبه و غریب عوارض صادراتی بنیاد سرمایه گذاری و تولید را نابود می کند و هیچ انگیزه و توجیه اقتصادی داخلی برای جذب در اقتصاد ایران وجود ندارد اما در لایحه برنامه هفتم توسعه سالانه ، دولت حداقل 10 میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی لحاظ کرده است که حتی 1 دلار جدید هم غیر ممکن است. از سوی دیگر  صادرات غیر نفتی با رشد  سالانه ۲۳ درصدی آورده شده است رشد کند، که با این شرایط قطعا کاهشی خواهد بود. تناقض‌های بسیاری وجود دارد و تئوری‌ها و نظرات غیر کارشناسی ،غیرعلمی ، انحرافی و مشکوک  مسر تصمیمات کارشناسی را تحت تاثیر قرار می دهد. مشکل این است که برخی از تصمیم گیران، نمی دانند حاشیه سود، بهای تمام شده چیست، نمی‌دانند که سهامدار پتروشیمی‌های  بورس صندوق‌های بازنشستگی و سهام عدالت هستند، به دنبال ضربه زدن به شرکت‌هایی هستند که ما را در تحریم‌ها کمک کرده‌اند تا تحریم‌ها کشور را به زانو درنیاورد. بدنبال ایجاد رانت در قیمت ارز و قیمت کالاهای پتروشیمی ،فولادی و .... به نفع دلالان هستند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: شرکتی که چند  سال  پیش 100 میلیارد سود داشته، به جهت تورم  الان 700  میلیارد سود می‌کند. با آن ۱۰۰ میلیارد چندسال پیش می توانست یک خط تولید اضافه کند الان با 700 میلیارد نمی تواند یک تعمیرات اساسی انجام دهد. به دلیل تورم و عدم انجام تجدید ارزیابی دارایی ها، ذخیره گیری مناسبی صورت نمی گیرد. شاهد فرسوده تر شدن صنایع هستیم. حاشیه سود فروش به زیر 20 درصد رسیده اما به دلیل بزرگ شدن اعداد، عده ای ناآگاه سیگنال دست درازی در جیب تولید را می دهند.

محمودی گفت: شرکت‌های بزرگ  توان رقابت و سرمایه گذاری و سود های بزرگ را دارند اما در دهه های اخیر شرکت های ما متناسب با رقبا رشد نکرده اند . ارزش آرامکو عربستان دو هزار میلیارد و سود آن 156 میلیارد دلار یعنی 50 درصد بیشتر از اپل شده است. این در حال است که ،ارزش شرکت های  پتروشیمی و پالایشی  ما به 70 میلیارد دلار نمی‌رسد. صادرات شرکت های پتروشیمی ما 14 میلیارد دلار بوده است . این مقایسه نشان می دهد جریان انحرافی و خودزنی ها  به دنبال تضعیف بیشترتولید و تامین منفع دشمنان و رقبا هستند. بجای استفاده ظرفیت ها و تقویت شرکت ها که بعنوان گاو شیرده هم مالیات و اشتغال و چرخه تولید و هم ارزآوری را بهمراه  دارند با برخی تصمیمات به طمع زودگذر گوشت، تولید را سر می برند.

وی افزود: مبنای سودآوری حاشیه سود فروش است. مبنای دیگر حاشیه سود از محل ارزش ذاتی یا ارزش جایگزینی است. به طور میانگین حاشیه سود نسبت به سرمایه گذاری به روز شده زیر ۴ درصد کاهش پیدا کرده است. وقتی کل دارایی یک فرد در بازار مسکن ۶۰ درصد سود می‌دهد، در بازارهای دلار و سکه بیش از  ۱۰۰ درصد سود می‌دهد، در سود بانکی بیش از ۲۰ درصد سود می‌دهد و در تولید 4 درصد وضعیت مشخص است. هیچ سرمایه ای به سمت تولید حرکت نمی کند . 

وی درخصوص جزئیات جلسه فعالان بورس با رئیس مجلس هم گفت: قرار بر این شده است که چند ماده در حمایت از تولید و بازار سرمایه به برنامه هفتم اضافه شود و از سوی دیگر بندهای حمایتی مخصوصا بند جز ۴ ماده ۱ قانون الحاق ۲ در خصوص تعیین نرخ خوراک، جبران خسارت شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی را از محل قطعی خوراک، بحث تخفیف تا ۳۰ درصد واصل 90 در جبران خسارت ناسی از قیمت گذاری دستوری ، ماده ۲۳ احکام دائمی توسعه و براساس ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید و ... که حمایت از تولید در آنها لحاظ شده است پیگیری شود و از ظرفیت های قانونی  مجلس یرای اجرای آنها استفاده شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24