دبیر انجمن خودروسازان: قیمت گذاری دستوری خودرو لغو می شود وزیر صمت موافقت خود را با حذف قیمت گذاری اعلام کرده است احمد نعمت بخش گفت: ما بارها تأکید کردیم که خودروسازان نمی توانند، تمام مواد اولیه و قطعات خود را با قیمت آزاد تهیه کنند، اما محصولات خود را با قیمت های دستوری و...
بورس24 : بحران ارزی در صنعت خودروسازی به بدترین روزهای خود رسیده است. تا جایی که امروز وزارت صمت طی نامهای اعلام کرد که خودروسازان به فکر تامین ارز خود از مبادی گوناگون باشند. احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان، نیز در گفتگو با تجارتنیوز این موضوع را تائید کرد.
عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیر کل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، امروز، یکشنبه، 22 مرداد 1402، طی نامهای خطاب به سه انجمن خودروسازان، موتورسیکلتسازان و دوچرخهسازان خواسته برای تامین ارز مورد نیاز به فکر صادرات باشند یا اینکه از دیگر صادرکنندگان ارز مورد نیاز خود را تامین کنند. در این زمینه گفتگویی با احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان، انجام داده است که در ادامه می خوانید.
بر اساس نامهای که امروز منتشر شد، وزارت صمت تخصیص ارز به خودروسازان را لغو کرد. آیا انجمنهای ذیربط در جریان این تصمیم قرار داشتند؟
حدود یک ماه پیش وزیر صمت تلویحاً به بنده و دیگر مسئولان مربوطه اعلام کرد که به فکر تامین ارز به روشهای گوناگون برای ادامه فعالیتهای خود باشیم.
طبق این اظهارات از همان زمان مشخص شد که تأمین ارز مورد نیاز صنعت خودروسازی یا باید از طریق صادرات خودرو و کالاهای مربوطه صورت بگیرد یا از طریق خرید ارز تولیدکنندگان و صادرکنندگان دیگر کالاها.
از آنجایی که بهانه قیمتگذاری دستوری تخصیص همین ارزها بود، آیا با حذف تخصیص ارز به خودروسازان که اصولاٌ در تأمین قطعه و مواد اولیه به کار میرود، امکان لغو قیمتگذاری دستوری خودروهای داخلی وجود دارد؟
ما بارها تأکید کردیم که خودروسازان نمی توانند تمام مواد اولیه و قطعات خود را با قیمت آزاد تهیه کنند، اما محصولات خود را با قیمت های دستوری و طرحهای فروش تضامنی به فروش برسانند.
وزیر صمت نیز ضمن تایید این نکته موافقت خود را با حذف قیمتگذاری اعلام کرد و قرار شد از امروز خودروسازان ارز خود را به روشهای گوناگون در بازار آزاد تهیه کنند، اما در ازای حذف این حمایت دولتی محصولات خود را با قیمت آزاد در بازار به فروش برسانند.
آیا خودروسازان با عدم تخصیص ارز نیمایی و فروش خودرو با قیمت آزاد موافق هستند؟
بله، به طور حتم این روش برای خودروسازان بهتر است، چراکه سالیان طولانی است که خودروسازان و بهویژه خودروسازان دولتی به دلیل قیمتگذاری دستوری زیانهای انباشته چند هزار میلیارد تومانی را متحمل شدهاند. با حذف این شیوه قیمتگذاری خودروسازان میتوانند پس از مدتها خود را از زیر بار فشار این زیانهای انباشته برهانند.
از اصلی ترین فواید حذف قیمت گذاری دستوری در بازار خودرو میتوان به حذف تقاضای کاذب برای خودرو اشاره کرد. زمانی که خودرو در بازار آزاد تکنرخی شود، قطعا تعداد زیادی از تقاضاهای خودرو حذف میشوند، چراکه بسیاری از مردم تنها برای حفظ ارزش پول خود به دنبال بهره بردن از رانت موجود در بازار خودرو هستند.
نیاز واقعی کشور در حوزه خودرو سالانه یک میلیون دستگاه است، درحالی که امروز خودروسازان به دلیل چند نرخی بودن خودرو، با حجم بسیار زیادتری از تقاضا برای دریافت خودرو مواجه هستند.
قیمت گذاری دستوری تا چه حد برای خودروزسازان زیانده بوده است؟
قیمت گذاری دستوری همیشه برای تمام صنایع زیانده بوده است. برای اثبات این موضوع کافی است تا به تجربههای قیمتگذاری دستوری در تمام دنیا نگاهی شود.
حتی در کشور ایران در زمان فعالیت دولت محمود احمدینژاد قیمتگذاری لبنیات دستوری شد و در پی این اتفاق کیفیت و حجم مواد لبنی به شکل چشمگیری افت کرد. برای مثال داخل بطریهای شیر، آب میریختند یا کف ظرفهای ماست را بالاتر میآوردند تا حجم ظرف کمتر شود.
خودروسازان دولتی تعداد زیادی تعهدات معوق از زمستان سال گذشته دارند، تکلیف متقاضیان این خودروها با قیمتهای جدید چه میشود؟
تا جایی که من اطلاع دارم اکثر متقاضیان خودروهای داخلی تنها بخشی از مبلغ خودرو را پرداخت کردهاند و در قراردادشان قید شده است که برای دریافت خودرو باید با قیمت مصوب زمان تحویل، تکمیل وجه کنند.
در نتیجه تمام این متقاضیان به جز افرادی که خرید تضامنی داشتند و تمام وجه خودرو را پرداخت کردهاند در صورت هر افزایش قیمتی توسط کارخانه باید مبلغ پرداختی نهایی خود را متناسب با قیمت اعلامی کارخانهها تغییر دهند.
قطعی برق واحده الی صنعتی تا چه میزان به چرخه تولید خودرو آسیب وارد کرده است؟
تا به این لحظه پیمایش دقیقی در رابطه با این موضوع انجام ندادهایم، اما بیش از آنکه خودروسازان از قطعی برق لطمه ببینند، قطعه سازان متضرر شدند.
البته در نتیجه نهایی تغییری ایجاد نمیشود، چراکه خودروسازان با استفاده از خوراک قطعه سازان می توانند خودرو تولید کنند. برای مثال مطابق با قرارداد خودروساز با قطعه ساز، قرار است تا روزانه 3000 صفحه کلاچ به کارخانه خودروسازی برسد، اما به دلیل قطعی برق، این تعداد به روزانه 2500 عدد می رسد؛ این کاهش تعداد قطعات ورودی در نهایت منجر به کاهش تولید خودرو می شود.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.