Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس 24: سرمایه گذاری صدر تامین از جمله بزرگترین هلدینگ های فعال در صنعت و معدن کشور بوده که در حوزه هایی نظیر مس ، طلا ، فولاد و ... ورود کرده و با سرمایه گذاری های هوشمندانه در حال اجرای پروژه های ارزشمندی است.

می دانید اگر سال 98 تاصیکو خریده بودید ، سرمایه شما اکنون چند برابر شده بود؟

بورس24 :

سرمایه گذاری صدر تامین از جمله بزرگترین هلدینگ های فعال در صنعت و معدن کشور بوده  که در حوزه هایی نظیر مس ، طلا ، فولاد و ... ورود کرده و با سرمایه گذاری های هوشمندانه در حال اجرای پروژه های ارزشمندی است. استارت معاملات این نماد در اردیبهشت ماه دوره 1398 در بازار دوم بورس اوراق بهادار در قیمت 220 تومان زده شد و پس از گذشت تقریبا 4 سال در اردیبهشت ماه 1402 با لمس قیمت 1.800 تومان ،  با ثبت سود سرمایه 720% کام سرمایه گذاران بلندمدت خود را شیرین کرد.

این غول سرمایه گذاری با سرمایه اسمی 3.1 همتی ، مارکت کپی به ارزش 585 هزار میلیارد تومان داشته و تقریبا 33% سهام آن تحت مالکیت سرمایه گذاری تامین اجتماعی است ؛ فلذا این شرکت در تدوین راهبرد های عملیاتی و مالی مجموعه نقش کلیدی دارد.  

ساختار سرمایه (  Capital Structure  ) هر واحد تجاری ارتباط بسیار تنگاتنگی با توانمندی مالی ( Financial Capability  ) ، پتانسیل سود آوری ( Potential Profitability ( و ارزش آفرینی  (Value creation  )  آن شرکت دارد و پشت پرده نحوه به کارگیری و تخصیص منابع مالی و عملیاتی را نمایان می سازد. بر خلاف بسیاری از واحد های بورسی که زیر بار بدهی های هنگفت در حال دست و پا زدن هستند و هر ماه مبالغ بالای نقدینگی برای بازپرداخت این بدهی ها از بیزینس آنها خارج می شود (Cash outflow ) ، تیم مدیریتی با تجربه تاصیکو در تامین مالی عملیات خود بیشتر از منابع مالکان استفاده کرده و همین امر مزیت رقابتی قابل ملاحظه ای برای شرکت ایجاد کرده ؛ به طوریکه بخش اعظم ساختار سرمایه ، در حدود 91% معادل 12.9 همت ، از حقوق مالکانه تامین شده است. ثمره این اقدام شایسته آن است که نه تنها ساختار سرمایه از سلامت بالایی برخوردار بوده و عملا ریسک مالی خاصی پیرامون عملیات شرکت وجود ندارد ، بلکه سرمایه در گردش و نقدینگی واحد تجاری به جای خروج از بیزینس ، در عملیات جاری و یا طرح های توسعه در دست اجرا به طور بهینه و کارآمد سرمایه گذاری خواهد شد و در گذر زمان ارزش افزوده چشمگیری نصیب سهامداران خواهد کرد ؛ موضوعی که تیم مدیریتی این غول سرمایه گذاری در آن تخصص بالایی داشته و به نوعی سرآمد صنعت خود محسوب می شود ؛ چرا که در دوره 1401 نسبت های بازده دارایی ها ، بازده حقوق صاحبان سهام ، نسبت مالکانه و گردش دارایی ها به ترتیب 53% ، 54% ، 97% و  62% محاسبه شده اند که بالاترین درصد ها در مقایسه با رقبا بوده و از این حیث کارنامه درخشانی از تیم مدیریتی بر جای مانده است.

در صورت وضعیت مالی منتهی به اردیبهشت 1402 ، مانده 7 هزار میلیاردی سود انباشته حرف های زیادی برای گفتن دارد. بسیاری از تحلیلگران اهمیت ویژه ای برای مانده این حساب  قائل هستند ؛ چرا که این رقم از پتانسیل های سود آوری نهفته در دل شرکت خبر می دهد و افزایش سرمایه از این محل نتایج بسیار مثبتی برای شرکت به همراه خواهد داشت. نخست آنکه در صورت افزایش سرمایه از محل سود انباشته و تزریق منابع مالی حاصل به عملیات جاری و یا هدایت بهینه و سرمایه گذاری آنها در پروژه های پربازده ، نه تنها ثروت سهامداران در اثر ارزش زمانی پول ( تورم ) و هزینه فرصت ، کاهش نخواهد یافت ؛ بلکه مجراهای درآمدی جدید برای شرکت ایجاد خواهد شد که نوعی تضمین برای فعالیت های آتی شرکت تلقی می شود. علاوه بر نتایج مذکور ، اصلاح و بهبود ساختار مالی بیزینس را نیز در نظر بگیرید که تاثیر مستقیمی بر اعتبار مالی شرکت داشته و بهبود جایگاه واحد تجاری در صنعت را به دنبال خواهد داشت. شایان ذکر است که بر اساس مصوبه هیات وزیران ، شرکت هایی که سرمایه خود را از محل سود انباشته افزایش دهند ، مشمول نرخ صفر مالیاتی می شوند ؛ فلذا صرفه جویی مالیاتی قابل ملاحظه ای نصیب شرکت خواهد شد که سبب تقویت نقدینگی و بنیه مالی شرکت می شود.

بررسی صورت جریان نقدی واحد تجاری تصویر روشنی از دیگر برگ برنده تیم مدیریتی تاصیکو یعنی نحوه کنترل و تخصیص نقدینگی که از آن به شریان های حیاتی بیزینس تعبیر می شود ، ارائه می کند. در این دوره ، خالص وجوه نقد ناشی از فعالیت های عملیاتی شرکت جهش سنگین 116% را به نمایش گذاشته و با افزایش 2.09 همتی نسبت به مقطع مشابه  به 3.89 هزار میلیارد تومان رسیده است ؛ رویدادی که در تعداد انگشت شماری از واحد های بورسی قادر به رویت آن هستید. چنین رشد چشمگیری نه تنها اثربخشی و کارآمدی عملیات اصلی شرکت را در کوتاه مدت بهبود بخشیده ، بلکه تاثیر بسیار مثبتی بر قدرت مالی بیزینس داشته و دست مدیریت را برای پیشبرد هر چه بهتر طرح های توسعه باز تر خواهد کرد که این امر ، در گذر زمان رشد برندینگ و افزایش ارزش شرکت و در نهایت فزونی ثروت سهامداران را به دنبال خواهد داشت.

صورت عملکرد مالی سال مالی منتهی به اردیبهشت 1402 تفاوت های بنیادی قابل ملاحظه ای را نسبت به دوره قبلی نشان می دهد. تیم سرمایه گذاری شرکت در این دوره عملکرد خارق العاده ای را به نمایش گذاشته و با تخصیص کارآمد منابع مالی توانسته از محل فروش سرمایه گذاری ها 913 میلیارد تومان سود کسب کند که نسبت به مقطع مقایسه ای ، از پرش باورنکردنی 600% حکایت دارد. علاوه بر آن ، سود سهام دریافتی از واحد های زیرمجموعه  که طی سنوات گذشته رشد باثباتی داشته ، در این دوره با ثبت جهش سنگین 2.36 هزار میلیاردی به 6.77 همت رسیده است که این رشد چشمگیر از بهبود نتایج عملیاتی و مالی واحد های تابعه در سایه استراتژی های اثربخش هلدینگ مادر خبر می دهد. رشد پیوسته کلیدی ترین مجرای درآمدی شرکت در نمودار زیر قابل رویت است:

م

به طبع رشد اساسی مجراهای درآمدی ( سود سهام دریافتی و عملیات سرمایه گذاری ) ، ارزش مجموع درآمد های عملیاتی سالانه واحد تجاری بالغ بر 7.7 هزار میلیارد گزارش شده که نسبت به مقطع مقایسه ای ، برخلاف بسیاری از واحد های بورسی ، تورم محیط اقتصادی کشور را به زیبایی پشت سر گذاشته و با ثبت جهش 70%  به میزان 3.14 همت افزایش را نشان می دهد. نمودار تغییرات درآمد سالانه شرکت به شرح زیر است:

خ

رشد مداوم درآمد ها و کنترل اثربخش هزینه ها از شروط اساسی بهبود عملکرد ها شرکت ها بوده که غایت هر تیم مدیریتی است. عملکرد سنوات گذشته کادر اجرایی تاصیکو نگرانی از این بابت برای سهامداران باقی نگذاشته و گارد صعودی نمودار سود عملیاتی واحد تجاری مهر تاییدی بر این ادعا است. شایان ذکر است که حاشیه سود عملیاتی تاصیکو در صنعت حرف اول را می زند که گواه پتانسیل سود آوری بالای عملیات شرکت است. حاشیه سود عملیاتی این دوره  عدد باورنکردنی 99% محاسبه شده ، یعنی به ازای هر 100 تومان درآمد عملیاتی ، 99 تومان سود عملیاتی عاید سهامداران شده است.  

خ

ماحصل عملکرد سالانه تیم مدیریتی واحد تجاری ، رویت 7.63 هزار میلیارد تومان سود خالص در گزارش سود و زیان شرکت است که به ازای هر سهم تقریبا 250 تومان سود به سهامداران تقدیم شده است. سود خالص این غول سرمایه گذاری نسبت به مقطع مقایسه ای ، رشد چشمگیر 72% را ثبت کرده و به میزان 3.18 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. چنین آمار و ارقامی شرکت را به محلی امن برای سرمایه سهامداران تبدیل کرده است و نگرانی از بابت عقب ماندن از تورم ، کاهش ارزش شرکت و ... برای سهامداران باقی نگذاشته است.

ح

شایان ذکر است که بر اساس اطلاعیه منتشر شده در سایت کدال ، مجمع عمومی عادی دوره مالی منتهی به 31/02/1402 در روز یکشنبه مورخه 05/06/1402 برگزار خواهد شد و در این جلسه در خصوص سود تقسیمی تصمیم گیری خواهد شد. گفتنی است که بر اساس آمار ، سهامداران این غول سرمایه گذاری در سنوات گذشته دست پر جلسه مجمع را ترک کرده اند و ظرف 3 سال گذشته ، بالای 70% سود خالص بین سهامداران تقسیم شده است.


1)     دوره مالی 1399: تقسیم 77% سود خالص
2)     دوره مالی 1400 : تقسیم 72% سود خالص
3)     دوره 1401 : تقسیم 91% سود خالص

در تاریخ نگارش این مقاله اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر است:

قیمت پایانی : 8.660 ریال    
ارزش بازار : 584.550 میلیارد
نسبت p/e : 7.66
نسبت  p/e گروه : 8.81

نمودار قیمت سهم نیز به شرح زیر تحلیل شده است:

عبارت معروف تکنیکال دنباله رو فاندامنتال است به وضوح در نمودار سهم قابل رویت است. در پی انتشار گزارشات و اخبار بنیادی مثبت ، نمودار سهم نیز در چند ماهه گذشته گارد صعودی قوی گرفته و رالی صعودی  آبان 1401 سهم به ثبت 180% بازدهی ختم شد. هم اکنون سهم در حال استراحت بوده و به منطقه ای رسیده که فاکتور های حمایتی مثبتی نظیر خط روند میان مدت ، میانگین متحرک بلند مدت 200 روزه و سطح حساس 38% فیبوناچی در آن دیده می شود ؛ فلذا احتمال شروع مجدد حرکت صعودی در این منطقه بسیار بالا ارزیابی می شود.
منطقه قیمتی 1.000 تومان نیز به عنوان نخستین ایسگاه سیو سود معامله گران در نظر گرفته می شود.

م

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24