وی تصریح کرد: خودرو یک کالای سرمایه ای بود که فروش آن از طریق بورس کالا باعث شد؛ علاوه بر واقعی شدن قیمت ها در بازار، به تبدیل شدن خودرو در قالب یک کالای مصرفی کمک کند.
بورس24 : جمشید ایمانی رئیس هیات مدیره گروه بهمن با اشاره به متوقف شدن فروش خودرو از طریق بازار سرمایه و چالش های ایجاد شده به خبرنگار شاخص بورس اظهار داشت: خودروسازان همچنان پیگیر فروش خودرو از طریق بورس کالا بوده و اعتراضات به دستور شورای رقابت ادامه دارد.
وی تصریح کرد: خودرو یک کالای سرمایه ای بود که فروش آن از طریق بورس کالا باعث شد؛ علاوه بر واقعی شدن قیمت ها در بازار، به تبدیل شدن خودرو در قالب یک کالای مصرفی کمک کند.
جمشیدی با تاکید بر اصلاح و یا ابطال صورتجلسه ۵۴۳ یادآور شد: خودرو صنعت انحصاری نبوده از این رو شورای رقابت نمی تواند دستوری مبنی بر فروش و یا توقف خودور ارائه دهد.
رئیس هیات مدیره گروه بهمن یکی از نتایج فروش خودرو از طریق بورس را تعادل بازار عنوان کرد و گفت: دولت نیز می توانست از این طریق بازار را ساماندهی و نرخ ها را به نفع تولید کننده مدیریت کند.
جمشیدی زیان خودروسازان از قیمت گذاری دستوری را ۳۵۰ هزار میلیارد تومان دانست و افزود: هرچند نرخ ها در بورس کالا معادل ۲۰ درصد ارزان تر از بازار بوده و به نوعی در بازار سرمایه، کف قیمت عرضه شد اما در همان بازه زمانی کوتاه، سود چندین هزار میلیارد تومانی را برای صنعت زیان دیده خودرو به ارمغان آورد.
یادآور می شود؛ شورای رقابت در گذشته صراحتا با ارسال نامهای به بورس کالا تنها چند خودرو را مشمول قیمتگذاری و خارج از بورس کالا تشخیص داد، ولی از ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ و به یکباره تمامی خودروهای سواری را مشمول مصوبه شورای رقابت و حضور در سامانه یکپارچه تشخیص داد و هم اکنون عرضه آنها در بورس کالا متوقف شده است.
ایمانی با انتقاد از قیمت گذاری دستوری خودرو تصریح کرد: در چند دهه اخیر خودروسازان تعیین کننده قیمت و نحوه فروش نبوده و همین موضوع باعث شده تا مدیریت نقدینگی خود و بازار را نداشته و زیان روزافزون را تجربه کنند.
رئیس هیات مدیره گروه بهمن یادآور شد: خودرو سازان تمایل به فروش محصولات خود از بازار سرمایه دارند و این مهم همچنان با کمک شورای عالی بورس پیگیری می شود.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.