Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

همه می‌دانیم که بازار برای خروج از این فضا و روشن شدن کف قیمت‌‌ها نیاز به شوک‌های اساسی دارد. این شوک، تلفیقی از انتشار اخبار مثبت، تحولات بنیادی شرکت‌ها در گزارش‌های 3 ماهه و تزریق نقدینگی خواهد بود و بطور قطع اخبار بدون پول و پول بدون خبر نمی‌تواند به تنهایی حریف جریان سرخوردگی فعلی شود.

پیش‌بینی وضعیت بورس 26 تیر 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران معاملات دومین روز کاری هفته را در مسیر تحرکات نیمه دوم بازار شنبه، ضعیف و با عرضه‌های نسبی و برتری فروشندگان آغاز کرد اما هر چه از دقایق ابتدایی بازار دورتر می‌شدیم؛ بواسطه ضعف دست خریداران، فروشنده‌ها گارد تهاجمی قوی‌تری گرفتند و در همین راستا حرکت رو به پائین قیمت‌ها را داشتیم؛ تا جایی که به یکباره فشار فروش تشدید شد و شاخص کل با افت جدی 50 هزار واحدی به ابتدای کانال 2 میلیون واحد سقوط کرد !! اگرچه برای بازار روز گذشته چشم‌انداز مثبتی ترسیم نشده بود و انتظار بازاری رکودی و ضعیف می‌رفت اما حق نگذریم، چنین افتی را هم پیش‌بینی نمی‌کردیم.

متاسفانه بازار حرفی برای گفتن باقی نگذاشته و فضای بی‌اعتمادی به شکل عجیبی گسترش یافته است. افت جدی حجم و ارزش معاملات در کنار تداوم خروج نقدینگی نشان می‌دهد که معامله‌گران حقیقی امید چندانی به وضعیت پیش روی بازار ندارند. با توجه به در پیش بودن مجامع شرکت‌های بزرگ، به نظر تا پایان هفته و حتی روزهای ابتدایی هفته آتی، حجم و ارزش معاملات باز هم افت کرده و حتی به سطوح 4 و کمتر از 4 همتی برسد. این موضوع اجتناب ناپذیر است؛ چراکه در همین مدت کوتاه قرار است مجمع بیش از 100 شرکت بزرگ بورسی و فرابورسی برگزار شود.

در 4 روز کاری پیش رو تمرکز تحلیلگران بازار به روی تحولات کدال و اخبار مجامع خواهد بود. (البته اگر دولت اخبار منفی را متوقف کند و دست از سر بازار بردارد !!) جالب است که شرکت‌ها همواره روزهای پایانی مهلت برای انتشار گزارش‌ها را، زمان مناسبی برای ارائه گزارش‌ها می‌دانند و اعتراض سهامداران و تحلیلگران و برخی از رسانه‌ها هم هیچ تاثیر در رویکرد آنها ندارد و نهاد ناظر هم خداروشکر صرفا در بخش‌های بازدارندگی خریداران و گرفتن ترمز رشد بازار نظارت دارد و هیچ اقدام تنبیهی یا تشویقی برای رفع این معضل صورت نمی‌گیرد !

کماکان معتقدیم که تلفیقی از اصلاح جدی قیمت‌ها، رسیدن گزارش‌های 3 ماهه و اخبار مجامع می‌تواند نقطه عطفی برای روشن شدن کف قیمت در بسیاری از سهم‌ها باشد. البته نمی‌توان منکر این موضوع شد که اثرات تصمیمات اخیر، منجر به بی‌اعتمادی و از بین رفتن امنیت سرمایه‌گذاری شده اما به هر جهت بازار برای خروج از این وضعیت و شناسایی یک کف جدید نیاز به تحولات بنیادی و روشن شدن فضای سودسازی شرکت‌ها دارد.

درخصوص مجامع، دو نکته مهم و موثر برای روند آتی بازار وجود دارد. نکته اول بحث تقسیم سود و ایجاد جریان نقدی مناسب است که همزمان با رسیدن گزارش 3 ماهه می‌تواند P/E شرکت‌ها را باری دیگر و به بهترین شکل ممکن تعدیل کند. و نکته دوم، اخبار مربوط به تجدید ارزیابی شرکت‌ها است که احتمالا در مجامع شرکت‌های خودرویی بیشتر مورد بحث قرار خواهد گرفت و می‌تواند تاثیر روانی در روند بازار داشته باشد.

و نکته آخر اینکه گویا برنامه حمایت گسترده‌تر از بازار توسط برخی از حقوقی‌ها در دستور کار قرار گرفته است. شنیده‌های موثق حاکی از آن است که طی روزهای آتی صندوق توسعه بازار اقدام به انتشار اوراق تبعی با حجم مناسب جهت تجهیز بیشتر منابع برای حمایت از بازار خواهد نمود. برخی از این خریدها بواسطه حمایت از بازار و به نوعی دستوری است و برخی دیگر جنبه تحلیلی دارد. سابقه چنین اتفاقاتی در بازار وجود داشته و می‌تواند پالس مثبتی برای بازار قلمداد شود. البته نکته جالب ماجرا اینجاست که پس از رسیدن این خبر، فشار فروش بیشتری به بازار دیکته شد.

به هر جهت همه می‌دانیم که بازار برای خروج از این فضا و روشن شدن کف قیمت‌‌ها نیاز به شوک‌های اساسی دارد. این شوک، تلفیقی از انتشار اخبار مثبت، تحولات بنیادی شرکت‌ها در گزارش‌های 3 ماهه و تزریق نقدینگی خواهد بود و بطور قطع ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار روز گذشته ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24