Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

این روزها در بین تنوع ابزارهای مالی بازار سرمایه، شاهد ابزاری هستیم که به طریقی، نقش پوشش ریسک به خصوص برای حقوقی‌های بازار و صندوق‌های درآمد ثابت را ایفا می‌کند و آن اوراق اختیار معامله است. بدون شک شناخت و آگاهی نسبت به این ابزار و دریافت خدمات اولیه آن مانند مجوز معاملات فروش اختیار بدون دریافت وجه تضمین از گام‌های اصلی است که کارگزاران بازار سرمایه می‌توانند در فهرست خدمات خود قرار دهند ولی تنها اندکی از کارگزاری‌های فعال هستند که پیش دستی کرده و این خدمت را با اختصاص یک تیم خبره از مدتی قبل به مشتریان خود ارائه داده‌اند که نام کارگزاری کارآمد به دلیل نوع خدمات معاملات و آموزش بیش از سایرین به گوش خورده است.

مدیرعامل کارگزاری کارآمد در گفتگو با بورس 24 اعلام کرد؛ انجام معاملات آپشن بدون اخذ وثیقه

بورس24 : این روزها در بین تنوع ابزارهای مالی بازار سرمایه، شاهد ابزاری هستیم که به طریقی، نقش پوشش ریسک به خصوص برای حقوقی‌های بازار و صندوق‌های درآمد ثابت را ایفا می‌کند و آن اوراق اختیار معامله است. بدون شک شناخت و آگاهی نسبت به این ابزار و دریافت خدمات اولیه آن مانند مجوز معاملات فروش اختیار بدون دریافت وجه تضمین از گام‌های اصلی است که کارگزاران بازار سرمایه می‌توانند در فهرست خدمات خود قرار دهند ولی تنها اندکی از کارگزاری‌های فعال هستند که پیش دستی کرده و این خدمت را با اختصاص یک تیم خبره از مدتی قبل به مشتریان خود ارائه داده‌اند که نام کارگزاری کارآمد به دلیل نوع خدمات معاملات و آموزش بیش از سایرین به گوش خورده است.

به همین بهانه بورس24 در گفتگویی تفصیلی با «امین سهل‌البیع» مدیرعامل کارگزاری کارآمد به بررسی و چیستی معاملات اختیار معامله، کاربرد آن برای تمام سرمایه‌گذاران و همچنین ریسک‌های موجود در بازار آپشن و خدمات در حال ارائه آپشن توسط کارگزاری کارآمد پرداخته است.

سهل‌البیع در ابتدای اظهارات خود، آپشن را یکی از ابزارهای کنترل و مدیریت ریسک در دنیا عنوان کرد و افزود: با وجود شهرت این ابزار در دنیا، قدمت چندانی از آن در بازار داخلی وجود ندارد و نخستین آپشن مربوط به سه سهم فولاد مبارکه، ملی مس و ایران‌خودرو در سال 95 بود. این ابزار به تدریج عمق پیدا کرد و امروزه حجم و ارزش معاملات اختیار معامله افزایش داشته و انتظار می‌رود تا در آینده نه چندان دور یکی از ابزارهای کارآمد در بین حقوقی‌های بازار و صندوق‌ها باشد.

وی اظهار کرد: به طور کلی قراردادهای آپشن ابزار قدرتمندی هستند که می‌توانند برای مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار گیرند و فقط کافی است تا مسیر و زمان حرکت دارایی پایه را بدرستی پیش‌بینی شود. این ابزار با توجه به ویژگی اهرمی خود می‌تواند بازدهی بالاتری نسبت به دارایی پایه ایجاد کند.

کسب سود حتی در روزهای منفی با ابزار آپشن!

سهل‌البیع به ارتباط بین نوسان بازار سرمایه و نقش اختیار معامله اشاره و خاطرنشان کرد: حتی برای مواقعی که انتظار مشاهده روند منفی یا خنثی برای بازار بورس وجود داشته باشد، می‌توان با ابزار آپشن و انتخاب یک استراتژی صحیح، سود کسب کرد.

مدیرعامل کارگزاری کارآمد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خدمات معاملات آپشن توسط تمام کارگزاری‌ها در دسترس است یا خیر، گفت: با توجه به نوع معاملات اختیار و ریسک‌هایی که بر آن مترتب است در گام نخست نیاز است تا فرهنگ‌سازی و آموزش‌های لازم در این حوزه ارتقا یابد. حتی لازم است تا دانش کارشناسان خدمات دهنده در این حوزه در کارگزاری‌ها ارتقا یابد و آموزش‌های لازم را در این بخش کسب کنند.

پوشش ریسک بدون درگیر کردن وجه تضمین در کارآمد

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز تمام شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات معاملات برخط  OMS موفق نشدند تا سامانه‌های آنلاین را برای دریافت خدمات اختیار معامله تجهیز کنند در نتیجه دریافت این خدمات برای کاربران با دشواری‌هایی همراه است و انتظار می‌رود به مرور همراستا با افزایش متخصصان فعال در حوزه معاملات آپشن، زیرساخت‌ها و دستورالعمل‌های این حوزه نیز ارتقا یابد. برای مثال در بازه کنونی اکثر کارگزاری‌ها ریسک  موقعیت فروش را قبول نمی‌کنند اما تیم اجرایی کارگزاری کارآمد تلاش کرده تا با در نظر گرفتن تمام جوانب قانونی و پوشش ریسک با روش‌های موجود و بدون درگیر کردن وجه و تحمیل هزینه به عنوان تضمین، معاملات آپشن را در بخش فروش هم به سادگی برای فعالان این بازار فراهم کند.

سهل‌البیع در خصوص ریسک‌های موجود در بازار آپشن گفت: یکی از مشکلات موجود روی این ابزار در بازه فعلی، آشنایی کمتر حقوقی‌های بازار با این ابزار مالی است. ابزاری که می‌تواند بسیاری از گره‌های شرکت‌های حقوقی را باز کند. همچنین محدود بودن نمادها، عدم آشنایی عمیق فعالان بازار و مشکلات زیرساختی در بخش معاملات بر خط از مشکلات فعلی است. این موضوع منجر شده تا بسیاری از کارهایی که باید سیستمی باشد، در حال حاضر به صورت دستی انجام شود  و در صورت بالا رفتن حجم مشتریان آپشن باید نیروی انسانی اضافه شود که طبیعتا با ارتقا سیستم‌ها  این مشکل هم کم خواهد شد.

مدیرعامل کارگزاری کارآمد به نقش تاثیرگذار آپشن برای حل مشکلات حقوقی اشاره و اذعان کرد: یکی از اقداماتی که ابزار اختیار معامله فراهم می‌کند، تامین مالی از طریق آپشن‌هاست. در گذشته اوراق تبعی راه‌اندازی شده بود ولی این اوراق مشکلاتی مانند نگهداری تا سررسید را داشتند و الزاما ثابت بودن بازدهی و صددرصد بازخرید سهام را منجر می‌شد که از کارآمدی آن کم می‌کرد اما اکنون ابزار اختیار معامله بسیار کارآمدتر عمل خواهد کرد.

وی افزود: از سوی دیگر شرکت‌هایی را داریم که عرضه‌کننده سهام هستند و امکان عرضه سهام را در بازار ندارند چون سهامدار درصدی هستند و خرید فروش این کدها در بازار، موجب ایجاد فضای منفی روی سهم می‌شود؛ در صورتی که با وجود قراردادهای اختیار معامله، سهامدار به راحتی با یک بازدهی مناسب اختیارخریدها را در بازار عرضه می‌کند و خریداران هم می‌توانند سود خوبی از معاملات این اوراق شناسایی کنند.

راه‌حل آپشن برای حقوقی‌های بازار

به گفته سهل‌البیع، ابزار آپشن می‌تواند در مدیریت پرتفوی به شرکت‌های حقوقی کمک کند. به این نحو که ساختارهای ارائه خدمات و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در حوزه آپشن برای خدمات‌گیرندگان، متناسب با شرایطی که دارند قابل طراحی است و می‌تواند در راستای پوشش ریسک پرتفوی حقوقی‌های بازار فعال شود.

مدیرعامل کارگزاری کارآمد یادآور شد: این خدمات با توجه به تخصصی بودن بازار اختیار معامله شاید به سادگی در دسترس نباشد و در کارگزاری کارآمد تلاش شد تا با استقرار تیم متخصص در حوزه آپشن، امکان پیاده‌سازی  همه استراتژی‌ها در حوزه اختیار معامله فراهم باشد تا خدمات‌گیرندگان با حداقل ریسک، پرتفوی سرمایه‌گذاری خود را مدیریت کنند.

سهل‌البیع در خصوص کاربرد ابزار اختیار معامله برای صندوق‌های درآمد ثابت نیز تشریح کرد: بدون شک یکی از متقاضیان اصلی برای این ابزار، صندوق‌های با درآمد ثابت هستند و بسیاری از صندوق‌ها هم در این حوزه ورود کردند، البته هنوز جای کار بسیار دارد و صندوق‌هایی با سایز بزرگ هنوز در این حوزه ورود نکردند. این در حالی است که بخش پرریسک این صندوق‌ها، سهام است و گلایه‌ها در این بخش بیش از سایر بخش‌هاست و اوراق اختیار معامله می‌تواند ریسک معاملات سهام را در این صندوق‌ها کاهش دهد؛ به طوری که در بازارهای با روند خنثی یا نزولی نیز امکان کسب بازدهی 40 تا 50 درصد سالانه را ممکن کند و در بازارهای خوب هم امکان ایجاد بازدهی سالانه 100 درصد متناسب با استراتژی انتخابی فراهم باشد.

وی تاکید کرد: کارایی این ابزار زمانی به درستی مشخص خواهد شد که استراتژی صحیحی برای معاملات انتخاب شود و وجه تمایز این ابزار با سایر ابزارهای موجود نیز همین است که بازار اختیار معامله به نسبت سایر بازارها تخصصی‌تر است. در حقیقت استراتژی‌هایی که برای اختیار معامله وجود دارد این امکان را به شما می‌دهند که با ریسک محدود و حتی نزدیک به صفر بازدهی معقولی ایجاد کنید.

خدمات کارگزاری کارآمد در حوزه آپشن

سهل‌البیع درباره خدمات کارگزاری کارآمد در حوزه آپشن نیز خاطرنشان کرد: همانطور که گفته شد با توجه به جوان بودن بازار اختیار معامله در بازار سرمایه ایران هنوز زیرساخت‌ها و دستورالعمل‌ها در این حوزه کامل نیست و کارگزاران و حتی حقوقی‌های بزرگ بازار هنوز به صورت گسترده اطلاعات کافی و کاملی در اختیار ندارند، اما با وجود تمام مشکلات و کاستی‌هایی که در بازار است، در کارگزاری کارآمد تلاش کردیم تا ارائه خدمات را به کاربران در بازه کنونی که اکثر کارگزاری‌ها ریسک موقعیت فروش را قبول نمی‌کنند، با در نظر گرفتن تمام جوانب قانونی و پوشش ریسک با روش‌های موجود و بدون درگیر کردن وجه و تحمیل هزینه به عنوان تضمین، معاملات آپشن را در بخش فروش هم به سادگی برای فعالان این بازار فراهم کنیم.

آموزش پرسنل و برگزاری دوره‌های آموزش اختیار معامله برای معامله‌گران از دیگر خدماتی است که مدیرعامل کارگزاری کارآمد به آن اشاره کرد.

این فعال بازار سرمایه تاکید کرد: همچنین با توجه به پیچیدگی انتخاب استراتژی‌های معاملاتی در معاملات اختیار  این امکان را فراهم کردیم تا ارائه خدمات مشاوره برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری فراهم باشد و شرکت‌ها بتوانند از فرصتی که در بازار اختیار معامله فعال شده حداکثر بهره را ببرند.

سهل‌البیع با بیان اینکه باید به این مساله توجه داشت که ابزارهای مالی جدید می‌توانند شرایطی را فراهم کنند تا تمام سرمایه‌گذاران با هر میزان ریسک‌پذیری بتوانند کسب بازدهی کنند، گفت: نقش نهاد ناظر هم در راستای تسهیل‌گری حائز اهمیت است و می‌تواند در ایجاد ابزار جدید و فرهنگ‌سازی موثرتر گام بردارد.

مدیرعامل کارگزاری کارآمد در پایان اظهارات خود گفت: در بازارهای جهانی اکنون سهم بازار مشتقه از بازار اصلی بالاتر است و این امکان فراهم می‌شود تا هیجان به دارایی پایه کاهش یابد و شاهد صف خرید و فروش روی دارایی‌های پایه نباشیم.

استراتژی‌های پرکاربرد آپشن

مدیر معاملات مشتقه کارگزاری کارآمد نیز در این خصوص، قراردادهای آپشن را یکی از ابزارهای قدرتمند مدیریت ریسک در بازار سهام عنوان کرد و به خبرنگار بورس24 گفت: از قراردادهای آپشن برای مقاصد مختلفی می‌توان استفاده کرد و در صورتی که سرمایه‌گذار بتواند مسیر و زمان حرکت دارایی پایه را به درستی پیش‌بینی کند به خاطر خاصیت اهرمی که این ابزار دارند می‌تواند بازدهی بالاتری نسبت به دارایی پایه کسب کند. نکته حائز اهمیت در ابزار آپشن این است که در صورت وجود روند منفی و حتی خنثی در بازار، می‌تواند مشتری را به کسب سود برساند.

آدنا طروسیان

«آدنا طروسیان» در ادامه به قابلیت قراردادهای آپشن برای صندوق‌های درآمد ثابت اشاره و اظهار کرد: از ابزار اختیار معامله می‌توان برای صندوق‌هایی که درآمد ثابت دارند، برای کنترل ریسک بهره برد. استراتژی های اختیار معامله این امکان را می دهد تا با ریسک محدود و حتی نزدیک به صفر بازدهی بالاتر از دارایی بدون ریسک کسب کرد.

این فعال بازار اختیار معامله با اشاره به یکی از استراتژی‌های پرکاربرد آپشن گفت: یکی از این استراتژی‌ها covered call است که بر اساس آن، می‌توان با خرید سهام و فروش اختیار خرید، آن سهم را در برابر ریزش قیمت بیمه کرد و حتی با انتخاب این استراتژی به کسب سود رسید.

مدیر معاملات مشتقه کارگزاری کارآمد در خصوص استراتژی دیگری از بازار آپشن گفت: استراتژی اسپرد صعودی یا bull call spread نیز یکی از استراتژی‌های صعودی است که شامل خرید یک اختیار خرید با قیمت اعمال کمتر و فروش اختیار خرید باقیمت اعمال بالاتر  است. باید توجه داشت که هر دو قرارداد باید دارای سهام پایه یکسان و تاریخ انقضا یکسان و هم اندازه باشند.

طروسیان در خصوص تفاوت دو استراتژی مذکور تشریح کرد: تفاوت استراتژیbull call spread با استراتژیcovered call این است که در استراتژی اسپرد به جای خرید سهام اختیار خرید با قیمت اعمال کوچکتر خریداری می‌شود و از آنجا که مشتری برای خرید اختیار به خاطر خاصیت اهرمی که دارد، پول کمتری را پرداخت می‌کند، سرمایه‌گذاری اولیه عدد کوچکتری خواهد بود و بازدهی بالاتر از استراتژی کاورد کال خواهد داشت.

به گفته وی، این‌ قبیل استراتژی‌ها می‌توانند ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را مدیریت کنند، به شرطی که سرمایه‌گذار تخصص لازم را در این حوزه داشته باشد؛ در غیر این صورت این ابزار نیز در عین جذابیت و بازدهی معقول، می‌تواند ابزاری بسیار پرریسک باشد.

مدیر معاملات مشتقه کارگزاری کارآمد ضمن بیان اینکه یکی از مسائلی که سرمایه‌گذاران در حال حاضر با آن روبرو هستند، عدم پذیرش ریسک موقعیت فروش توسط بسیاری از کارگزاری‌هاست، تاکید کرد: در چنین شرایطی کارگزاری کارآمد با در نظر گرفتن تمام جوانب قانونی،امکان اجرای  این استراتژی را بدون مسدودی وجه تضمین فراهم کرده است تا مشتریان دغدغه تامین وجه را نداشته باشند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24