Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

این محاسبه ساده به وضوح نشان می‌دهد که نه‌تنها خبری از حباب قیمتی در بازار نیست که هنوز می‌توان انتظار رشد برای ماه‌های پیش رو را داشت. ضمن اینکه با منعکس شدن اثرات رشد نرخ حواله، برای سال جاری رشد سودآوری شرکت‌ها را خواهیم داشت. در واقع اگر مبنا را بر ثابت ماندن قیمت‌ها تا پایان تیر ماه قرار دهیم، احتمالا P/E بازار با گزارش‌های 3 ماهه 1402 تا سطوح کمتر از 8 واحدی هم تعدیل خواهد شد.

پیش‌بینی وضعیت بورس 31 اردیبهشت 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز اردیبهشت می‌رویم که بازار روز گذشته با وجود رسیدن گزارش خوب 12 ماهه برخی از شرکت‌ها و همچنین توقف روند کاهنده دلار در بازار آزاد، متعادل و با ضعف تقاضا تحت تاثیر رسیدن ابلاغیه وزارت نیرو مبنی بر محدودیت برق برخی از صنایع آغاز کرد و در همین راستا کاهش 23 پله‌ای (معادل 1 درصد) شاخص کل را داشتیم؛ هر چند که با گذر از نیمه نخست بازار، شرایط مقداری بهتر شد و شاهد برقراری تعادل در روند معاملات بسیاری از صنایع بودیم اما در نیم ساعت پایانی باری دیگر فروشنده‌ها مسلط بر بازار شدند. خبر بد اینکه طی روزهای اخیر، حجم و ارزش معاملات کاهشی بوده و این موضوع نشان می‌دهد که کماکان تردیدهایی نسبت به روند آتی بازار وجود دارد.

بسیاری معتقدند بازار تا حدودی از بحران هفته‌های اخیر فرار کرده و جریان پولی که از آن به عنوان پیشران حرکت رو به جلو یاد میشد از بازار خارج نشده و مترصد یک فرصت برای ورود دوباره است. دلیل اصلی این موضوع جذابیت قیمت‌ها است. P/E بازار (مجموع بورس و فرابورس) اکنون در سطوح 10 واحدی قرار داشته و معتقدیم که با انتشار مابقی گزارش‌های 12 ماهه و همچنین برگزاری مجامع (تقسیم سود نقدی) نسبت قیمت به درآمد شرکت‌ها (برای کل بازار) باری دیگر تعدیل و به سطوح کمتر از 9 واحدی خواهد رسید و این در شرایطی است که سقف P/E بازار در سال 99 در حدود 37 واحد و میانگین 3 سال گذشته بیش از 13 واحد بوده است.

این محاسبه ساده به وضوح نشان می‌دهد که نه‌تنها خبری از حباب قیمتی در بازار نیست که هنوز می‌توان انتظار رشد برای ماه‌های پیش رو را داشت. ضمن اینکه با منعکس شدن اثرات رشد نرخ حواله، برای سال جاری رشد سودآوری شرکت‌ها را خواهیم داشت. در واقع اگر مبنا را بر ثابت ماندن قیمت‌ها تا پایان تیر ماه قرار دهیم، احتمالا P/E بازار با گزارش‌های 3 ماهه 1402 تا سطوح کمتر از 8 واحدی هم تعدیل خواهد شد. بنابراین می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که افت اخیر بازار نه یک ریزش بلکه یک اصلاح اما به شکلی تند و غیرمتعارف و دستوری بود و البته نکته مثبت این اصلاح این بود که افت قیمت‌ها سریع بوده و تقریبا بازار از زیر فشار افت بیشتر قیمتی رها شده است. البته در این بین برخی از سهم‌ها بواسطه گزارش‌های ضعیف و یا عدم همخوانی قیمت‌ها با سودهای محقق شده، روند اصلاحی را طی خواهند کرد اما در مجموع نگرانی بااهمیتی که حکایت از وضعیت بحرانی داشته باشد، در کلیت بازار دیده نمی‌شود.

اما پیش از اینکه به سراغ بازار برویم، به یک نکته مهم اشاره داشته باشیم. در حالی 2 ماه از ابتدای سال می‌گذرد که هنوز تکلیف بودجه روشن نشده و در حالت خوشبینانه دولت برای سال جاری بیش از 300 همت کسری دارد و این یعنی مواردی نظیر افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی، حذف کامل ارز 28,500 تومانی، افزایش قیمت خوراک و سوخت صنایع و رشد قیمت ارز روی میز خواهد بود. البته از آنجایی که برای سال جاری انتخابات مجلس در پیش است، فضای جبران کسری بودجه کمی سیاسی خواهد بود اما به هر جهت دولت برای رفع گرسنگی خود، دست به شکار هر طعمه‌ای خواهد زد و البته به جزء بحث خوراک، هر اتفاقی (فارغ از فشاری که به جامعه و اقتصاد وارد خواهد شد) به سود بازار خواهد بود. اما برای امروز نیز بازاری نوسانی و پرعرضه مدنظر است؛ چراکه بعد از تحرکات در یک ساعت دوم معاملات ، باری دیگر فشار عرضه بالا گرفت و بسیاری از نمادها در سطوحی پائین‌تر از قیمت‌های پایانی به کار خود خاتمه دادند. ضمن اینکه باری دیگر شاهد افت در حجم و ارزش معاملات هستیم و لذا برگشت بازار به مدار رشد در گرو افزایش مجدد این شاخصه خواهد بود ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24