Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

به تفاوت کلی قیمت گذاری بین هر بشکه نفت خام و فرآورده‌های نفتی و پالایش شده  کرک اسپرد می گویند که  این مولفه می‌تواند نقش مؤثری در افزایش سود حاشیه‌ای و کاهش ضرر پالایشگاه‌ها داشته باشد .

سود 537 میلیارد تومانی «شراز» از محل رقابت وکیوم باتوم

بورس24 : به تفاوت کلی قیمت گذاری بین هر بشکه نفت خام و فرآورده‌های نفتی و پالایش شده  کرک اسپرد می گویند که  این مولفه می‌تواند نقش مؤثری در افزایش سود حاشیه‌ای و کاهش ضرر پالایشگاه‌ها داشته باشد .

طی سنوات اخیر، کرک اسپرد ۵ پالایشگاه بورسی به طور میانگین رقمی معادل ۷ بوده است که با افزایش و کاهش قیمت نفت خام تغییر می‌کند.

با توجه به نزدیک شدن به فصل مجامع شرکت ها و ارائه گزارش های مالی سالانه شان اثرات نوسان نفت خام بر سود پالایشی ها تاثیرگذار است و باید دید امسال هم همچون سال گذشته عملکرد قابل قبولی ارائه خواهد داد؟

حمید رضا دهقانی مدیرعامل شرکت پالایش نفت شیراز در گفت و گو با بورس24 در خصوص عملکرد این شرکت توضیح داد:

*کرک اسپرد پالایشی ها در سال جدید به نسبت سال چه تغییری کرده است. آیا این تغییرات می تواند منجر به رشد سود سازی پالایشی ها در 3 ماهه امسال به نسبت دوره مشابه سال قبل شود؟

کرک اسپرد شرکتهای پالایشی در سال جدید به استثناء بنزین ( به دلیل افزایش در تقاضای بازار جهانی) کاهشی بوده است. فلذا با ادامه روند فعلی  در صورت کاهشی بودن کرک اسپرد فرآورده ها میزان سودآوری نسبت به دوره مشابه گذشته کاهشی خواهد بود.

*صورت های مالی 12 ماهه به خصوص وضعیت سودسازی 3 ماهه آخر سال پالایشی ها چگونه است. آیا وضعیت مطلوب 9 ماه قبل در 3 ماهه آخر سال 1401 هم جاری بوده است؟

در خصوص صورتهای مالی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ بصورت میانگین سالیانه وضعیت سودآوری و سودسازی مطلوب است. اما در سه ماهه آخر سال مورد گزارش قیمت های نفت خام و فرآورده ها در بازارهای جهانی رو به کاهش بوده است. بنابراین در صورتی که بخواهیم فقط سه ماهه آخر سال را مورد بررسی قرار دهیم با توجه به کاهشی بودن قیمت ها میزان سودآوری نسبت به ۹ ماهه قبل نسبتاً کاهشی بوده است.

* هم اکنون نرخ ارز پالایشی ها بر چه مبنایی است؟ دلار 28500 تومانی یا دلار سامانه دوم نیمایی؟ شرکت هایی که صادرات دارند دلارشان بر چه اساسی محاسبه می شود؟

در حال حاضر براساس آخرین ابلاغیه بانک مرکزی به وزارت نفت نرخ محاسباتی تسعیر ارز برای خرید نفت خام و فروش فرآورده ها براساس دلار ۲۸,۵۰۰ تومانی محاسبه می شود. شرکت ها می بایست مطابق با آخرین دستورالعمل بانک مرکزی ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما به بانک ها و صرافی های معرفی شده از سوی بانک مرکزی عرضه نمایند. بدیهی است نرخ عرضه ارز در سامانه نیما مطابق با عرضه و تقاضا در بازار مذکور ( سامانه نیما) محاسبه می شود.

* شرکت پالایش نفت شیراز در بورس انرژی فرآورده های ویژه با نرخ دلار آزاد می فروشد؛ این فروش در سال گذشته انجام شده؟ امسال هم ادامه دارد؟

شرکت هیچ کدام از فرآورده های ویژه را با نرخ آزاد به فروش نرسانده است و مکانیزم قیمت گذاری براساس نرخ دلاری فرآورده های ویژه (فوب خلیج فارس) در نرخ تسعیر ارز مندرج در سامانه نیما توسط انجمن صنفی صنعت پالایش قیمت گذاری می‌شود‌.

*در پالایشی ها به دلیل طرح های توسعه ای و کیفی سازی معمولا بخش کمی از سود خود را تقسیم می کردند. آیا در مجامع امسال نیز این رویه ادامه دارد؟

موضوع تقسیم سود سالیانه بستگی به تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت دارد و در حال حاضر هیچ پیش فرضی قابل پیش بینی نیست.

*میزان فروش وکیوم باتوم در بورس چقدر بوده و تا چه سقفی رقابت می‌شود؟

میزان فروش در سال ۱۴۰۱ مقدار ۲۶۴ هزار تن و میانگین رقابت ۲۹.۳ درصد و حداکثر رقابت ۱۵.۵ درصد بوده است . مبلغ ۵٫۳۷۸,۷۳۸,۰۰۰,۰۰۰ ریال سود حاصل از رقابت وکیوم باتوم بوده است.

به گزارش بورس24 ، در خصوص رقابت در وکیوم باتوم باید اشاره کرد که این محصول به عنوان یکی از فراورده های ویژه پالایشگاهی، رقابت شده بود. یک سری عوامل سبب بالا بودن رقابت در این حوزه شده است:

*با توجه به پایین آمدن کرک نفت کوره، قیمت قیر به همان تناسب پایین نیامده است.

*قیمت پایه در بورس کالا با دلار نیما ثبت می‌شود در حالی‌که قیر صادراتی با دلار آزاد به فروش می‌رسد.

*میزان عرضه در بورس کالا به دلیل تعهدات به شهرداری محدود است.

* فرا رسیدن فصل گرما و استفاده از قیر در آسفالت و اوج گرفتن تقاضای قیر در دو کشور چین و هند (عمده قیر صادراتی کشور به این دو مقصد است)، به نظر می‌رسد این شدت رقابت کماکان ادامه دار باشد.

*دلیل نوسان داشتن رقابت در بازه های زمانی نیز به دلیل محدودیت هایی است که توسط بورس کالا برای خریداران وکیوم باتوم اعمال می‌شود که در بازه‌های زمانی مختلف امکان خرید از مقدار معینی داده نمی‌شود که سبب کاهش تقاضا می‌شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24