Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

به نظر 3 عامل در فشار فروش روزهای اخیر موثر بود. عامل نخست، برخی تلاش‌ها برای کنترل بازار از دریچه عرضه حقوقی‌ها به ویژه از سوی دو صندوق تثبیت و توسعه و حقوقی‌های بزرگ که نقش پررنگی در روان کردن بازار داشتند. عامل دوم، تصمیم سازمان بورس بر کاهش ضرایب و ارزش تضامین اعتباری‌ها که به نوعی نشان می‌دهد نهاد ناظر هم به دنبال گرفتن هیجان و کنترل شتاب رشد قیمت‌ها است. و عامل سوم، افت نسبی قیمت‌ کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی است.

پیش‌بینی وضعیت بورس 5 اردیبهشت 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری اردیبهشت می‌رویم که بازار روز گذشته مطابق با انتظار کار خود را با فشار نسبی عرضه و عقبگرد نزدیک به 10 هزار واحدی آغاز کرد اما با گذر از دقایق نخست، رفته‌رفته روند بازار سر و شکل بهتری گرفت و در همین راستا، باری دیگر شاهد پس گرفتن افت روزانه شاخص و سبزپوش شدن آن (رشد 2.300 واحدی) در یک ساعت پایانی معاملات بودیم. در این روز نماگر هم‌وزن بواسطه تقاضای قوی‌تر در صنایع متوسط و کوچکتر، رشد حدود 1 درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات به بیش از 15 هزار میلیارد تومان رسید و باز هم تراز نقدینگی حقیقی‌ها مثبت بود.

به نظر 3 عامل در فشار فروش روزهای اخیر و زد و خورد معامله‌گران موثر بوده است. عامل نخست، برخی تلاش‌ها برای کنترل بازار از دریچه عرضه حقوقی‌ها به ویژه از سوی دو صندوق تثبیت و توسعه و حقوقی‌های بزرگ که نقش پررنگی در روان کردن بازار داشتند. عامل دوم، تصمیم سازمان بورس بر کاهش ضرایب و ارزش تضامین اعتباری‌ها که به نوعی نشان می‌دهد نهاد ناظر هم به دنبال گرفتن هیجان و کنترل شتاب رشد قیمت‌ها است. و عامل سوم، افت نسبی قیمت‌ کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی است. اما نکته مهم اینجاست که هنوز هم سمت تقاضا فعال است و به خوبی عرضه‌هایی که از راه می‌رسد را جذب و هضم می‌کند.

به نظر دلیل اصلی برخی تلاش‌ها برای کنترل بازار چه از دریچه عرضه حقوقی‌ها و چه از منظر کاهش اعتبارات، دغدغه برخی مقامات دولتی از تکرار اتفاقات تلخ سال 99 باشد. البته که نهاد ناظر با ابزارهای متعددی (حد اعتباری، ضرایب صندوق‌های با درآمد ثابت، بازارگردان‌ها، فعالیت صندوق‌های تثبیت و توسعه و سرعت دادن به ورود شرکت‌های جدید) که در اختیار دارد، به خوبی می‌تواند بازار را هدایت کند اما در این بین می‌بایست به این نکته توجه داشته باشند که نقدینگی وارد شده در روزهای اخیر، به امید و چشم‌انداز رشد میان‌مدتی وارد شده و چنانچه مسیر درستی برای هدایت بازار در نظر گرفته نشود، مسیر ورود پول تبدیل اتوبان خروج خواهد شد !! بنابراین حفظ نقدینگی وارد شده و حتی تغییر دیدگاه آن به حضور بلندمدتی و البته ممانعت از خروج پول توسط حقوقی‌ها به ویژه دولتی‌ها از اوجب واجبات است.

از نگرانی نسبت به تکرار اتفاقات تلخ سال 99 که گذر کنیم، مجددا روی این موضوع باید تاکید داشته باشیم که سرکوب بازار در 2 سال گذشته، سبب شده تا بورس تهران کماکان عقب‌تر از بازارهای موازی باشد. بررسی روند ارزش دلاری بازار و قرار گرفتن در سطوح نازل کمتر از 200 میلیارد دلار در عین نزدیک بودن به فصل مجامع، مهر تائیدی بر این ادعا است. بنابراین کماکان معتقدیم که بازار در سطح خوبی از ارزندگی قیمتی قرار داشته و اصلاح احتمالی قیمت‌ها عاملی برای دست به دست شدن سهام، تجدید قوا و تشکیل کف‌های جدید بوده و لذا نگرانی خاصی وجود ندارد.

اما برای امروز احتمالا بازار بهتری را داشته باشیم. وضعیت بنیادی که روشن است و هنوز قیمت‌ها تا تطبیق یافتن با ارزش دلاری و تورمی فاصله دارند. از نظر نموداری نیز در بدبینانه‌ترین حالت، بعضی سهم‌ها در حال تجربه یک اصلاح کوتاه‌مدتی هستند. با توجه به حرکت پائین به بالای روز گذشته و شکست برخی از مقاومت‌ها در صنایع مورد توجه (به خصوص 2 گروه خودرویی و پتروشیمی)، برای امروز بازاری رو به جلو اما پر عرضه مدنظر است.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24