Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس 24 - بر اساس اطلاعاتی که وزارت راه و شهرسازی از خانه های خالی از سکنه در سامانه املاک و مستغلات استخراج کرده است، حداقل...

مالیات خانه خالی چقدر است؟

بورس24 : بر اساس اطلاعاتی که وزارت راه و شهرسازی از خانه های خالی از سکنه در سامانه املاک و مستغلات استخراج کرده است، حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار واحد مسکونی و خانه و ویلا یا اقامتگاه شخصی، به صورت بدون استفاده نگهداری می شود. 

این اطلاعات و داده ها عمدتا برای سال ۱۴۰۰ است. یعنی مقطعی که آرامش قیمتی در مقایسه با دو سال قبل از آن در بازار ملک برقرار بود و خریدهای سرمایه ای آپارتمان از سوی متقاضیان سرمایه گذاری صورت نمی گرفت.

اما در ابتدای سال جدید به دلیل رشد یک و نیم برابری معاملات مسکن در سال ۱۴۰۱ که همزمان با افزایش ۶۰ درصدی متوسط قیمت یکساله مسکن انجام شد، حتما تعداد واحدهای مسکونی خالی از سکنه افزایش پیدا کرده است.

کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند در سال جاری بخشی از درآمد مالیاتی مصوب در بودجه ۱۴۰۲ دولت از محل مالیات های مسکن که مهمترین آن مالیات بر خانه خالی است وصول خواهد شد.

این مالیات طی دو سال گذشته عملا ناموفق بود. اما از هر آپارتمان حدودا چه میزان مالیات خانه خالی اخذ خواهد شد. نرخ مصوب مالیات بر خانه خالی معادل ۶ برابر مالیات بر اجاره است.

اما مالیات بر اجاره مسکن چگونه محاسبه می شود؟

فرمول مالیات بر اجاره عینا شبیه مالیات بر درآمد است که در صورتی که از یک کف درآمدی بیشتر باشد نرخ مالیات نیز افزایش می یابد.
با توجه به ارقام اجاره مسکن در تهران که بالای مترمربعی ۱۴۰ هزار تومان است، نرخ مالیات اجاره حدود ۲۵ درصد است.

البته این مالیات به ۸۵ درصد درآمد یک موجر از اجاره دریافتی یکسال آپارتمان تعلق می گیرد نه ۱۰۰ درصد.

علت این است که یک صاحب خانه آپارتمان اجاری سالانه باید رقمی برای آن واحد مسکونی اجاره ای هزینه کند تا آپارتمان برای مستاجر قابل نشستن باشد.

با توجه به این موضوع میزان مالیات بر خانه خالی برای واحدهای مسکونی متوسط شهر تهران که قیمتی بین ۳ تا ۴ میلیارد تومان ارزش دارند حدود ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان است.

اگر این مالیات مصوب وصول شود، در دیگر شهرهای بزرگ و متوسط کشور نیز صاحبان خانه های خالی باید متوسط، بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان در سال مالیات پرداخت کنند.

اما دولت برای دریافت این مالیات با مشکل عمده ای تحت عنوان صحت و سقم داده های خانه خالی در سامانه املاک مواجه است.
سال ۱۴۰۰ اوج ارسال پیامک های اشتباهی به مالکان درباره داشتن خانه خالی بود!

این پیامک ها از روی مبایعه نامه های ثبت شده در سامانه رهگیری به مالکان ارسال شد در حالی که خیلی از مالکان قراردادهای دیگری برای فروش‌واحدشان داشته اند که مشخصات آن قرارداد در سامانه وجود نداشته و در حالی که مثلا یک نفر سال هاست خانه دومش را فروخته اما پیامک برای او آمده بود.

این داده های نادرست مانع اجرای مالیات بر خانه خالی طی دو سال اخیر بود. اما شاید امسال همین اطلاعات ملکی مبنای اخذ مالیات شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24