Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

مجید عشقی در گفت و گو با بورس 24 : می شود ؛ اما عجله ای نداریم

پاسخ به یک گمانه زنی ؛ دامنه نوسان روزانه سهام 8 درصد می شود؟

بورس24 : دامنه نوسان قیمتی سهام که در جهت کنترل نوسان و تغییرات قیمت سهم در محدوده  مشخص استفاده می‌شود، تقریبا" در هیچ کجای دنیا تعریفی مشابه آنچه در کشور دیده می‌شود،  ندارد. اما چرا برای کشور ما دامنه نوسان علی رغم غیر اصولی بودن آن، کاربردی است؟ جواب کاملا مشخص است، رفتار هیجانی سهامداران ناشی از تصمیمات یکباره و خلق الساعه مدیران و مسئولان آن قدر بدون برنامه و با سرعت اتفاق می افتاد که تاثیرات بسیار بدی بر روی سهام شرکت ها خواهد داشت.

طی چند سال اخیر خصوصا از دوره دکتر شاپور محمدی ، رئیس وقت سازمان بورس و اوراق بهادار در دوران حسن روحانی دامنه نوسان به دلایل مختلف دستخوش تغییرات شد و این موضوع سرآغازی بود برای تغییرات اخیر دامنه نوسان، به طوری که در دوره دکتر دهقان دهنوی ریاست سابق سازمان بورس و در تاریخ ۲۵ بهمن ماه سال۱۴۰۰, دامنه نوسان به شیوه متقارن از منفی و مثبت ۵ درصد به مثبت ۶ و منفی ۲ درصد تغییر کرد .

پس از  یک سال  با تصمیم شورای عالی بورس دامنه به روال قبل بازگشت، در دوره دکتر مجید عشقی و بعد از تصمیم اعضای هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر افزایش یک درصدی دامنه نوسان به صورت فصلی، این تغییر برای فصل بهار در بازار اعمال و عدد آن از مثبت و منفی پنج درصد به مثبت و منفی ٦ درصد تغییر کرد و بازار اول بورس و فرابورس از دوشنبه هفتم شهریورماه سال گذشته، به مثبت و منفی ۷ درصد افزایش یافت، حال زمزمه افزایش دامنه نوسان به 8 درصد از ابتدای اردیبهشت ماه به گوش می‌رسد .
در این خصوص خبرنگار بورس24 ,از دکتر مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار سوالی مطرح کرد که پاسخ این بود: در حال حاضر برنامه سریع تغییر دامنه نوسان نداریم و به این زودی این تغییرات اجرا نمی‌شود.

از سویی شنیده شده که فرابورس ایران ، پیشنهاد دامنه نوسان ۵ درصدی را برای نمادهای بازار پایه مطرح کرده که در حد پیشنهاد باقی مانده استاین در حالی است که فرابورس می گوید پیشنهادی در این خصوص نداشته است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • مهدی معلمی
    مهدی معلمی

    درود.بسیار کاربردی

    1 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24