Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بنابراین در جمع‌بندی موارد فوق می‌توان گفت، تنها نکته نگران‌کننده و در واقع تهدید برای بازار دولت است. دولت می‌تواند یکی از دو مسیر تداوم سیاست قیمت‌گذاری دستوری و چوب لای چرخ گذاشتن بازار را در پیش بگیرد و فضای بازارهای موازی را ملتهب کند یا از فرصت تاریخی ایجاد شده در راستای هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه، کنترل تورم و اجرای الگوهای صحیح اقتصادی و جبران کسری بودجه بهره ببرد.

پیش‌بینی وضعیت بورس 26 فروردین 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار سه‌شنبه (پیش از تعطیلات 3 روزه)، کار خود را با فشار عرضه تحت تاثیر تحرکات منفی بازار دوشنبه آغاز کرد و در همین راستا شاخص کل افت نزدیک به 18 هزار واحدی را تجربه کرد اما با گذر از نیمه ابتدایی معاملات و تحت تاثیر حمایت از برخی سهام مورد توجه و همچنین اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر عدم حبابی بودن قیمت سهام در بورس تهران، روند عرضه و تقاضا سر و شکل بهتری گرفت و در همین راستا بخش خوبی از افت روزانه دماسنج اصلی بازار خنثی شد و در یک اتفاق خوب، شاخص هم‌وزن رشد حدود 0.8 درصدی را در کارنامه بهاره خود ثبت کرد. مثبت بودن تراز نقدینگی حقیقی‌ها (نزدیک به 600 میلیارد تومان در بازار سه‌شنبه) با وجود عرضه‌های نیمه نخست بازار به وضوح نشان می‌دهد که یک دست حامی در تلاش برای حفظ ثبات بازار است ...

اما در این گزارش بجای به بررسی وضعیت صنایع نگاهی به شرایط کلی بازار خواهیم داشت. به نظر چند عامل در زد و خورد سنگین معاملات روزهای اخیر موثر بوده است. عامل نخست، افت نسبی دلار در بازار آزاد. البته میزان این افت چندان بااهمیت نبود و خیلی سریع هم جبران شد. از طرف دیگر دلار حواله را داریم که کماکان حوالی قیمت‌های 37 – 38 هزار تومانی پرسه می‌زند. عامل دوم عرضه یکباره محصولات فولادی در بورس کالا با نرخ پائین‌تر از تقاضای تشکیل شده بود. و عامل سوم یعنی همان بحث همیشگی، اجحاف به صنعت خودروسازی کشور و اثرات آن در بازار سرمایه. در واقع این روزها بازار بواسطه قد کشیدن و فاصله گرفتن از کف‌های قبلی، صرفا به دنبال بهانه‌ای برای اصلاح است اما نکته بااهمیت و امیدوارکننده ماجرا اینجاست که خریدار به‌خوبی عرضه‌ها را جمع‌آوری می‌کند و همین موضوع منجر به ثبات در حجم و ارزش معاملات شده است.

این روزها برخی معتقدند شدت گرفتن حجم و ارزش معاملات و ورود نقدینگی توسط معامله‌گران حقیقی می‌تواند عاملی برای خاتمه یافتن روند صعودی و برگشت بازار به روند رکودی باشد. اما جالب است بدانید که ارزش معاملات در اوج رونق بازار سال 99 و در زمانی که دلار در سطوح 22 هزار تومانی قرار داشت، در حدود 24 – 25 هزار میلیارد تومان (1.1 میلیارد دلار) بود اما سقف ارزش معاملات روز دوشنبه (بالاترین رقم ثبت شده طی 2 سال اخیر) در حدود 20 هزار میلیارد تومان و با دلار روز 50 هزار تومانی در حدود 4 میلیون دلار (0.35 درصد مرداد 99) بوده است. از طرف دیگر برخی بر طبل ورود نقدی می‌کوبند و خبر از ورود 60 هزار میلیارد تومان پول به بازار سرمایه می‌دهند و این در شرایطی است که طبق آمار و ارقام و محاسبات به عمل آمده، کل پول وارد شده به تالار شیشه‌ای جهت خرید سهام از ابتدای اسفند تاکنون کمی کمتر از 7 هزار میلیارد تومان بوده است ! البته گویا پول خوبی هم وارد صندوق‌ها (با درآمد ثبات و سهامی) شده است. لذا از اطلاعات و محاسبات فوق می‌توان به خروجی زیر رسید:

1- ارزش معاملات روزانه 65 درصد کمتر از سقف سال 99 است.

2- پس از مدت‌ها روند خروج پول متوقف شده و تراز نقدینگی در یک ماه گذشته مثبت بوده است.

3- صندوق‌های سهامی در حال جذب نقدینگی و بزرگ شدن و افزایش سهم بازار هستند.

4- رفتار سرمایه‌گذاران تحت تاثیر اتفاقات اخیر منطقی‌تر و حرفه‌ای‌تر شده و بسیاری اقدام به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم نموده و دارایی خود را جهت کنترل ریسک به صندوق‌ها و سبدگردان‌ها سپرده‌اند که نکته بسیار مهمی است.

5- طی مدت اخیر تحت تاثیر برخی تحولات نظیر عقب‌افتادگی بازار، جذابیت قیمت‌ها، جهش‌های ارزی، انتظارات تورمی و آرامش نسبی سیاسی، جریان پول هوشمند به سراغ بازار آمده و معتقدیم بخش بااهمیتی از 7 همت اشاره شده توسط برخی از افراد باهوش و مطلع از آینده بازار تن به پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه داده است.

اما پیش از جمع‌بندی موارد فوق، شاید بد نباشد به یک نکته مهم که در گزارش صبح دوشنبه به آن اشاره شد، بپردازیم. این روزها برخی نسبت به اینکه آیا هنوز هم قیمت‌ها برای سرمایه‌گذاری جذاب است، اظهار نگرانی می‌کنند. اگر به خاطر یاد باشید در اسفند سال گذشته بارها تاکید شد که با میانگین دلار حواله 44 - 45 هزار برای سال 1402 ، سود شرکت‌ها به شکل بااهمیتی افزایش خواهد یافت. ضمن اینکه به زودی شرکت‌ها با انتشار گزارش‌های 12 ماهه راهی مجمع سالانه خواهند شد و لذا تقسیم سود نقدی در تعدیل P/E بازار موثر خواهد بود. البته میزان جذابیت قیمت‌ها به اندازه روزهای میانی اسفند نیست اما به هر جهت با وسواس بیشتر می‌توان سهام ارزنده را شناسایی و اقدام به اصلاح پرتفوی نمود. ضمن اینکه بازار سرمایه نسبت با سایر کلاس دارایی‌ها بازدهی خاصی نداشته است. اشاره به همین موضوع کافی است که شاخص کل تنها 4 - 5 درصد بالاتر از سقف 99 قرار دارد اما دلار 140 درصد، سکه 200 درصد و خودرو 400 – 500 درصد بالاتر از سقف 2.1 میلیونی شاخص قرار دارند و حتی در بسیاری از سهام می‌بینیم که قیمت‌ها برای بازگشت به سقف تاریخی نیاز به رشد‌های 100 تا 200 درصدی دارند ! بنابراین در نگاه اول، نباید توجهی به اعداد و ارقام شاخص داشت. در نگاه دوم، اگرچه اصلاح قیمت‌ها را محتمل می‌دانیم اما جنس این اصلاح نمی‌تواند به‌مانند نیمه دوم 99 یا سال 1400 و نیمه نخست 1401 باشد و اتفاقا اصلاح می‌تواند به دوام و قوام روند صعودی شکل‌گرفته و ایجاد جذابیت مجدد قیمت‌ها کمک بسزایی نماید.

بنابراین در جمع‌بندی موارد فوق می‌توان گفت، تنها نکته نگران‌کننده و در واقع تهدید برای بازار دولت است. دولت می‌تواند یکی از دو مسیر تداوم سیاست قیمت‌گذاری دستوری و چوب لای چرخ گذاشتن بازار را در پیش بگیرد و فضای بازارهای موازی را ملتهب کند یا از فرصت تاریخی ایجاد شده در راستای هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه، کنترل تورم و اجرای الگوهای صحیح اقتصادی و جبران کسری بودجه بهره ببرد. به نظر سازمان بورس در این بین چند وظیفه مهم دارد که در ادامه به آن اشاره خواهد شد:

1- فراهم نمودن بستر ورود شرکت‌های متعدد و عمق بخشیدن به بازار در راستای ممانعت از حباب گرفتن قیمت‌ها

2- قانع کردن دولت نسبت به در پیش گرفتن سیاست‌های عُقلایی، پرهیز از قیمت‌گذاری دستوری و اظهارات نسنجیده

3- اصلاح زیرساخت‌ها در راستای ممانعت از قطعی‌های مکرر سیستم معاملات

4- تاکید بر هدایت نقدینگی افراد غیرمتخصص به سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها

5- سر و سامان دادن بازار پایه (که البته گویا در دستور کار قرار گرفته است)

باز هم تاکید می‌کنیم، بر خلاف بسیاری که از رشدهای 50 - 60 هزار واحدی و قد کشیدن سرعتی شاخص لذت می‌برند، معتقدیم که رشد آهسته و پیوسته و حتی وقوع اصلاح‌های مقطعی در راستای کف‌سازی به سود بازار خواهد بود و می‌تواند تضمین‌کننده اتفاقات بهتری باشد. اما بیش از این پر حرفی نکنیم و به سراغ بازار برویم. بازاری که با عرضه‌های نسبی آغاز کرد و کاهش ارتفاع داد. با گذر از یک ساعت ابتدایی به تعادل رسید و در یک ساعت پایانی، روند ترمیم و برگشت ارتفاع را با وجود در پیش بودن تعطیلات 3 روزه در پیش گرفت تا باری دیگر درس عبرتی به فروشندگان عجول داده باشد. بنابراین طبیعتا برای امروز بازاری مثبت توام با بهبود تقاضا را داشته باشیم؛ به ویژه اینکه بازارهای جهانی هم در روزهای پایانی هفته رشد خوبی را تجربه کرده و این موضوع در روند معاملات امروز موثر خواهد بود. بطور کلی نقدینگی وارد شده و دست حمایت‌گر پشت بازار ثابت کرده که در مقطع فعلی، بهترین استراتژی سهامداری در سهام با شرایط بنیادی و تکنیکی مناسب است ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24