Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

برخی معقتدند بازار می‌تواند سپر تورمی خوبی برای مهار نقدینگی باشد و همه از این فضا منتفع شوند؛ مشروط بر اینکه تصمیمات خلق‌الساعه‌ای از سوی دولت و البته سران قوا اتخاذ نشود. چراکه ترس عامل اصلی فرار پول است و اگر در این فضا که برخی در پی جابجایی پول و حرکت آن به سمت بازارند، قرار به اتخاذ تصمیمات عجیب و غریب باشد، فضا تغییر خواهد کرد و ...

پیش‌بینی وضعیت بورس 21 فروردین 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته کار خود را تحت تاثیر 3 عامل: تحرکات بازار شنبه (فشار فروش یک ساعت پایانی)، جدال بین دولت و شورای رقابت بر سر اعلام نرخ‌‌های جدید خودرو و بالا گرفتن حجم و ارزش معاملات، با فشار اندک عرضه آغاز کرد اما جالب است بدانید که یک دست حمایت‌گر به‌خوبی بازار را مدیریت کرد و با ایجاد تردید در فروش، موجبات افزایش تقاضا را ایجاد کرد تا یک روز فراتر از انتظار، شاهد ثبت یک رشد هر چند محدود در دماسنج اصلی بازار باشیم. البته رشد بیش از 1.5 درصدی شاخص هم‌وزن در کنار ثبات ارزش معاملات و مثبت بودن تراز نقدینگی حقیقی‌ها (ورود بیش از هزار میلیارد تومان پول جدید) نشان داد که بخش خوبی از نقدینگی بازار درگیر سهام متوسط و کوچکتر کمتر رشد کرده شده است.

این روزها بسیاری از سهامداران نگران قرار گرفتن بازار در مسیر اصلاحی‌اند اما به این نکته باید توجه داشت که اصلاح ذات بازار بوده و طبیعی است که بعد از رشد یکضرب نزدیک به 25 درصدی، بسیاری به دنبال بهانه‌ای برای فروش سهام باشند و در این بین موش و گربه بازی دولت و شورای رقابت بر سر صنعت پرحاشیه خودرویی، سبب تردید در رفتار بازار شده است. اما انصافا با وجود قد کشیدن قیمت‌ها، می‌بینیم که سمت خرید هم شرایط خوبی دارد و اگر چوب لای چرخ بازار نگذارند، بازار می‌تواند با کمی اصلاح به مسیر درست آغاز شده ادامه دهد.

برخی معقتدند بازار می‌تواند سپر تورمی خوبی برای مهار نقدینگی باشد و همه از این فضا منتفع شوند؛ مشروط بر اینکه تصمیمات خلق‌الساعه‌ای از سوی دولت و البته سران قوا اتخاذ نشود. چراکه ترس عامل اصلی فرار پول است و اگر در این فضا که برخی در پی جابجایی پول و حرکت آن به سمت بازارند، قرار به اتخاذ تصمیمات عجیب و غریب باشد، فضا تغییر خواهد کرد، پول‌ها راهی بازار طلا و ارز، خودرو و مسکن خواهد شد و باری دیگر طوفانی عظیم در بازارهای موازی شکل خواهد گرفت ! در این بین اعتماد ساخته شده هم از بین خواهد رفت و قطع به یقین اعتمادسازی مجدد در این فضا بسیار دشوار خواهد بود.

اما به سراغ صنعت خودرو یعنی چالش شماره 1 این روزهای بازار برویم. بدون تعارف باید پذیرفت که روند معاملات این گروه تاثیر بسزایی در روند کلی بازار دارد. خودرویی‌ها کماکان یکی از گروه‌های پیشرو و به نوعی موتور محرک بازارند. حال ممکن است میزان این اثرگذاری در دوره‌های مختلف و بنا به شرایط بازار متفاوت و با درجات کمتر یا بیشتری باشد. اما موضوع فوق از 2 زاویه برای بازار حائز اهمیت است. زاویه اول، نگرانی ایجاد شده از ناحیه تصمیمات نسنجیده و عدم توجه برخی به شرایط بازار است. در واقع اتفاقات روزهای اخیر این سیگنال را می‌دهد که دولت، شورای رقابت و مجلس در هر زمان و مکانی که اراده کنند، می‌توانند با اظهارات خود و استفاده از تریبون‌ها، بازار را به حاشیه ببرند و لذا همین موضوع می‌تواند مانعی برای جسارت معامله‌گران در حرکت رو به جلوی بازار باشد.

زاویه دوم ماجرا، بساطی است که برای صنعت خودروسازی کشور به راه انداخته‌اند. فراموش نکنیم که یکی دلایل اصلی توقف روند صعودی بازار در اردیبهشت ماه 1401، بازی تلخ دولت و سازمان خصوصی‌سازی بر سر عرضه بلوک خودروسازان بود. در روزهای پایانی دی ماه سال گذشته نیز شورای رقابت با جلوگیری از عرضه خودرو در بورس کالا، شوک جدیدی به این صنعت و سهامدارانش وارد کرد. حال می‌بینیم که باری دیگر شورای رقابت و دولت به جان هم افتاده و به نام حمایت از مصرف‌کننده و به اسم مهار تورم، خریدار، صنعت خودرو و بازار سرمایه را لای در می‌گذارند ... !!

از حیث اثرات رشد قیمت خودرو بر دامنه و سطح تورم باید توجه کرد که در شرایط حاضر هم هیچکس خودرو را با قیمت‌های اعلامی قبلی شورای رقابت که از طریق واگذاری به صورت حمایت از فرزندآوری یا قرعه‌کشی به فروش می‌رسید یا قیمت‌هایی که در بورس با رقابت و البته برای تعداد محدودی خودرو معامله می‌شد، در نظر نمی‌گیرد، بلکه در همه محافل و اذهان و تحلیل‌ها قیمت بازار آزاد و بالاترین قیمت است که منعکس می‌شود. بنابراین اگر قیمت‌های جدید بتواند بخشی از این شکاف قیمتی را پر کند، به خودی خود، اثر تورمی نخواهد داشت، بلکه تنها بخشی از سود بی‌زحمت معامله‌گران را برای پوشش هزینه‌های تولیدکننده اختصاص می‌دهد که خود می‌تواند امری مثبت و کمک به افزایش تولید باشد. لذا باید امیدوار بود بگیر و بنندها در صنعت خودروسازی خاتمه یافته و این صنعت هم هر چه زودتر به ساحل امن سودسازی برسد. نکته مهم اینکه، صنعت خودروسازی به رشد بیش از 35 درصدی قیمت احتیاج دارد و این رقمی که موضوع اختلاف بین قوا است، درد خاصی از دردهای عظیم صنعت خودروسازی دوا نمی‌کند.

البته بازار دیر یا زود از این اتفاق هم گذر می‌کند و پس از کمی دست به دست شدن و شاید اصلاح، مجددا رشد خواهد کرد و از فرصت‌های ایجاد شده نظیر: دلار نیما، تحولات بورس کالا، رشد نفت، آرامش نسبی سیاسی، در پیش بودن گزارش‌های 12 ماهه و فصل مجامع و ... استفاده خواهد کرد؛ به‌خصوص که سیگنال‌های نموداری خوبی هم در نسبت "شاخص هم‌وزن به دلار" (مطابق با نمودار ارائه شده در گزارش روز گذشته) صادر شده است، اما بدون تعارف باید پذیرفت که ترس عضوی فراموش‌نشدنی از ذهن سهامداران و فعالین بازار است و هر کجا که اظهارات زد و نقیض بالا بگیرد، پول مسیر خروج از تالار شیشه‌ای را در پیش خواهد گرفت. قیمت خودرو یکی از آزمون‌های مهم دولت در مواجه با این جریان است ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24