Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

نکته مهم دوم اینکه، در نمودار نسبت شاخص هم‌وزن به دلار (مطابق با شکل زیر) شاهد شکست سقف الگوی استراحتی کُنج (WEDGE) هستیم. در این نسبت شاخص هم‌وزن صورت کسر و دلار مخرج کسر است. در واقع حاصل تقسیم 2 نماد یاد شده، چنین نموداری را به تصویر کشیده است. بنابراین در شرایط فعلی و با تحلیل فوق، احتمالا یکی از 3 حالتی که در ادامه اشاره خواهیم کرد، رخ خواهد داد:

پیش‌بینی وضعیت بورس 20 فروردین 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران معاملات نخستین روز کاری هفته را متعادل و با رگه‌هایی از تقاضا آغاز کرد. هر چند که در دقایق ابتدایی، سرخ‌پوش شدن خودرویی‌ها تحت تاثیر اظهارنظرهای شورای رقابت و دولت مانعی برای حرکت سریع رو به جلو بود اما با گذر از یک ساعت ابتدایی رفته‌رفته رقابت خریداران برای خرید سهام در کلیت بازار شدت گرفت و در همین راستا شاخص کل در یک روز خوب موفق شد با رشد نزدیک به 65 هزار واحدی تا ارتفاع یک میلیون و 202 هزار واحدی پیشروی نماید. رشد حجم و ارزش معاملات (تا سطوح 18 هزار میلیارد تومانی) در کنار سرعت گرفتن ورود نقدینگی به تالار شیشه‌ای (ورود بیش از 1.300 میلیارد تومان در معاملات روز گذشته) نشان از کاهش ترس معامله‌گران و امیدواری به تداوم روند صعودی میان‌مدتی بازار دارد. البته هنوز هم نگرانی‌هایی درخصوص قیمت‌گذاری دستوری وجود دارد اما سهامداران و سرمایه‌گذاران نگاه به قیمت‌ها روی تابلوی معاملات دارند و فعلا ثبات رویه در بورس کالا نشان داده که اظهارنظرهای پوچ و بی‌فایده تاثیری در اقتصاد ندارد. جالب است بدانید که حتی بانک مرکزی هم اهمیتی به اظهارنظر برخی نداده و سکه را با دلار 60 – 70 هزار تومانی عرضه می‌کند !

اما امروز درخصوص یک نکته خاص بحث می‌کنیم. در شرایطی شاخص موفق به گذر از سقف تاریخی خود شده که هنوز بسیاری از سهم‌ها فاصله و اختلاف جدی با سقف‌های تاریخی خود در پیک سال 99 دارند. در واقع شاخص کل گذر از مقاومت 2.1 میلیون واحد را مدیون تحرکات مثبت در سهام بزرگی از گروه‌های پتروشیمی، فلزی و معدنی و تا حدودی پالایشی است. البته بحثی در این موضوع نیست که بسیاری از نمادها در سال 99 با حباب قیمتی جدی مواجه بودند اما انصافا بسیاری از این نمادها هم لایق چنین افتی نبودند و لذا تصور می‌شود در روند صعودی شکل‌گرفته، می‌بایست بسیاری از این نمادها بخش بااهمیتی از افت 32 ماه گذشته را جبران نمایند.

نکته مهم دوم اینکه، در نمودار نسبت شاخص هم‌وزن به دلار (مطابق با شکل زیر) شاهد شکست سقف الگوی استراحتی کُنج (WEDGE) هستیم. در این نسبت "شاخص هم‌وزن" صورت کسر و "دلار" مخرج کسر است. در واقع حاصل تقسیم 2 نماد یاد شده، چنین نموداری را به تصویر کشیده است. بنابراین در شرایط فعلی و با تحلیل فوق، احتمالا یکی از 3 حالتی که در ادامه اشاره خواهیم کرد، رخ خواهد داد:

۱- دلار ثابت بماند و شاخص هم‌وزن در راستای جبران عقب‌افتادگی رشد کند. (حالت ایده‌آل)

2- هر 2 نماد (شاخص هم‌وزن و دلار) رشد کنند اما رشد شاخص هم‌وزن سریعتر باشد. (حالت نسبتا خوب)

۳- معکوس حالت دوم رخ دهد. یعنی هر 2 نماد افت کنند اما میزان کاهش قیمت دلار بیشتر و سریعتر از شاخص هم‌وزن باشد. (تقریبا احتمال وقوع این گزینه با توجه به شرایط اقتصادی و تورمی کشور، بسیار ضعیف است)

شاخص هم وزن به دلار

در زمان رشد قبلی بازار در سال‌های 98 و 99 شاخص هم‌وزن تقریبا 15 برابر دلار رشد کرده بود. در ادامه، نسبت مذکور به میزان 60 درصد اصلاح شد و در واقع در این مدت و همزمان با اصلاح شاخص هم‌وزن، شاهد جهش‌های متوالی نرخ ارز بودیم. بنابراین با توجه به توضیحات ارائه شده، به نظر بازدهی بازار سرمایه در ماه‌ها و حتی سالهای پیش‌ رو، بهتر از بازار ارز و سایر کالاهای سرمایه‌ای (بخوانید سفته‌بازی) باشد. البته کنترل هیجان دارای اهمیت بالایی است و این تحلیل بدین معنا نیست که قیمت‌ها می‌توانند باری دیگر حباب بگیرند. ضمن اینکه در روند صعودی آغاز شده، بطور قطع اصلاح‌هایی خواهیم داشت و این اصلاح‌، دست به دست شدن‌ها و کف‌سازی‌ها به سود بازار خواهد بود. اما برای امروز احتمالا عرضه‌های بیشتری را در بازار خواهیم داشت. رفتار معامله‌گران در یک ساعت پایانی بازار شنبه، افت قیمت برخی از سهام نسبت به بالاترین رقم معامله شده و البته موش و گربه بازی شورای رقابت و دولت بر سر اعلام میزان افزایش نرخ خودرو نشان می‌دهد که احتمالا بازار در این نقاط نیاز به کمی دست به دست شدن داشته باشد.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 2 نظر دارد.

  • سیدمجتبی میراحدی
    سیدمجتبی میراحدی

    عالی بود استفاده کردم

    1 سال پیش
  • سیدمجتبی میراحدی
    سیدمجتبی میراحدی

    استفاده کردم عالی بود

    1 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24