Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

حسنعلی تقی زاده مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نیرو در خصوص افزایش نرخ برق به خبرنگار بورس ۲۴ گفت: با توجه به مصوبه جدید، حدود ۲۵ درصد افزایش نرخ داشته‌ایم. البته نرخ انرژی حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده و نرخ آمادگی ثابت مانده است و با توجه به اینکه هر کیلو وات ساعت نرخ آمادگی و نرخ انرژی با هم جمع می‌شود، اگر مجموع این دو عدد را حساب کنیم، تقریبا ۲۵ درصد افزایش نرخ برق در هر کیلو وات ساعت داشته‌ایم.

پیش بینی افزایش ۲۵ درصدی حاشیه سود نیروگاه های برق

بورس24 : حسنعلی تقی زاده مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نیرو در خصوص افزایش نرخ برق به خبرنگار بورس24 گفت: با توجه به مصوبه جدید، حدود ۲۵ درصد افزایش نرخ داشته‌ایم. البته نرخ انرژی حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده و نرخ آمادگی ثابت مانده است و با توجه به اینکه هر کیلو وات ساعت نرخ آمادگی و نرخ انرژی با هم جمع می‌شود، اگر مجموع این دو عدد را حساب کنیم، تقریبا ۲۵ درصد افزایش نرخ برق در هر کیلو وات ساعت داشته‌ایم.

رشد ۳۰ درصدی درآمد برقی ها

وی گفت: این افزایش نرخ باعث می‌شود بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش درآمد به همراه داشته باشد. این افزایش درآمد، بستگی به شرایط هر نیروگاه دارد. ممکن است زمان اورهال  یک نیروگاه  که هر ۴ سال یکبار است در سال ۱۴۰۲ بیفتد؛ که حاشیه سود را  تا حدودی کاهش می‌دهد، یک نیروگاه ممکن است که سال ۱۴۰۲ اورهال نداشته باشد و تا سقف ۳۰ درصد هم افزایش سود داشته باشد، ولی به طور متوسط عدد ۲۵ درصد عدد منطقی برای افزایش درآمد و افزایش سود است.

فروش مستقیم برق متوقف می‌شود؟ چگونه؟

تقی زاده افزود: طبق آنچه وزارت نیرو اعلام کرده، فروش مستقیم متوقف خواهد شد و در بورس انرژی ۳ هم برق  فروخته می‌شود.  تابلو ۱ نیروگاه‌هایی هستند که  در سال جاری افزایش نرخ حدود ۲۵ درصد داشته‌اند  که با عرضه در این تابلو  انتظار می‌رود، قیمت انرژی و آمادگی به عددی حدود ۲۰۰ تومان برسد.

او ادامه داد: در حال حاضر نرخ‌های کنونی برق در کف قیمت است و هیچ نیروگاه دیگری کمتر از این نرخ نمی‌فروشد.  به همین خاطر با عرضه در بورس انرژی قیمت ها افزایش خواهد داشت.

وی گفت: نیروگاه‌هایی که قرارداد خرید تضمینی با وزرات نیرو دارند،  جذاب است که در تابلو ۲  بورس انرژی معامله شوند. نیروگاه هایی که قرارداد خرید تضمینی دارند اگر در تابلو شماره ۲ بفروشند، ضمن اینکه قیمت همان قیمت و شاید کمی بالاتر باشد، وصولی‌شان هم نقد است، یعنی در ابتدا پول را می‌گیرند، سپس انرژی را تحویل می‌دهند، البته تعداد نیروگاه‌هایی که ای سی ای دارند، خیلی محدود است، سرمایه گذاری نیرو، یک نیروگاه  خرید تضمینی در اختیار دارد  که برای فروش در تابلو ۲ عالی می‌شود.

تقی زاده گفت: تابلو ۳ بورس انرژی مربوط به نیروگاه های تجدیدپذیر‌ است. نیروگاه های  خورشیدی و بادی‌ باید  انرژی‌شان را در تابلو ۳ بفروشند و برای آن‌ها این جذابیت وجود دارد. دلیل آن این است که اولا تمام صنایع موظف هستند که ۱ درصد انرژی‌شان را در سال اول از تابلو ۳ بخرند و از طرفی سازمان‌‌ها و نهادهای دولتی هم باید ۲۰ درصد انرژی‌شان را از تابلو ۳ بخرند. برآوردی که شده ، در سال ۱۴۰۲ اگر  تابلو ۳ راه اندازی شود،  چیزی حدود ۱۷۰۰ مگاوات نیاز به خرید انرژی وجود دارد. این در حالی است که  تجدید پذیر‌ها ۹۵۰ مگاوات هستند، یعنی عرضه نصف تقاضا است و به همین خاطر قیمت‌ها همینقدر به شدت جذاب و بالا خواهد رفت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • ابراهیم مقدم
    ابراهیم مقدم

    برق یکی بهترین امکانات و نعمتهای موجود در دسترس انسان است ولی در کشور ما چون خیلی ارزان است کسی قدرش را نمی داند و اسراف می شود انشاله با واقعی شدن قیمت از اسراف جلوگیری خواهد شد.

    1 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24