Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

مشخصه مهم بعدی، توزیع نقدینگی و سرعت گرفتن چرخش پول در صنایع است. قدیمی‌های بازار به یاد دارند که در دوره‌های رونق قبلی، در گام نخست سهام بزرگ و صادرات‌محور در کانون توجهات قرار می‌گرفتند و در این مسیر شاهد سرکوب قیمت صنایع متوسط و کوچک بودیم. پس از اتمام رالی اول، بازار مسیر اصلاحی را در پیش می‌گرفت و پس از چند ماه درجا زدن، به سراغ صنایع متوسط و کوچکتر و به اصطلاح تورمی حرکت می‌نمود. اما به نظر این بار وضعیت متفاوت است. چراکه ...

پیش‌بینی وضعیت بورس 14 فروردین 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری از هفته رسمی سال 1402 می‌رویم که انصافا بازار در هفته نیمه تعطیل گذشته به ویژه روز چهارشنبه با وجود در پیش بودن تعطیلات شرایط خوبی چه از نظر رشد، چه از نظر حجم و ارزش معاملات و چه از منظر جذب نقدینگی داشت و در همین راستا شاخص کل با رشد حدود 6 درصدی به سقف تاریخی خود نزدیک شد. جالب است بدانید که در 5 جلسه معاملاتی اخیر، رقمی بالغ بر 1.600 میلیارد تومان پول وارد تالار شیشه‌ای شده و این موضوع کاهش نگرانی‌ سهامداران به برگشت بازار به روند رکودی را نشان می‌دهد.

امروز درخصوص دو مشخصه مهم بازار بحث خواهیم. مشخصه اول اینکه، بازار با وجود ثبت بازدهی خوب، تا به این جای کار تن به اصلاح جدی نداده است. به عنوان مثال در نماد 3 بزرگ بازار (فولاد، فملی و شپنا) با وجود رشد خوب و ثبت افزایش سرمایه، می‌بینیم که فروشنده‌ها چندان به تمایل عرضه دارایی خود در سطوح فعلی نداشته و کماکان تاکید بر ارزندگی سهام خود دارند. البته ممکن است از امروز با خاتمه یافتن تعطیلات و حضور گسترده‌تر معامله‌گران به ویژه حقوقی‌ها، تغییراتی در روند معاملات و ذائقه معامله‌گران داشته باشیم اما به هر جهت از کنار مشخصه مهم یاد شده بی‌تفاوت نمی‌توان گذشت. 

اما مشخصه مهم بعدی، توزیع نقدینگی و سرعت گرفتن چرخش پول در صنایع است. قدیمی‌های بازار به یاد دارند که در دوره‌های رونق قبلی، در گام نخست سهام بزرگ و صادرات‌محور در کانون توجهات قرار می‌گرفتند و در این مسیر شاهد سرکوب قیمت صنایع متوسط و کوچک بودیم. پس از اتمام رالی اول، بازار مسیر اصلاحی را در پیش می‌گرفت و پس از چند ماه درجا زدن، به سراغ صنایع متوسط و کوچکتر و به اصطلاح تورمی حرکت می‌نمود. اما به نظر این بار وضعیت متفاوت است. چراکه طی 32 ماه اخیر به قدری افت قیمت در صنایع متوسط و کوچک بالا بوده و از طرف دیگر در اکثر صنایع بزرگ سقف‌های قیمتی شکسته شده که دیگر نایی برای افت جدی و یا عقبگرد صنایع متوسط و کوچک به سمت کف‌های قبلی وجود ندارد. از همین روی جریان نقدینگی در گام‌های متوالی و چرخشی در حال به حرکت آوردن کلیه صنایع بوده (مثلاً یک روز فلزی و معدنی، یک روز پتروشیمی و پالایشی، روز دیگر بانکی و خودرویی و یا صنایع دیگر) و لذا الگوی متفاوتی را شاهد هستیم.

و نکته مهم آخر اینکه طبق برخی اخبار و اظهارات اخیر وزیر اقتصاد، گویا نقدینگی (متشکل از پول و شبه‌پول) با رشد عجیبی همراه شده و در این مسیر پول با قدرت بالایی تحت تاثیر انتظارات تورمی در حال گردش است. البته بخشی از پول‌های سرگردان در اسفند ماه به روش ثبت‌نام خودروهای داخلی و خارجی (نزدیک به 200 همت) قفل شد اما به‌هر جهت فضای روشنی پیش روی اقتصاد کشور نیست و این وضعیت به دولت هشدار می‌دهد که اگر نقدینگی به سمت تولید هدایت نشود، مجددا با کوچکترین خبر منفی سیاسی، بازار طلا و ارز و در ادامه مسکن و خودرو ملتهب خواهد شد. بنابراین چنانچه در سیاست‌گذاری‌ها تغییری ایجاد نشود و کج‌سلیقگی‌ها ادامه داشته باشد، باری دیگر باید شاهد سرعت گرفتن چرخش پول و همان آش و کاسه 3 – 4 ماه اخیر باشیم. بنابراین دولت اگر بتواند بخشی از سرمایه‌های سرگردان را به سمت بازار سرمایه حرکت داده و در این مسیر فضای آرامی ایجاد کند، به کمک پذیره‌نویسی‌ها، عرضه‌های اولیه و فعالیت بیشتر صندوق‌ها می‌تواند فضا را به سود خود تمام کرده و جلوی التهاب سایر بازارها را بگیرد. البته امیدواریم مشاورهایی برای منتقل کردن این مباحث به دستگاه‌ها وجود داشته باشد ... !

اما بیش از این بحث را طولانی نکنیم و به سراغ بازار برویم. بازاری که اسفند را بهتر از انتظار تمام کرد. هفته نخست فروردین را خوب پشت سر گذاشت و حالا در یک قدمی سقف 2.1 میلیون قرار گرفته است. هنوز هم معتقدیم بازار گران نیست و سطح تعادلی ارزش دلاری می‌بایست تا سطوح 200 – 210 میلیارد دلار رشد کند. اما پیش‌بینی بازار امروز بسیار دشوار است. چراکه رسمیت یافتن روند معاملات در کلیه بازارها به ویژه بازار ارز می‌تواند هر اتفاقی را رقم زند. بنابراین بهتر است بدون پیش‌بینی خاصی و با در نظر گرفتن دلار 53 - 54 هزار تومانی و با امید به اینکه شاخص به زودی از مقاومت خود عبور خواهد کرد، به مصاف معاملات امروز برویم ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24