Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بحث تسویه اعتبارها چندان جدی نیست و تنها در برخی از کارگزاری‌های کوچک چنین رویه‌ای مرسوم است. درخصوص عرضه حقوقی‌ها هم باید گفت که عمده واگذاری‌ها بصورت بلوکی صورت گرفته و این فشار اندک باقی مانده هم توسط حقوقی‌های خرد صورت می‌گیرد که آن هم نمی‌تواند عامل موثر و طولانی‌مدتی برای ممانعت از رشد بازار باشد.

پیش‌بینی وضعیت بورس 23 اسفند 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات چهارمین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته شروع بدی نداشت و حتی شاخص در دقایق ابتدایی با رشد حدود 6 هزار واحدی همراه شد اما با گذر از یک ساعت نخست رفته‌رفته سمت تقاضا تضعیف شد و فروشنده‌ها میدان‌دار شدند. هر چند که فشار عرضه وارد شده چندان بالا نبود و به نظر می‌رسید دلیل اصلی عدم تعادل بین خریداران و فروشنده‌ها، همان دلایلی باشد (شناسایی سود توسط حقوقی‌ها، تسویه اعتبارات، نیاز به نقدینگی شب عید و تجهیز نقدینگی برای عرضه اولیه وکغدیر) که روز گذشته به آن اشاره شد.

البته بحث تسویه اعتبارها چندان جدی نیست و تنها در برخی از کارگزاری‌های کوچک چنین رویه‌ای مرسوم است. درخصوص عرضه حقوقی‌ها هم باید گفت که عمده واگذاری‌ها بصورت بلوکی صورت گرفته و این فشار اندک باقی مانده هم توسط حقوقی‌های خرد صورت می‌گیرد که آن هم نمی‌تواند عامل موثر و طولانی‌مدتی برای ممانعت از رشد بازار باشد. موضوع بعد، عرضه اولیه وکغدیر است که انصافا با قیمت جذابی هم صورت می‌پذیرد و به نظر برای امروز استقبال خوبی از این سهم داشته باشیم. طبق برآوردها، احتمالا میزان مشارکت در این عرضه، در حالت خوشبینانه 1.5 میلیون کد باشد. لذا هر کد نیاز به نقدینگی حدود 1.2 میلیون تومانی دارد که رقم بااهمیتی نیست اما با توجه به تعداد بالای معامله‌گران خرد، احتمالا بخشی از فشار فروش 2 روز گذشته به دلیل همین عرضه بوده باشد.

و موضوع آخر، بحث تجهیز نقدینگی شب عید است. همیشه در انتهای سال بازار با این چالش مواجه بود که برخی از حقیقی‌ها برای مصارف عید و تفریحات و تعطیلات (البته اگر انگیزه برای تفریح باقی مانده باشد !) کمی نقدینگی تجهیز می‌کنند که البته شدت آن بالا نیست اما به هر جهت بخشی از فشار فروش این روزها در همین راستا است و تصور می‌کنم نهایتا تا نیمه‌های ساعت معاملات روز چهارشنبه 4 موضوع تاثیرگذار اشاره شده به پایان رسیده و بازار یک نفس راحت بکشد.

در واقع 4 موضوع فوق سبب شده تا این روزها خریداران یک گام عقب نشسته و ترجیح دهند سهام مورد نظر خود را در قیمت پائین خریداری نمایند. البته از کنار نوسانات نرخ ارز هم بی‌تفاوت نمی‌توان گذشت اما در مجموع به نظر می‌رسد کف دلار هم تا حدودی مشخص شده باشد و بخش بااهمیتی از نگرانی‌ها از بابت رسیدن دلار به سطوح کمتر از 40 هزار تومانی مرتفع شده باشد. انصافا بازار سرمایه مقاومت خوبی در برابر افت اخیر دلار داشت و دلیل اصلی آن هم عدم رشد همپای نرخ ارز بود.

بسیاری بر این عقیده‌اند که طی روزهای اخیر انرژی منفی افت دلار تا حدودی تخلیه شده و بازار با ثبات ارز در مسیر عقلانیت و تصمیمات بهتر قرار خواهد گرفت. باز هم تاکید می‌کنیم، در تحلیل سود و زیان شرکت‌ها برای سال 1402 می‌بایست نرخ منطقی برای حواله نیما (حدود 44 هزار تومان) در نظر گرفت. انصافا با این نرخ‌ها شرکت‌ها به سود خوبی دست خواهند یافت. فقط کافی است دولت کمی از مواضع جیب‌زنی شرکت‌ها عقب‌نشینی کند و با ایجاد اعتماد، بخش خوبی از نقدینگی سرگردان جامعه را به سمت بازار هدایت کند تا خود نیز میزبان اصلی و برنده این بازی بزرگ باشد.

برای امروز نیز بازار نوسانی مدنظر است. البته انتظار این بود که برای امروز معاملات بهتری داشته باشیم اما افت قیمت نفت تحت تاثیر نگرانی از بابت رکود در اقتصاد آمریکا و همچنین خبر سفر رییس‌جمهور چین به مسکو برای دیدار با پوتین در راستای تلاش برای خاتمه دادن به درگیری میان روسیه و اوکراین ممکن است برای امروز کمی چالش‌آفرین شود.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24