Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

در پایان به دو نکته مهم اشاره داشته باشیم. نکته اول اینکه، بخشی از این فشار فروش به دلیل قرار گرفتن در روزهای پایانی سال (شناسایی سود توسط حقوقی‌ها، تسویه اعتبارات، نیاز به نقدینگی شب عید و حتی عرضه اولیه وکغدیر) است که بطور قطع از هفته آتی متوقف خواهد شد و نکته دوم اینکه با اتفاقات روزهای اخیر (عدم افت جدی شاخص کل و افت 28 درصدی نرخ ارز)، خط روند نزولی ارزش دلاری بازار با قدرت بالا شکسته شد.

پیش‌بینی وضعیت بورس 22 اسفند 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته تحت تاثیر کاهش دلار در بازار آزاد تا کانال 44 هزار تومانی و همچنین افت نسبی نرخ حواله نیمای دو، با فشار عرضه و عقبگرد قیمت‌ها آغاز کرد تا جایی که در همان یکساعت ابتدای بازار، شاخص کل با عقبگرد 30 هزار واحدی مجددا به کانال 1.7 میلیون واحدی عودت داده شد اما رفته‌رفته با گذر از نیمه ابتدایی بازار، زهر فروش گرفته شد و به مرور شاهد برقراری تعادل در روند معاملات بودیم.

نکته مهم اینکه، فشار عرضه در سایر بازارها بیشتر از بازار سرمایه است. به عنوان مثال در بازار ارز، افت دلار از مرز کانال 60 هزار تومانی در حدود 28 درصد و در سکه به دلیل شکل‌گیری حباب، میزان افت قیمت بیشتر بوده است اما از آنجایی که بازار سرمایه هیچگاه با دلار 50 - 60 هزار تومانی Adjust نشده بود و از طرف دیگر کاهش ریسک‌های سیاسی به سود اوست، شرایط بهتری را شاهد هستیم. البته در مظلومیت بازار شکی نیست. متاسفانه رفتار سالهای اخیر دولت به‌گونه‌ای بوده که بازار مزه آشتی‌کنان با کشورهای همسایه و کاهش ریسک‌ها را نمی‌چشد. ضمن اینکه فارغ از افت دلار، بحث عرضه اولیه و قرار گرفتن در روزهای پایانی سال را داریم که به نوعی در رفتار این روزهای معامله‌گران موثر است.

در حوزه سیاسی، بسیاری معتقدند تا زمانی که برجام و توافق همه‌جانبه رخ ندهد، افت دلار موقتی خواهد بود. اما نکته بااهمیت اینجاست که به نظر دولت به این نتیجه رسیده که برای برقراری آرامش در اقتصاد، نه به ارزپاشی و سیاست‌های دستوری که به آرامش و کاهش تنش سیاسی احتیاج است و لذا چنانچه به زودی مذاکرات برای تبادل زندانی‌ها و آزادسازی برخی منابع بلوک شده ارزی به نتیجه برسد، فضای سیاسی به سوی آرامش و کاهش انتظارات تورمی پیش خواهد رفت. رویدادی که در نهایت منتج به رشد P/E بازار و رکود بازارهایی نظیر طلا، سکه، مسکن و خودرو خواهد شد.

بنابراین در جمع‌بندی موارد فوق باید گفت، بازار سرمایه می‌تواند محلی برای جذب نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان باشد و بهار سبزی را تجربه کند اما برای این موضوع نیاز به اعتمادسازی و عقلانیت دولت (توقف دست‌درازی به جیب شرکت‌ها و به رسمیت شناختن بورس کالا) و مدیریت صحیح بازار ارز (بستن کف بازار آزاد در یک قیمت منطقی و نزدیک کردن نرخ حواله نیمای 2 به بازار بازار آزاد) داریم. این تصمیمات می‌تواند رکود سایر بازارها را رقم زده و نقطه آغازی برای حرکت رو به جلوی بورس باشد. رویدادی که در نهایت به سود دولت تمام خواهد شد.

و در پایان به دو نکته مهم اشاره داشته باشیم. نکته اول اینکه، بخشی از این فشار فروش به دلیل قرار گرفتن در روزهای پایانی سال (شناسایی سود توسط حقوقی‌ها، تسویه اعتبارات، نیاز به نقدینگی شب عید و حتی عرضه اولیه وکغدیر) است که بطور قطع از هفته آتی متوقف خواهد شد و نکته دوم اینکه با اتفاقات روزهای اخیر (عدم افت جدی شاخص کل و افت 28 درصدی نرخ ارز)، خط روند نزولی "ارزش دلاری بازار" با قدرت بالا شکسته شد. لذا قالب تحلیل‌ها بر این است که بازار سرمایه برای سال پیش رو بازدهی بهتری نسبت به سایر بازارها خواهد داشت. گذر زمان حاکم خوبی برای قضاوت این تحلیل است. برای امروز نیز بازار متعادل و با فشار نسبی عرضه مدنظر است اما احتمالا در نیمه دوم معاملات، شاهد تقاضای بهتر و بازاری متعادل‌تر باشیم.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24