Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

به لحاظ تکنیکی، تقریبا این موضوع برای بسیاری، حتی بدبین‌ها و نقدیون هم روشن شده که با شکست پر قدرت مقاومت 1.690 – 1.700 هزار واحدی، شاخص دیگر اعداد و ارقام پائین‌تر از این سطوح را نخواهد دید. به نظر روند نوسانی بازار تا آخر هفته آتی (هفته منتهی به 24 اسفند – حدود 7 روز معاملاتی) ادامه داشته باشد اما در ...

پیش‌بینی وضعیت بورس 15 اسفند 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته مطابق با انتظار با افزایش نسبی تقاضا آغاز کرد اما نبود نقدینگی و انگیزه کافی در کنار افت اندک دلار در بازار آزاد باعث شد تا شاخص کل نتواند کانال 1.8 میلیونی را پس بگیرد و در نهایت به رشد اندک 7.700 واحدی بسنده کند. البته در مجموع بازار روز گذشته شرایط بهتری نسبت به روزهای چهارشنبه و شنبه داشت و با رسیدن برخی اخبار مثبت (مقطعی) درخصوص آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رشد نسبی تقاضا را تجربه کرد. درخصوص بحث آژانس، نظارت و اجازه دسترسی به اطلاعات و مکان‌ها و نصب مجدد تجهیزات نظارتی فعالیت‌های هسته‌ای در تعدادی از اماکن دو طرز تفکر و تحلیل متفاوت وجود دارد.

برخی معتقدند هربار پیش از نشست جلسه شورای حکام، مدیر آژانس به ایران سفر می‌کند و با دریافت برخی وعده‌ها (در آینده نزدیک) باز می‌گردد و پس از جلسه شورای حکام همان آش و همان کاسه قدیم می‌شود و طرفین در چهارچوب‌های توافق شده عمل نمی‌کنند. گویی توافق نانوشته‌ای بین ایران و طرف‌های غربی شکل گرفته که بر اساس آن گروسی در اندک زمان باقی مانده به نشست شورای حکام (زمان ناکافی برای راستی‌آزمایی) به ایران سفر کند و ایران هم یکسری از وعده‌های آینده را به مدیر آژانس و غرب بفروشد تا عملا از صدور بیانیه محکم علیه فعالیت‌های هسته‌ای جلوگیری شود. در واقع تحلیل این دسته از سیاسیون این است که با این روش صرفا زمان خریداری می‌شود و پنجره دیپلماسی باز می‌ماند و فعلا طرفین تمایل به بالا گرفتن درگیری را ندارند. اما عده‌ای دیگر معتقدند با عقب‌نشینی غربی‌ها نسبت به حصول توافق هسته‌ای و پیچیده شدن تحولات اقتصادی (شدت گرفتن انتظارات تورمی)، ایران بر خلاف گذشته تمایل بیشتری به آغاز مذاکرات دارد. واقعیت امر تمایل ما این است که تحلیل دسته دوم درست باشد و این بازی موش و گربه برای همیشه خاتمه یابد و کشور در یک فضای سیاسی و اقتصادی مناسب قرار گیرد اما متاسفانه چنین سیگنالی را از رفتار وزارت خارجه، تیم مذاکره‌کننده و حتی سازمان انرژی اتمی دریافت نمی‌کنیم و لذا کش دادن ماجرا، نزدیک‌ترین سناریوی پیش روی تحولات سیاسی است.

اما واکنش بازارها به این جریانات چگونه خواهد بود. در کوتاه‌مدت، با فروکش نگرانی‌ها ناشی از صدور قطعنامه (البته رد ریسک این موضوع هنوز قطعی نیست) و در نظر گرفتن این موضوع که دولت طی مدت اخیر مقداری از نقدینگی جامعه را در بازارهای مختلف اعم از طلا و ارز و خودرو قفل زده، احتمالا ثبات در هر 3 بازار یاد شده را داشته باشیم. باز هم تاکید می‌کنیم این ثبات بطور قطع کوتاه‌مدتی خواهد بود چراکه مشکلات سیاسی و اقتصادی پابرجاست و صرفا راه تنفس مقطعی باز شده و لذا بعد از چند ماه مجددا انتظارات تورمی شدت خواهد گرفت. به گفته لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال، بیایید شفاف باشیم: هیچ اتفاقی در تهران رخ نداده که راه را برای از سرگیری مذاکرات برجام باز کند. حداکثر، اگر ایران به وعده‌های خود عمل کند، می‌تواند راه را برای پیشرفت در پادمان‌ها و برخی نظارت بیشتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باز کند.

اما درخصوص بازار سرمایه، شاید وضعیت مقداری متفاوت باشد. چراکه به هر جهت اثرات رشد دلار در قیمت‌ها لحاظ نشده و بخش خوبی از شرکت‌ها برای سال آتی با دلار نیمایی بیش از 40 هزار تومانی (میانگین سالانه) به سود بسیار خوبی دست خواهند یافت. با در نظر گرفتن معاملات امروز، تا پایان سال تنها 9 روز کاری باقی است. در این 9 روز بازار همان ابهامات 3گانه ارزی، خودرویی و بودجه‌ای را دنبال می‌کند تا بلکه با کاهش غبارها بتواند این عقب‌افتادگی قابل ملاحظه را جبران نماید.

به لحاظ تکنیکی، تقریبا این موضوع برای بسیاری، حتی بدبین‌ها و نقدیون هم روشن شده که با شکست پر قدرت مقاومت 1.690 – 1.700 هزار واحدی، شاخص دیگر اعداد و ارقام پائین‌تر از این سطوح را نخواهد دید. به نظر روند نوسانی بازار تا آخر هفته آتی (هفته منتهی به 24 اسفند – حدود 7 روز معاملاتی) ادامه داشته باشد اما در 2 روز آخر و بواسطه خاتمه یافتن بحث تسویه اعتبارات و رفع نیاز نقدینگی شب عید، سمت تقاضا سوار میدان خواهد شد و بازار با افزایش تقاضا به مصاف سال 1402 خواهد رفت. البته برخی هم معتقدند موج بعدی بازار جایی است که نرخ ارز فعلی (حواله 39,000 تومانی) به رسمیت شناخته شده و حتی بودجه دولت با این نرخ تسعیر ‌شود.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24