Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بازار طی 2 روز کاری اخیر تحت تاثیر برخی اخبار و شایعات و همچنین افت نسبی دلار، زیر فشار عرضه و اصلاح قیمت بود. در واقع بازار پس از رشد قدرتمند اخیر، به دنبال بهانه‌ای برای اصلاح و به نوعی ایجاد جذابیت قیمتی برای سرمایه‌گذاران بود و خریداران نیز به خوبی از این فضا استفاده کردند.

پیش‌بینی وضعیت بورس 14 اسفند 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته با فشار عرضه و عقبگرد شاخص‌ها آغاز کرد و در یک روز نه‌چندان خوب، شاهد بازگشت نماگر اصلی بازار به کانال 1.7 میلیون بودیم. در این روز حجم و ارزش معاملات کاهشی بود و رقمی بالغ بر 1,000 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد. بازار طی 2 روز کاری اخیر تحت تاثیر برخی اخبار و شایعات و همچنین افت نسبی دلار، زیر فشار عرضه و اصلاح قیمت بود. در واقع بازار پس از رشد قدرتمند اخیر، به دنبال بهانه‌ای برای اصلاح و به نوعی ایجاد جذابیت قیمتی برای سرمایه‌گذاران بود و خریداران نیز به خوبی از این فضا استفاده کردند. چراکه تقریبا این موضوع بر همگان روشن شده که با دلار نیمایی فعلی و انتظار رسیدن نرخ آن به سطوح بیش از 40 هزار تومانی، بسیاری از شرکت‌ها برای سال آتی با رشد جدی سود و اصلاح P/E و P/S مواجه خواهند شد.

البته یکی از مهمترین چالش‌های بازار یعنی عدم ورود نقدینگی قوی هنوز پابرجا است. در واقع هنوز پولی از خارجِ بازار ورود نکرده و آنچه تا به این جای کار رشد قیمت‌ها را رقم زده، پول بسیاری از فعالین قدیمی از محل فروش صندوق‌های درآمد ثابت و یا استفاده از اعتبار بوده و جابجایی این پولها شاخص را تا به این جای کار بالا کشیده است. بازار در عین ارزندگی هنوز بستر مناسب برای ورود پول‌های جدید را نتوانسته آماده کند. این محدودیت جریان پول باعث شده دوره‌های رشد بازار چند روزه و اصلاح قیمت‌ها عذاب‌آور و نگران‌کننده شود. البته از کنار بیدار شدن بخشی از جریان پول باهوش و حرکت آن به سمت بازار بی‌تفاوت نمی‌توان گذشت اما این روند آنقدر کُند و آهسته است که نمی‌تواند موج قوی رشد را رقم بزند.

جالب است بدانید که اخیرا رقمی بالغ بر 35 هزار میلیارد تومان پول جهت ثبت‌نام خودروهای خارجی که هنوز نه قیمت آن مشخص است و نه مدل آن تعیین شده و نه زمانی برای تحویل آن ارائه شده، مسدود شده است. احتمالا 60 – 70 همت هم نقدینگی در مسیر ثبت‌نام خودروهای داخلی قرار بگیرد. بطور قطع بخش بااهمیتی از این پول در راستای سفته‌بازی و یا حفظ ارزش دارایی صرف خرید خودرو می‌شود. این نقدینگی می‌توانست وارد بازار سرمایه شده و صرف تقویت تولید شود اما به‌قدری در این سالها با بازار بدرفتاری شده و اعتماد عمومی سلب شده که بسیاری ترجیح می‌دهند با اذعان به ارزندگی قیمت سهام، نقدینگی خود را صرف خرید خودرو نمایند و به نوعی ریسک حضور در بورس را نپذیزند.

این موضوع نشان می‌دهد که اگر دولت برنامه فروش دارایی برای سال 1402 را دارد، ابتدا می‌بایست به بازار ثانویه رونق بخشیده و دست از مانع‌تراشی و بخشنامه‌های پوشالی و تصمیمات آسیب‌زننده نظیر اصرار به یک نرخ خاص برای بازار ارز، فروش خودرو با قیمتی پائین‌تر از بهای تمام شده، زدن جیب شرکت‌ها در راستای جبران کسری بودجه و ... برداشته و تلاش مضاعفی برای جلب اعتماد عمومی و ایجاد آرامش نماید. اما برای امروز احتمالا بازار بهتری را داشته باشیم چراکه در نیمه دوم بازار روز گذشته تحرکاتی در برخی از نمادها رویت شد و لذا می‌توان امیدوار بود که برای امروز جسارت بیشتر خریداران و عقب‌نشینی فروشنده‌ها را داشته باشیم.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24