Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

به نظر بازار برای خروج از فضای نوسانی که طی 2 سال گذشته درگیر آن بود، نیاز به چنین رشد پرقدرتی توسط بازارساز داشت اما انتظار داریم به مرور از شدت رشد قیمت‌ها کاسته شده و با اتمام دوره هیجانی، شاهد توزیع نقدینگی در کلیت بازار باشیم. این جمله بدین معناست که زین پس اهمیت تحلیل شاخص کل کمتر از گذشته خواهد شد و حتی ممکن است در مقاطعی شاخص روند اصلاحی گرفته اما بازدهی پرتفوی معامله‌گران (بسته به چینش سبد) مثبت باشد.

پیش‌بینی وضعیت بورس 10 اسفند 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته آرام آغاز کرد اما به مرور سر و شکل بهتری گرفت و در همین راستا شاخص کل موفق شد با ثبت رشد نزدیک به 30 هزار واحدی به میانه‌های کانال 1.8 میلیون واحدی نزدیک شود. این روزها معامله‌گران در حال امتحان دادن برای ماندن در بازار و یا خروج از آن هستند و در همین راستا بازار زیر بار آزمون سفت و سخت عرضه و تقاضا است و دیدگاه‌های مختلف، بازار پرحجم و جالبی را رقم زده است. در حوزه ابهامات 3گانه ارزی، بودجه‌ای و خودرویی، می‌توان گفت که تقریبا ابهام اول بطور کلی رفع شده است. هر چند که هنوز اختلاف بین دلار نیما و آزاد بیشتر از سطح 20 درصدی تاریخی است اما به هر جهت این امیدواری وجود دارد که به مرور از شکاف قیمت میان این دو کاسته شود. اما درخصوص 2 ابهام دیگر اگرچه زمزمه‌ها و اخبار مثبتی به گوش می‌رسد اما هنوز هیچ چیز قطعی نشده و اندک تردیدی در این خصوص وجود دارد.

در مجموع می‌توان گفت درایور اصلی بازار یعنی دلار برای حرکت رو به جلو جفت و جور شده و در همین راستا می‌بینیم که شاخص با قدرت بالایی موفق شده از میانه‌های کانال 1.5 به ارتفاع 1.8 میلیون برسد. البته ارزندگی قیمت‌ها و جاماندگی بازار هم در این وادی بی‌تاثیر نبوده است. اما در این بین بسیاری از فعالین بازار موفق نشدند به میزان رشد محقق شده، بازدهی کسب نمایند. در واقع سوار شدن بازار به روی سهام دلاری و رشد 5 تا 7 درصدی روزانه سهام بزرگ و شاخص‌محور، سبب جهش بیش از 300 هزار واحدی نماگر بازار شده اما میزان رشد قیمت در سهام متوسط و کوچک تقریبا کمتر از 20 درصد بوده است.

به نظر بازار برای خروج از فضای نوسانی که طی 2 سال گذشته درگیر آن بود، نیاز به چنین رشد پرقدرتی توسط بازارساز داشت اما انتظار داریم به مرور از شدت رشد قیمت‌ها کاسته شده و با اتمام دوره هیجانی، شاهد توزیع نقدینگی در کلیت بازار باشیم. این جمله بدین معناست که زین پس اهمیت تحلیل شاخص کل کمتر از گذشته خواهد شد و حتی ممکن است در مقاطعی شاخص روند اصلاحی گرفته اما بازدهی پرتفوی معامله‌گران (بسته به چینش سبد) مثبت باشد. بنابراین در چنین شرایطی، می‌بایست علاوه بر لحاظ کردن ارزندگی شرکت‌ها (شرایط بنیادی، ارزش بازاری، p/e، p/s، ارزش دلاری، میزان شناوری و ...) و توجه به شاخص صنایع، روند ورود و خروج نقدینگی در گروه‌های مختلف را با دقت بیشتری دنبال کرد.

و اما این روزها باری دیگر اخبار و زمزمه‌هایی درخصوص مذاکره و برجام به گوش می‌رسد. انصافا لاشه برجام نسبت به تصمیمات وزیر اقتصاد و بانک مرکزی دارای تاثیرگذاری بیشتری در بازار ارز است و این موضوع به‌وضوح نشان می‌دهد که جامعه در چه مسیری حرکت می‌کند و اگر تحریم‌ها نبود، وضعیت و انتظارات تورمی چگونه بود. البته در مقطع فعلی امیدی به برجام نیست اما در تنگنا قرار گرفتن دولت ممکن است سبب ایجاد تغییراتی در تصمیمات حاکمیتی شود؛ هر چند که در حال حاضر اخبار و اتفاقات چنین چیزی را نشان نمی‌دهد اما به هر جهت این نکته را باید در ذهن داشته باشید اقتصاد برای خروج از این انتظارات تورمی عجیب و غریب نیاز به توافق سیاسی دارد و البته این موضوع به شدت به سود بازار سرمایه و به زیان بازارهایی همچون ارز، طلا، مسکن و خودرو خواهد بود. چراکه در تمامی این بازارها حباب بزرگی شکل گرفته و تنها این بازار سرمایه است که علاوه بر ارزندگی، از محل بازگشایی درب اقتصاد کشور و افزایش تولید و فروش سود خواهد برد.

بیش از این بحث را طولانی و رویایی نکنیم و به سراغ بازار برویم. بازاری که بد شروع نکرد. در ادامه کمی اوج گرفت و پایان نسبتا خوبی داشت. اما برای امروز با توجه به قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته و مقداری افت در حجم و ارزش معاملات، بازاری نوسانی و آرام مدنظر است.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24