Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

در گذشته زمانی که هنوز نیمای دوم اختراع نشده بود، اختلاف بین نرخ آزاد و نیما حول محور 20 درصد در نوسان بود. این یعنی دلار نیمای دوم باید کم‌کم خود را به سطح 40 هزار تومان و حتی اعداد بالاتر برساند. بنابراین تحلیلگران می‌بایست در برآورد سود شرکت‌ها برای سال 1402، نرخ منطقی را برای نیما لحاظ کنند.

پیش‌بینی وضعیت بورس 9 اسفند 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات چهارمین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته مطابق با انتظار با فشار عرضه و عقبگرد حدود 12 هزار واحدی آغاز کرد اما با گذر از 40 دقیقه ابتدایی، رفته‌رفته فروشنده‌ها از مواضع خود عقب نشستند و سمت تقاضا موفق شد کل افت یک ساعت ابتدایی را پس گرفته و در نهایت شاخص کل با رشد حدود 5 هزار واحدی به جایگاه خود در کانال 1.8 میلیون واحدی ثبات ببخشد. گفته می‌شود صندوق توسعه در منفی‌های روز گذشته خریدهای گسترده‌ای داشته و در همین راستا ارزش معاملات نیز به سطوح بیش از 11 هزار میلیارد تومانی رسید.

مهمترین مشخصه این روزهای بازار، حجم قوی معاملات است که بسیاری را به تداوم روند صعودی شکل‌گرفته امیدوار کرده است. البته با توجه به معاملات دو روز گذشته و رفتار برخی از سهامداران حقیقی و حقوقی، برخی نگران وقوع اصلاحند اما انصافا وقتی به دلار و سایر بازارها نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که بورس با نیمای 37 هزار تومانی بانک مرکزی (نه دلار 50 – 60 هزار تومانی آزاد) جایی نرفته و هنوز هم عقب‌مانده‌ترین و ارزنده‌ترین دارایی در قیاس با سایر کلاس دارایی‌ها است. لذا از عرضه‌ها خصوصا با توجه به شرایط پایان سال نباید ترسید. تا مادامی که حجم و ارزش معاملات در سطوح بیش از 6 – 7 هزار میلیارد تومان قرار داشته باشد و از سوی دولت و مجلس و شورای رقابت قوانین خلق‌الساعه وضع نگردد، بازار می‌تواند به روند صعودی خود ادامه دهد. البته باید پذیرفت که در این روند اصلاح‌هایی خواهیم داشت و این اصلاح طبیعت بازار خواهد بود. اینکه انتظار داشته باشیم هر روزه شاخص‌ها سبزپوش و پرتفوی ما افزایشی باشد، انتظار معقولی نیست. بازار در روند صعودی که از ابتدای آبان آغاز کرده، بارها اصلاح می‌کند و به مرور روند باثبات‌تری را خواهد گرفت و البته بعد از پایان رشد هیجانی فعلی، به‌مرور شاهد رفتار تحلیلی‌تر معامله‌گران خواهیم بود. 

فارغ از این موضوع که با رشد بازار، فعالین این حوزه نیز منتفع می‌شوند اما به این نکته باید توجه داشت که فضای فعلی به سود دولت خواهد بود. اگرچه اتفاقات 32 ماه گذشته سبب از دست رفتن اعتماد عمومی شده و پول‌های فرار کرده به این سادگی‌ها به بازار باز نخواهند گشت اما از همین امروز می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق و اتفاقات مثبت، شرایط را برای پایه‌گذاری اعتماد مهیا کرد. به نظر دولت با جذاب کردن بازار (نه مانند سال 99) و ایجاد صندوق‌های متعدد و فروش سهام در عین اعمال سیاست‌های حمایتی، موفق‌تر از کنترل نقدینگی از مسیر خالی فروشی خودرو (وارداتی) و سکه و ... باشد !

و اما اشاره‌ای هم به تحولات دلار نیما داشته باشیم. البته منظور ما نیمای 28,500 تومان نیست بلکه بازار دوم نیما است که نرخ حواله روزانه در آن رشد کرده و در حال حرکت به سمت سطوح 38 هزار تومانی است. در گذشته زمانی که هنوز نیمای دوم اختراع نشده بود، اختلاف بین نرخ آزاد و نیما حول محور 20 درصد در نوسان بود. این یعنی دلار نیمای دوم باید کم‌کم خود را به سطح 40 هزار تومان و حتی اعداد بالاتر برساند. بنابراین تحلیلگران می‌بایست در برآورد سود شرکت‌ها برای سال 1402، نرخ منطقی را برای نیما لحاظ کنند. به نظر میانگین نرخ حواله برای سال پیش رو حوالی 42 تا 45 هزار تومان باشد و این یعنی بسیاری از شرکت‌ها هنوز هم P/Eهای تحلیلی کمتر از 4 و 5 واحدی دارند و همین موضوع ارزندگی بازار و عدم نگرانی از بابت اصلاح‌های مقطعی را نشان می‌دهد. 

اما پیش‌بینی بازار امروز قدری دشوار است. از یکسو حضور پرقدرت خریداران روز گذشته را می‌بینیم که مجال به اصلاح نمی‌دهند و از سوی دیگر نزدیک شدن شاخص به مقاومت یک میلیون و 865 هزار واحدی را داریم. بنابراین ممکن است بازار در این نقاط کمی دل‌دل کند اما در نهایت از این رقم هم عبور خواهد کرد و بعید نیست به زودی قله 1.9 میلیون را هم پس بگیریم ... !

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24