Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

توجه به این نکته ضروری است که عموما بازدهی بورس در بلندمدت بیشتر از سایر بازارها بوده و این یعنی روند آغاز شده می‌تواند با در نظر گرفتن اصلاح‌های مقطعی (مانند اصلاح نیمه نخست آذر و یا اصلاح جدی‌تر دی ماه) ادامه داشته باشد.

پیش‌بینی وضعیت بورس 8 اسفند اسفند 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته تحت تاثیر تداوم جهش نرخ ارز و سرحال شدن خریدارها، با افزایش تقاضا و حرکت رو به‌جلو به ویژه در صنایع دلاری و صادراتی آغاز کرد و در همین راستا ورود سریع شاخص به کانال 1.8 میلیونی را داشتیم اما با گذر از یک ساعت ابتدایی، به‌مرور فروشنده‌ها در راستای شناسایی سود کوتاه‌مدتی، وارد گود شدند و با عرضه‌های سنگین و چندباره صفوف خرید نمادهای مورد توجه، فشار فروش در کلیت بازار شتاب گرفت. هر چند که در مجموع خریدارها پای کار بودند و بازاری پویا و پر حجمی (ارزش معاملات حدود 15 هزار میلیارد تومان) را شاهد بودیم اما سیراب کردن خریداران هم نشانه خوبی در کوتاه‌مدت نیست.

بازار این روزها بر مدار معجزه دلار می‌چرخد و هر چه تلاش می‌کند تا در مسیر جبران عقب‌افتادگی خود قرار بگیرد اما رشد بالای دلار این زنگ را در گوش ما به صدا در می‌آورد که بازار برای جبران این عقب‌افتادگی عظیم، نیاز به رشد به مراتب بیشتری دارد. توجه به این نکته ضروری است که عموما بازدهی بورس در بلندمدت بیشتر از سایر بازارها بوده و این یعنی روند آغاز شده می‌تواند با در نظر گرفتن اصلاح‌های مقطعی (مانند اصلاح نیمه نخست آذر و یا اصلاح جدی‌تر دی ماه) ادامه داشته باشد. البته هنوز هم ریسک‌هایی که بازار را از پا درآورده بود، پابرجاست اما بالای رشد دلار و تصمیمات اخیر ارزی و برخی اخبار و شایعات درخصوص بودجه باعث شده سایه ریسک‌ها مقداری کم‌رنگ شود. بنابراین چنانچه مداخلات دولت و بطور کلی ارکان سیاست‌گذار به سطوح حداقلی برسد و کمی دست از سر بازار بردارند، می‌توان حرکت پایدارتر و مستحکم‌تری را انتظار داشت. اما در این میان به 3 نکته مهم باید اشاره داشت.

نکته اول اینکه هنوز اثرات جهش نرخ ارز در گزارش‌های ماهانه و صورت‌های مالی شرکت‌ها نمود پیدا نکرده و اثر این موضوع را از فروردین و اردیبهشت 1402 خواهیم دید و لذا معتقدیم که روند آغاز شده به ویژه با توجه به عقب‌افتادگی بازار و همچنین شرایط نموداری "نسبت شاخص هم‌وزن به دلار" و البته نسبت جذاب P/S شرکت‌ها می‌تواند با سرعتی آهسته‌تر از روزهای اخیر ادامه داشته باشد.

نکته دوم اینکه دولت طی ماه‌های اخیر بواسطه اصرار بر سیاست‌های اشتباه خود، زخم دیگری بر اعتماد از دست رفته بازار زد و همین عامل موجب شد تا پول خارج شده از تالار شیشه‌ای راهی بازارهای موازی به ویژه طلا و ارز شود. بنابراین باید پذیرفت که با وجود رشد جدی 4 – 5 روز اخیر و ورود نقدینگی تازه نفس اما هنوز بخش بسیار مهمی از اعتماد از دست رفته، بازسازی نشده و حاضر به برگشت به بازار نیست. بنابراین اگر دولت سایه ریسک‌های باقی‌مانده را از سر بازار بر دارد و کمی عقلانیت اقتصادی به خرج دهد، ممکن است باری دیگر نقدینگی سرگردان در مسیر بازار سرمایه قرار گیرد.

و نکته سوم اینکه، از امروز تا پایان سال در حدود 14 روز کاری باقی مانده است. اگرچه فضای تسویه اعتبار به مانند گذشته نیست. اگرچه بخش خوبی از شناسایی سود حقوقی‌ها در پایان سال مالی از طریق معاملات تهاتری و کد به کد صورت می‌پذیرد. اگرچه قیمت‌ها هنوز هم جذاب است اما در این میان ممکن است دولت با اجرای برخی بازی‌های نخ‌نما شبیه به آنچه در روزهای ابتدایی بهمن رخ داد، ترمز رشد بازار را (موقتا) بگیرد. طی 5 – 6 روز کاری اخیر در حدود 280 – 290 هزار واحد رشد در شاخص کل داشتیم و به نظر در این سطوح با توجه به تحرکات ارزی روز گذشته، یک اصلاح مقطعی و دست به دست شدن سهام را داشته باشیم ولی بطور قطع بعد از این رویداد، بازار به روند صعودی خود باز خواهد گشت و بسیاری از جاماندگان و معتقدان به موج F، با ورود خود، به حرکت رو به‌جلوی بازار کمک خواهند کرد.

و اما یک توصیه ! بسیاری از معامله‌گران به دلیل تاکید برخی از کانال‌ها به روی اصلاح شاخص تا سطوح 1.4 میلیون، از روند صعودی اخیر بازماندند. توصیه می‌شود اگر قدرت مانور به روی خرید و فروش خود ندارید و یا بازدهی کمتری نسبت به شاخص بدست می‌آورید، حداقل نیمی از نقدینگی خود را در صندوق‌های سهامی (آنها که دارای بازدهی بهتری هستند) سرمایه‌گذاری کنید چراکه به هر جهت در اکثر صندوق‌ها متخصصینی با اطلاعات قوی‌تر حضور دارند و می‌تواند بازدهی بهتری را برای شما رقم بزنند.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 2 نظر دارد.

  • لعیا حسین پور
    لعیا حسین پور

    واقعا عالی و با جزئیات خوبی توضیح داده شده است

    1 سال پیش
  • جلال الدین درویش نوری
    جلال الدین درویش نوری

    عالی بود

    1 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24