Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

انصافا هیچ بازاری به اندازه بازار سرمایه ظرفیت و ابزار لازم را برای کمک به دولت و تشکیل سرمایه‌های مولد ندارد. فقط کافی است کمی از سیاست‌هایی که به زیان بازار است دست بکشد و با ایجاد اعتماد، بخش خوبی از نقدینگی را به سمت بورس تهران سوق داده و در ادامه بتواند با دریافت مالیات و فروش دارایی، تامین مالی نماید.

پیش‌بینی وضعیت بورس 6 اسفند 1401

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه تحت تاثیر عرضه‌های پر قدرت سه‌شنبه و همچنین رشد روزهای اخیر، با فشار نسبی فروش و عقبگرد بیش از 5 هزار واحدی شاخص آغاز کرد و البته بیشترین فشار عرضه به روی سهام خودرویی و بانکی و به نوعی صنایع متوسط و کوچکتر بود اما با رسیدن به نیمه‌های ساعت معاملات، رفته‌رفته بازار به تعادل رسید و در ادامه رسیدن خبر واگذاری سهام دولت در دو شرکت فولاد مبارکه و هلدینگ خلیج‌فارس و همچنین روشن شدن نرخ دلار بر فراز کانال 50 هزار تومانی موجب شد تا فروشنده‌ها از مواضع خود عقب نشسته و شاهد جسارت بیشتر خریداران و جبران نیمی از افت روزانه شاخص باشیم. در این روز ارزش معاملات مقداری کاهش یافت و رقمی بالغ بر 400 میلیارد تومان پول توسط معامله‌گران حقیقی از بازار خارج شد.

بازار سرمایه یک هفته خاص را تحت تاثیر چرخش سیاست‌های بانک مرکزی و راه‌اندازی بازار دوم نیما (به رسمیت شناختن ارز واقعی در اقتصاد) تجربه کرد تا عملا خط بطلانی بر موج F بسیاری از چارتیست‌ها کشیده شود ! قدیمی‌های بازار به یاد دارند که فروردین 97 نیز جهانگیری دلار 4,200 تومانی را باب کرد اما در کمتر از 3 ماه این سیاست شکست خورد و نیمای اول راه‌اندازی شد. دقیقا مشابه این اتفاق در دی ماه امسال رخ داد و در اوایل اسفند دولت به این نتیجه رسید که با اصرار صنایع به عرضه دلار صادراتی به نرخ ثابت 28,500 تومانی، نه‌تنها بازار ارز آرام نمی‌گیرد که به شتاب رشد قیمت‌ها افزوده می‌گردد. در واقع دولت از سیاست شکست خورده درس نگرفت. ابتدا آن را امتحان کرد و به همان نتیجه‌ای رسید که دولت گذشته رسیده بود ! بنابراین می‌توان این نتیجه‌ را گرفت که احتمالا با آزاد شدن فنر دلار نیمایی و روشن شدن اثر جدی آن بر سودسازی شرکت‌ها، بازار رفتاری مشابه با رفتار تابستان 97 را (با درجه و شتاب متفاوت) به نمایش خواهد گذاشت.

انصافا هیچ بازاری به اندازه بازار سرمایه ظرفیت و ابزار لازم را برای کمک به دولت و تشکیل سرمایه‌های مولد ندارد. فقط کافی است کمی از سیاست‌هایی که به زیان بازار است دست بکشد و با ایجاد اعتماد، بخش خوبی از نقدینگی را به سمت بورس تهران سوق داده و در ادامه بتواند با دریافت مالیات و فروش دارایی، تامین مالی نماید. البته امیدواریم این موضوع تبدیل به آرزو نشود و نیمچه عقلانیتی در تیم اقتصادی دولت وجود داشته باشد. اما پیش از اینکه به سراغ بررسی صنایع برویم، بد نیست نگاهی به لیست پتانسیل‌های بازار برای  تداوم روند شکل‌گرفته داشته باشیم.

  1. قرار گرفتن P/S بازار در سطوح کمتر از 2 واحدی. P/S بازار در ابتدای آبان 1.6 واحد و امروز 1.9 واحد است. در واقع نسبت قیمت به درآمد شرکت تنها 20 درصد بالاتر از زمانی است که بازار روند صعودی خود را در آبان آغاز کرد. بنابراین می‌توان ادعا کرد که بازار کماکان در سطوح ارزنده‌ای قرار دارد.
  2. ثبت کف‌های جدید در ارزش دلاری بازار ! جالب است بدانید که ارزش دلاری بازار نسبت به رقم 168 میلیارد دلاری ثبت شده در روزهای ابتدایی آبان، حدود 11 درصد افت داشته است ! این آمار به وضوح جذابیت بازار برای سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد.
  3. رشد جدی نرخ محصولات شرکت‌ها در بورس کالا و پذیرش نرخ دلار 35 – 40 تومانی در قیمت محصولاتی نظیر ورق سرد و گرم و گالوانیزه، شمش فولاد، کاتد مس، PVC و ... ! این رویداد تاثیر مستقیم بر سودآوری شرکت‌ها داشته و انتظار می‌رود در کوارتر پایانی سال شاهد تقویت حاشیه سود شرکت‌ها باشیم.
  4. راه‌اندازی بازار دوم نیما، پذیرش حواله دلار 36 هزار تومانی و انتظار برای حرکت نیما به سمت کانال 40 هزار تومانی. در گذشته نیز اختلاف بین دلار بازار آزاد و نیما حدود 20 درصد بوده است. بنابراین ظرفیت برای حرکت رو به جلوی دلار نیمایی وجود دارد.
  5. رشد نسبی قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی. از آنجایی که 60 درصد بازار سهام به لحاظ ارزش بازاری از صنایع فلزی، معدنی، فولاد و پتروشیمی تشکیل شده، به نظر تحولات بازارهای جهانی در وضعیت سودسازی شرکت‌ها موثر باشد.
  6. جذاب شدن P/E-forward بسیاری از شرکت‌ها. به عنوان مثال در فولاد مبارکه بسیاری از تحلیلگران سود 160 (محتاطانه) تا 200 تومانی (جسورانه) را برای سال 1402 برآورد می‌کنند. در واقع با وجود رشد روزهای اخیر اما همچنان P/E سهم برای بعد از مجمع و با در نظر گرفتن تقسیم سود نقدی، در سطوح نازل کمتر از 4 واحدی قرار دارد. از این مدل P/E‌ها در بازار کم نیست و در همین راستا بعید نیست که بازار یم اسفند ماه حیرت‌انگیز را تجربه نماید.   
  7. و نکته آخر، بررسی "نسبت شاخص هم‌وزن به دلار" است. این نسبت درون یک الگوی اصلاحی در نوسان بوده و انتظار می‌رود به مرور شاهد خروج از این تراکم و آغاز یک دوره رونق طولانی‌مدت در بازار سرمایه و بازدهی بیشتر شاخص ‌هم‌وزن نسبت به دلار و بازارهای موازی باشیم.

نسبت شاخص هم وزن به دلار

برای امروز نیز احتمالا بازاری مثبت و متعادل را داشته باشیم. تحرکات مثبت معامله‌گران در نیمه دوم بازار چهارشنبه و پذیرش ریسک خرید سهام پیش از تعطیلات پایان هفته نشان داد که شاخص برای هفته جاری پتانسیل برگشت به سقف کوتاه‌مدتی دی را دارد.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24