Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بورس 24 - بازار مسکن چندین سال است، که به تشنج قیمتی دچار شده است و تاکنون، رکود خرید، رکود تولید و جهش اجاره بها به...

کجاهای بازار مسکن از تورم بیشتر متضرر خواهد شد؟

بورس24 : بازار مسکن چندین سال است که به تشنج قیمتی دچار شده است و تاکنون، رکود خرید، رکود تولید و جهش اجاره بها به عنوان بدترین پیامدهای این تشنج قیمتی مطرح بوده است. 

اما در صورتی که این روند افزایش شدید قیمت مسکن باز هم ادامه پیدا کند در این صورت کدام بخش های این بازار بیشترین ضرر را خواهد داد؟!

کارشناسان در پاسخ به این سوال معتقدند، ادامه تاریخی جهش قیمت مسکن باعث خواهد شد رفتار خریداران و سازندگان به شکلی جدید و مخرب تغییر پیدا کند.

طی کمتر از ۵ سال قیمت متوسط مسکن در تهران ۱۳.۵ برابر شد! این رشد قیمت برای یک کالای مصرفی از رشد قیمت سایر کالاها و خدمات مصرفی ایرانی ها بیشتر بوده است.

علت آن، مصرف دو گانه مسکن در اقتصاد ایران است؛ هم متقاضیان سکونت (بی خانمان ها) از این بازار خرید می کنند و هم متقاضیان سرمایه گذاری دنبال خرید ملک و بهره برداری از افزایش قیمت آن هستند.

بنابراین زمانی که اقتصاد ایران تورمی می شود و چشم انداز رشد بیشتر قیمت ها روشن می شود، خریداران سرمایه ای در بازار مسکن نیز بیشتر خواهد شد.

این اتفاق طی سال های اخیر در بازار مسکن رخ داد و نتیجه اش رشد شدید قیمت مسکن بود. چنانچه سال آینده باز هم قیمت مسکن به روند رشد خودش ادامه دهد اولین پیامد منفی آن حومه نشین شدن افرادی است که در جایی مثل تهران توان خرید و خانه دار شدن را از دست می دهند.

با رفتن ساکنان شهرهای بزرگ به حومه، خطر مضاعف به صورت بادکنکی شدن قیمت مسکن حومه بروز پیدا می‌ کند. به بیان‌ دیگر براساس هشدار کارشناسان، با افزایش قیمت مسکن در تهران و مهاجرت تقاضای مسکن به حومه، روند تغییر قیمت در مناطق حومه ای از حالت طبیعی خودش خارج می شود.

اگر تشنج قیمت مسکن‌ به شهرهای ضعیف اطراف شهرهای بزرگ سرایت پیدا کند، آسیب پذیرترین قشر این بازار برای همیشه باید قید خانه دار شدن را بزنند.

کارشناسان اقتصادی بروز این رخداد را به معنای تشدید فقر مسکن می‌ دانند. اما اتفاق دوم پس از تداوم رشد قیمت مسکن در سال آینده دست کمی از ابعاد تلخ اتفاق اول ندارد.

ادامه رشد شدید قیمت ملک یعنی ادامه رکود خرید و رکود فروش آپارتمان که تبعانش‌ خروج همیشگی سازندگان از این بازار (تولید مسکن) خواهد بود.

استعفای دائمی سازندگان از تولید مسکن باعث خواهد شد حتی در دوره کاهش قیمت، چرخ سمت عرضه  لنگ بزند. در بازار ساخت مسکن، عمده ساخت و سازها توسط افراد با سابقه انجام می شود.

حال اگر سازندگان از بازار تولید بیرون بروند جای خالی آنها بزودی پر نخواهد شد. طی سال های جهش قیمت مسکن تولید دچار ریزش شد!

در این سال ها متوسط تولید مسکن‌ به اندازه نیاز بازار تقاضا بود. حال اگر سازندگان از بازار خارج شوند میزان‌ رکود تولید بیشتر نیز خواهد شد. 

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24